وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

چگونه از جعلی نبودن رزومه کارجو مطلع شویم؟

آیا تا به حال شده که فردی را برای استخدام به شرکتی معرفی کنید و آن شخص پس از به دست آوردن شغل مورد نظر، به بدترین شکل ممکن کارش را انجام دهد؟ مطمئناً برای شما که معرف آن شخص بودید و سابقه کاری او را می‌دانستید موقعیت غیرمنتظره‌ای است.

با این حال سوال اساسی این است زمانی که خود ما به راحتی از طرف دوستان و همکارانمان گمراه می‌شویم، از مدیران و کارشناسان منابع انسانی چه انتظاری می‌توان داشت؟ آن‌ها که تنها یک برگه رزومه از کارجو در دست دارند و بر اساس همان برگه (یا فایل) باید تصمیم بگیرند که کارجوی روبرویشان شخص حرفه‌ای است یا دستاوردهایی دروغین را در رزومه خود به ثبت رسانده است؟

نیازمند استخدام نیرو هستید؟
با ثبت آگهی در ایران‌تلنت علاوه بر استخدام مدیران و کارشناسان متخصص از بانک رزومه ۲ میلیون نفری، در تمام مراحل جذب نیرو مشاوره اختصاصی و رایگان نیز دریافت کنید

خوشبختانه، روش‌های مشخص و روشنی وجود دارد که با استفاده از آن‌ها خواهید توانست وجود دروغ در رزومه را تشخیص دهید. اگر کارجوی مورد نظرتان یکی از رفتارهای زیر را در فرآیند استخدام انجام داد، بهتر است بار دیگر پیشنهاد خود را بررسی کنید یا با دقت بیشتری با او مصاحبه کنید.

چرا برخی از کارجویان در رزومه خود دروغ می‌گویند؟

دروغ در رزومه

به دست آوردن شغل در چنین بازار رقابتی دشوار است. به ویژه تازه فارغ التحصیلان و افرادی که در سابقه استخدامی خود شکافی دارند، بیشتر در معرض استخدام نشدن شرکت‌ها هستند و نیاز به رزومه‌ای پربار دارند. به همین خاطر در رزومه‌های خود دروغ می‌گویند و در آن دست به بزرگ‌نمایی می‌زنند. این یک حقیقت است، اما به هیچ عنوان کار درستی نیست. به عنوان یک مدیر استخدام، این مسئولیت شماست که قبل از استخدام، از صحت تمام اطلاعات موجود در رزومه یک کارجو مطمئن شوید. ما به شما خواهیم گفت که چگونه این کار را انجام دهید.

فقط درباره خود صحبت می‌کنند

درست است که در یک مصاحبه شغلی، کارجویان باید درباره خودشان و تجارب‌شان صحبت کنند، اما اگر کارجو فقط و فقط از خودش صحبت کرد، باید در تصمیم‌تان تجدید نظر کنید.

بالاخره در طول مصاحبه حداقل یک یا دو بار باید به نام همکاران یا مدیران و نقششان در پیشبرد کارها نیز اشاره شود. زمانی که از کارجو درباره مسیر شغلی‌اش سوال می‌کنید، انتظار دارید که در زمان روایت داستان شغلی خود از یک یا دو همکار خود به نیکی یاد کند.

اگر کارجو در طی مصاحبه به نام همکاران سابق یا حداقل کار تیمی خود اشاره نکند به این معنی است که چندان به کار گروهی اهمیتی نمی‌دهد زیرا مطمئن است که شخص دیگری در گروه بعد از او کارها را پیگیری می‌کند.

به جای چنین شخصی به دنبال کارجویی باشید که با دیگران در ارتباط است و از همکاری با دیگران لذت می‌برد. مطمئناً شما نیز در تیم خود شخصی را می‌خواهید که به دستاوردهای دیگران احترام می‌گذارد.

فرآیند استخدام شرکت تان را مدیریت کنید

دستاوردهای تیم را به نام خودشان ثبت می‌کنند

این نوع کارجو، عادت دارد فقط درباره خودش صحبت کند. برخلاف کارجوی قبلی که در بالا به او اشاره کردیم، این دسته از کارجویان در طول مصاحبه حتماً به همکاران و هم‌تیمی‌های خود اشاره می‌کنند، با این تفاوت که اگر کوتاهی پیش آمده باشد ایشان مسئولیت آن را نمی‌پذیرند و تقصیر را به گردن دیگران می‌اندازند. اما اگر تیم دستاوردی داشته باشد، او خودش را به عنوان مسئول و ایده‌پرداز معرفی می‌کند.

بله، درست است که مصاحبه جایی است که کارجو باید مهارت‌ها و توانایی‌های خود را به شما بفروشد، اما از شخصی که تنها در پیروزی‌ها قبول مسئولیت می‌کند و نقش خود را در شکست‌ها کم‌رنگ می‌کند، دوری کنید. این نوع کارجو شخصی است که ایده‌های هم‌تیمی‌هایش را به نام خود ثبت می‌کند و فقط در پیروزی‌ها کنار شما خواهد بود.

اگر درباره شخصی و وجود دروغ در رزومه او اطلاعات روشنی ندارید، یک توصیه به شما می‌کنیم. به دنبال کارجویی باشید که با اشتیاق از کارهای گروهی که انجام داده صحبت می‌کند و به درستی مفهوم کار گروهی را فهمیده است. چنین شخصی نه تنها در پیروزی‌ها، بلکه در شکست‌ها نیز همراه شماست و حتی تلاش می‌کند از شکست‌ها بیاموزد.

از کمبود‌ها و ضعف‌هایش صحبت نمی‌کند

احتمالاً شما هم شنیده‌اید که در پاسخ به سوال “بزرگترین ضعف‌تان چیست؟” نباید از عبارات “من یک کمال‌گرا هستم” استفاده کنید. این مقالات و نصیحت‌ها وجود دارند زیرا کارجویانی هستند که هیچ‌وقت اشتباهات خود را نمی‌پذیرند.

دسترسی رایگان به بانک رزومه +۲ میلیون کارجو:
با دریافت حساب دمو از لینک زیر،‌ به صورت رایگان در بانک رزومه کارجویان جستجو کرده و اطلاعات کامل آن‌ها را در گروه‌های شغلی بازاریابی، فروش، برنامه نویسی و ۴۰ گروه شغلی دیگر مشاهده نمایید

دروغ در رزومه این نوع کارجویان به این شکل است که به غیر از کمال‌گرا بودن نمی‌توانند به ضعف دیگری اشاره کنند. البته شاید بگویید که این مشکل به سوالات مصاحبه شغلی مرتبط است و تا حدی هم این گفته صحت دارد. برای مثال شخصی که در نگارش محتوا ناتوان است در مصاحبه به شما خواهد گفت که در حال حاضر مشغول بهبود مهارت‌های نوشتاری خود است. تفاوت یک کارجوی با انگیزه با کارجویی که در رزومه خود دروغ می‌گوید این است که یکی از آن‌ها قدم به قدم مراحل پیشرفتش را توضیح می‌دهد و دیگری پاسخی خیالی را برای سوالات شما انتخاب می‌کند.

بیشتر کارفرمایان ترجیح می‌دهند شخصی را استخدام کنند که شجاعانه به ضعف‌های خود اشاره کند. اگر کارجویی ضعف‌های خود را بشناسد به این معنی است که می‌تواند به مرور آن‌ها را برطرف کند. استخدام چنین شخصی بسیار بهتر از فردی است که ضعف‌های خود را می‌پوشاند.

در کل روند مصاحبه غیرحرفه‌ای عمل می‌کند

دروغ در رزومه

درست است که این امکان وجود دارد حتی منظم‌ترین و دقیق‌ترین افراد هم گرفتار ترافیک بشوند و نتوانند در زمان تعیین شده خودشان را به جلسه مصاحبه برسانند. اما اگر این غیرحرفه‌ای بودن در طول فرآیند استخدام مکرراً نمایان شود، دیگر نمی‌توان این اتفاقات را به حساب بد شانسی گذاشت.

اگر کاندیدای مورد نظر شخصی ماهر و قابل باشد، مطمئناً می‌توانید این رفتارها را نادیده بگیرید. با این حال، اگر شخصی در زمان دلهره و اضطراب رفتاری غیرحرفه‌ای بروز دهد می‌توانید حدس بزنید که این رفتار در سایر موقعیت‌های پرتنش نیز تکرار خواهد شد. برای مثال این شخص، همان فردی خواهد بود که به مهم‌ترین جلسات کاری دیر می‌رسد.

به طرز باورنکردنی خوب هستند

ما هم قبول داریم که شناسایی این مورد از دروغ در رزومه کمی دشوار است. چگونه می‌توان تشخیص داد که آیا فرد مورد نظر کارمند رویاهایتان است یا شخصی که رزومه تقلبی برایتان فرستاده است؟

توصیه ما این است که اگر در چنین شرایطی قرار گرفتید، محتاطانه عمل کنید. همه کارجویان تلاش می‌کنند خود را به عنوان کاندیدای اصلح معرفی کنند، اما برای برخی موقعیت‌های شغلی به دست آوردن شخصی که دقیقاً همان صفات و مهارت‌هایی را دارد که شما به دنبالش هستید کمی تعجب برانگیز است.

اگر در قبال استخدام نکردن چنین فردی احساس گناه کردید، به خودتان یادآوری کنید موقعیت شغلی که شخصی بتواند با چشمانی بسته تمام کارهایش را انجام دهد، انتخاب درستی برای او نخواهد بود. همچنین استخدام چنین فردی نیز چندان به نفع شرکت شما نیست زیرا چنین شخصی همیشه به پیشنهادهای شغلی چراغ سبز نشان می‌دهد و اگر موقعیت شغلی بهتری به او پیشنهاد شود به سرعت آن را خواهد پذیرفت و شما باید از ابتدا فرآیند استخدام را آغاز کنید.

نتیجه‌گیری

درست است که مشاهده هر یک از موارد بالا در رفتار کارجویان به معنی وجود دروغ در رزومه یا ارسال رزومه تقلبی نیست، با این حال دقت در این علائم و نشانه‌ها روند استخدام را برای کارفرمایان آسان کرده و شناسایی رزومه‌های دروغین را از کارجویان حقیقی و با انگیزه تسهیل می‌کند.

منبع: themuse

مطالب پیشنهادی
۱ دیدگاه
  1. شیروانی می‌گوید

    ثبث

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.