وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

برای تصمیم‌گیری بهتر از ذهنیت کماندار استفاده کنید

ذهنیت کماندار در تصمیم‌گیری بهتر به افراد کمک می‌کند. همانطور که کماندار در هنگام تیراندازی تمرکز خود را به هدف اصلی و مرکز دایره قرار می‌دهد، اما اگر تیر او بر روی هر جای دایره قرار بگیرد، امتیازی می‌گیرد؛ در تصمیم‌گیری نیز فرد با توجه به داده‌هایی که دارد سعی می‌کند اقدام موثری انجام دهد تا بهترین نتیجه را کسب کند. تصمیم‌گیران باید این واقعیت را در ذهن خود تثبیت کنند که شاید تصمیم آن‌ها بهترین تصمیم نباشد، اما اقدامی که انجام داده‌اند برای آن‌ها مزایایی به همراه می‌آورد.

ذهنیت کماندار چیست و چگونه بر تصمیم‌گیری بهتر اثر می‌گذارد؟

برای اینکه بتوانیم ذهنیت کماندار در تصمیم‌گیری را بهتر مورد ارزیابی قرار دهیم، به بررسی ورزش تیراندازی و عملکرد کماندار در آن بپردازیم:

ابزار رایگان و آنلاین ساخت رزومه
همین حالا می‌توانید به صورت رایگان و آنلاین یک رزومه حرفه‌ای و دو زبانه بسازید و فایل آن را دریافت کنید.

یک کماندار می‌داند که همیشه این شانس را ندارد که تیر خود را به مرکز هدف بزند و امتیاز کامل را به‌دست آورد. او سعی می‌کند تا با بررسی شرایط مسابقه‌ای، وضعیت رقبا، زاویه تابش خورشید، شدت و جهت باد و… تیر خود را به‌گونه‌ای پرتاب کند که بهترین نتیجه را به‌دست آورد. هر چند که او تمرکز خود را برای دستیابی به امتیاز کامل قرار می‌‌دهد، اما قرارگیری تیر در دایره‌های دیگر هم برای او امتیازی در پی خواهد داشت.

در ذهنیت کماندار از امتیاز هر مرحله استفاده می‌شود تا با قلق‌گیری و کاهش خطای پرتاب، در مجموع بهترین امتیاز مسابقه و جایگاه برتر در بین رقبا بدست آید.

تعریف ذهنیت کماندار

ذهنیت کماندار (Mindset of an Archer) در تصمیم‌گیری بهتر به مدیران، کارکنان و حتی دیگر افراد در زندگی شخصی‌شان کمک خواهد کرد. تجربه نشان داده است که بسیاری از افراد در موقعیت‌های حساس، آنقدر منتظر جمع‌آوری داده و تحلیل اطلاعات برای تصمیم‌گیری می‌مانند که هرگز تصمیمی نمی‌گیرند، یا آنقدر دیر تصمیم خود را اجرا می‌کنند که دیگر ارزشی ندارد.

در ذهنیت کماندار به افراد توصیه می‌شود که تصمیم خود را بر اساس هدف اصلی اتخاذ کنند. اگر چه شاید آنان به نتیجه صددرصدی نرسند، اما قطعا تصمیم و اقدام آن‌ها ارزشی ایجاد می‌کند.

چگونه تصمیم‌گیری بهتری در زندگی و کار داشته باشیم؟

بسیاری از مدیران ارشد، کارکنان و حتی افراد معمولی در جریان فعالیت‌های کاری یا زندگی شخصی، برای پیشبرد امور و دستیابی به اهداف باید بهترین تصمیمات را برای مسائل پیش‌رو بگیرند. اما موضوع به همین سادگی نیست و واقعیت مهمی وجود دارد. بر اکثر تصمیمات مهم کنترل چندانی وجود ندارد و تصمیم‌گیری‌ها در نهایت بر اساس یک حدس و گمان اتخاذ می‌شوند.

همین مسئله باعث می‌شود تا افراد زیادی از تصمیم‌گیری هراس داشته باشند و هرگز در شرایط حساس اقدامی انجام ندهند. این در حالی است که طبق ذهنیت کماندار شما حتی اگر بتوانید به اهداف کوچک نیز تیر خود را بزنید، یک امتیاز حداقلی می‌گیرید، در حالی که اگر اقدامی انجام ندهید، هیچ امتیازی به شما تعلق نمی‌گیرد.

کمانداران حتی اگر شکست بخورند و وزش باد یا اتفاقات دیگر آن‌ها را از گرفتن حداقل امتیاز وا دارد، به تجربه‌ای می‌رسند که در تصمیم‌گیری‌های بعدی و پرتاب‌های آینده تاثیر می‌گذارد.

کاربردهای عملی ذهنیت کماندار در تصمیم‌گیری بهتر

ذهنیت کماندار (Mindset of an Archer) در بسیاری از تصمیمات روزمره کاربرد دارد:

۱-    سرمایه‌گذاری

اگر قصد دارید سهام شرکتی را بخرید یا در بازارهای مالی سرمایه‌گذاری کنید ولی منتظر داده‌های بیشتری هستید، شک نکنید که عدم تصمیم‌گیری باعث ضررتان می‌شود. شما با در نظر گرفتن هدفی کوچک و کم ریسک باید تصمیم سرمایه‌گذاری خود را عملی کنید. سود حاصل از این تصمیم به شما کمک خواهد کرد تا اعتمادبه‌نفس و اراده بیشتری برای تصمیمات جدی داشته باشید.

۲-   ارسال رزومه برای موقعیت شغلی جدید

اگر تصور می‌کنید که شغل فعلی نتوانسته تمامی ارزش‌های شما را نمایان کند، شاید زمان تصمیم‌گیری برای بررسی آگهی‌های شغلی و ارسال رزومه رسیده باشد. طبق ذهنیت کماندار شما باید هدف خود را بهترین موقعیت شغلی در نظر بگیرید، اما از ارسال رزومه برای مشاغل معمولی‌تر نیز غافل نشوید.

شرکت‌های که این هفته استخدام دارند
۲۳ شرکت بزرگ و معتبر این هفته استخدام دارند. برای مشاهده آگهی‌های استخدامی و ارسال رزومه کلیک کنید.

۳-   ذهنیت کماندار در فروش

تیم‌های فروش همیشه با تصمیم‌گیری‌های زیادی روبه‌رو هستند. در فروش با انسان‌ها سر و کار داریم. آن هم با انسان‌هایی که دارای رفتار قابل پیش‌بینی و یکسانی نیستند. بنابراین اتخاذ بهترین تصمیم در فروش کار سختی است. بسیاری از مسائل در فروش کالا و خدمات خارج از کنترل‌اند. اینجاست که ذهنیت کماندار کمک زیادی در تصمیم‌گیری بهتر به فروشندگان خواهد کرد.

۴-   تصمیم‌گیری بهتر در زندگی روزمره

زندگی شخصی اکثر افراد نیز مملو از تصمیمات ریز و درشت است. تصمیم در مورد اینکه تعطیلات تابستانی را به کجا سفر کنیم یا اینکه اول خانه بخریم یا ماشین و… در دستیابی به موفقیت نقش دارند. استفاده از ذهنیت کماندار مانع از تردید در تصمیم‌گیری شده و به افراد کمک می‌کند تا لحظات ارزشمند زندگی خود را با ترس بی‌مورد درباره تصمیمات‌شان نگذرانند.

تاثیرگذاری شانس در تصمیم‌گیری بهتر

در ذهنیت کماندار برای تصمیم‌گیری بهتر بر اساس اطلاعات عمل شده و به شانس توجه‌ای نمی‌شود. اما واقعیت این است که دو عامل بر روی عدم قطعیت در تصمیم‌گیری تاثیر دارند:

  1. اطلاعات ناقص
  2. شانس

اطلاعات ناقص قبل از تصمیم‌گیری اثر خود را می‌گذارد. اما شانس بعد از تصمیم‌گیری و قبل از مشخص شدن نتایج، اثر می‌گذارد. همانطور که وزش ناگهانی باد ممکن است نتیجه یک پرتاب بد کماندار را بهبود دهد، شانس در تصمیمات روزمره ما نیز تاثیر می‌گذارد. واقعیت این است که شانس، قابل پیش‌بینی و تغییر نیست. برای تصمیم‌گیری بهتر نباید به شانس تکیه کرد، بلکه با انتخاب درست باید احتمال موفقیت را افزایش داد.

مهم: استراتژی ذهنیت کماندار در کنار تاکتیک‌های تصمیم‌گیری ارزش دارد

زمانی که از ذهنیت کماندار صحبت می‌کنیم، به ماهیت استراتژی در تصمیم‌گیری اشاره داریم. اما در یک تصمیم‌گیری علاوه‌بر استراتژی باید به تاکتیک هم توجه داشت. استفاده از ابزارهای جمع‌آوری اطلاعات، آنالیز و مدل‌سازی به تصمیم‌گیری بهتر کمک کرده و با ارائه پیش‌بینی‌هایی امکان تصمیم‌گیری آگاهانه، صریح و با ریسک کم را فراهم می‌آورد.

سخن پایانی

ذهنیت کماندار کمک زیادی به تصمیم‌گیری بهتر می‌کند. زیرا مشکل اصلی بسیاری از افراد این است که ترس از نتایج تصمیمات، موجب تعلل و عدم تصمیم‌گیری به موقع می‌شود. اما ذهنیت کماندار تاکید می‌کند که هر اقدامی امتیازی به همراه دارد و به طور حتم از کاری نکردن بهتر است.

مطالب پیشنهادی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.