وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

مهارت‌های مدیریت ریسک چیست؟

بسیاری از سازمان‌ها برای مدیریت ریسک‌های خود و کاهش اثر آنها، نقشی به نام مدیریت ریسک دارند. فردی که به عنوان مدیر ریسک استخدام می‌شود، باید مجموعه مهارت‌هایی داشته باشد که به او در شناسایی مشکلات، ارزیابی راه‌حل‌ها و انجام اقدامات لازم کمک کند. اگر بدانید که مدیریت ریسک چه مهارت‌هایی نیاز دارد، می‌توانید در این نقش موفق‌تر عمل کنید. در این مقاله درباره مهارت‌های مدیریت ریسک و نحوه بهبود این مهارت‌ها صحبت خواهیم کرد و در نهایت، درباره نحوه استفاده از این مهارت‌ها در محل کار و آوردن آنها در رزومه خواهیم گفت.

مهارت‌های مدیریت ریسک

مهارت‌های مدیریت ریسک مجموعه‌ای متمایز از توانایی‌هایی است که مدیران ریسک را برای انجام وظایف خود آماده می‌کنند. مدیران ریسک از مهارت‌های تحلیلی برای کشف ریسک‌های بالقوه و مهارت‌های ارتباطی برای توضیح ریسک‌ها و مشکلات به مدیران ارشد و ذینفعان استفاده می‌کنند. مهارت در امور مالی نیز به آنها کمک می‌کند تا ریسک را محاسبه کنند و مهارت حل مسئله به آنها کمک می‌کند تا به دنبال راه‌هایی برای کاهش خطرات و محدود کردن احتمال وقوع آنها باشند. یک مدیر ریسک باید از مهارت‌های خود برای شناسایی ریسک‌های خارجی و داخلی در سازمان استفاده کند.

ابزار رایگان و آنلاین ساخت رزومه
همین حالا می‌توانید به صورت رایگان و آنلاین یک رزومه حرفه‌ای و دو زبانه بسازید و فایل آن را دریافت کنید.

نمونه‌هایی از مهارت‌های مورد نیاز برای مدیریت ریسک

برخی از مهم‌ترین مهارت‌های مورد نیاز برای مدیریت ریسک عبارت‌اند از:

دانش و درک قوانین

مهم‌ترین وظیفه هر مدیر ریسک، اطمینان از انجام قانونی فعالیت‌های هر سازمان است تا بتواند از طریق آن از وقوع مشکلات جلوگیری کند. اطمینان از مطابقت شرکت و کالاها یا خدمات آن با تمام استانداردهای صنعت برای بسیاری از صنایع بسیار مهم است، زیرا عدم انطباق می‌تواند منجر به ردِ محصول و جریمه‌های قابل توجهی شود. به‌روز ماندن در مورد قوانین و مقررات، از جمله مهم‌ترین مهارت‌ها برای هر مدیر ریسکی است.

مهارت‌های تحلیلی

مهارت‌های مدیریت ریسک

توانایی پیش‌بینی و ارزیابی ریسک، نیازمند مهارت تحلیلی و مطالعه داده‌ها است. با کمک این مهارت، مدیران ریسک می‌توانند در نتیجه‌گیری و تصمیم‌گیری استراتژیک موفق عمل کنند و علاوه بر این، در شناسایی شکاف در داده‌ها و حوزه‌هایی که نیاز به تحقیقات بیشتر دارند، تواناتر شوند. تجزیه و تحلیل صحیح داده‌ها معمولا منجر به تصمیم‌گیری بهتر در مورد ریسک‌ها می‌شود.

تفکر استراتژیک

علاوه بر شناسایی ریسک‌های موجود و بالقوه، مدیران ریسک همچنین باید با مدیریت شرکت برای تدوین استراتژی برای کاهش خطرات، همکاری کنند. این استراتژی‌ها اغلب مستلزم اقداماتی هستند که در درازمدت بر سازمان تأثیر می‌گذارند، به این معنی که مدیران ریسک باید راه‌حل‌هایی ارائه دهند که آینده شرکت در آنها در نظر گرفته شده باشد. مدیران ریسک همچنین باید فرصت‌های مختلفِ مرتبط با ریسک را شناسایی کنند.

دانش مالی

ریسک مالی در تمام کسب‌وکارها وجود دارد، بنابراین مدیران ریسک باید برای شناسایی و کاهش ریسک‌ها، در امور مالی مهارت داشته باشند. آنها باید میان خطراتی که امکان مدیریت آنها وجود دارد و خطراتی که خارج از کنترل سازمان هستند، تمایز قائل شوند. اکثر کارفرمایان به دنبال مدیرانی هستند که برای سمت مدیریت ریسک، دانش مالی خوبی داشته باشند.

مهارت‌های ارتباطی

مدیران ریسک مسئول انتقال خطرات و استراتژی‌های تعیین‌شده برای کاهش خطرات، به دیگر افراد سازمان هستند. آنها باید مهارت بالایی در ارتباطات نوشتاری و شفاهی داشته باشند تا بتوانند با طیف وسیعی از کارمندان، از مدیریت ارشد گرفته تا کارمندان در سمت‌های پایه، ارتباط برقرار کنند. آنها اغلب از انواع ابزارها برای برقراری ارتباط با بخش مدیریت ریسک و دیگر بخش‌ها استفاده می‌کنند. از این رو، در استفاده از این ابزارها نیز به مهارت نیاز دارند.

مهارت حل مسئله

هنگامی که یک مدیر ریسک خطری را شناسایی می‌کند، برای به حداقل رساندن عواقب ناشی از آن، سراغ راه‌حل‌های مختلف و کارآمد می‌رود. این مهارت در مدیران ریسک شامل تجزیه و تحلیل ماهیت و علل خطر، تدوین استراتژی برای حذف یا کاهش آن و سپس اجرای آن استراتژی می‌شود. افراد دارای مهارت‌های حل مسئله اغلب به مهارت‌های دیگر مانند تفکر انتقادی، تمرکز و میل طبیعی برای حل مشکلات نیاز دارند.

توانایی کار تحت فشار

مدیریت ریسک اغلب یک شغل استرس‌زا است، زیرا هر خطایی در سازمان می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری به همراه داشته باشد. مدیران ریسک باید با استفاده از توانایی‌های خود و بدون توجه به فشار کاری، به وظایف خود عمل کنند. بهتر است برای هر مشکل در سازمان، سراغ طراحی چند راه‌حل بروید تا بتوانید تمام آنها را امتحان کنید.

چگونه می‌توان مهارت‌های مدیریت ریسک را بهبود بخشید؟

مهارت‌های مدیریت ریسک

در ادامه چند نکته را بیان خواهیم کرد که با کمک آنها می‌توانید مهارت‌های مدیریت ریسک را بهبود دهید:

۱. به دنبال ارتباط موثر باشید

مهارت‌های ارتباطی از مهم‌ترین مهارت‌ها در مدیریت ریسک هستند، چرا که مدیران ریسک برای حل مشکلات و جلوگیری از خطرات، به برقراری ارتباط با دیگر بخش‌ها نیاز دارند. زمانی که یک مدیر ریسک به دنبال راه‌های موثر در برقراری ارتباط برود، مانند استفاده از ایمیل و یا پلتفرم ارتباطی در شرکت، می‌تواند کارکنان را در مورد خطرات کشف‌شده آگاه کند و با کمک آنها این خطرات را از بین ببرد. از طریق برقراری ارتباط، کارکنان همچنین می‌توانند بازخوردهای خود را ارائه دهند که مدیر ریسک از این بازخوردها برای کاهش خطرات در سازمان استفاده خواهد کرد.

شرکت‌های که این هفته استخدام دارند
۲۳ شرکت بزرگ و معتبر این هفته استخدام دارند. برای مشاهده آگهی‌های استخدامی و ارسال رزومه کلیک کنید.

۲. به تحصیلات خود ادامه دهید

تحصیلات یک مدیر ریسک باید در طول حرفه او ادامه یابد. ادامه مطالعه و تحقیق در مورد عناصری مانند مقررات صنعت، شرایط اقتصادی، تغییرِ ترجیحات مصرف کننده و ویژگی‌های محصول، برای هر مدیر ریسکی مفید است. مطالعه و تحصیل به مدیران کمک می‌کند تا برای کاهش خطرات، استراتژی‌های کارآمدتری تدوین کنند.

۳. درک خود از سازمان را بهبود ببخشید

مدیریت ریسک معمولا در تمام بخش‌های سازمان نقش دارد، بنابراین فردی در این شغل باید از تمام رویه‌ها و مقررات سازمان باخبر باشد تا بتواند در راستای کاهش خطر قدم بردارد. با این کار، می‌توانید هرگونه خطر خارجی مانند عدم رعایت مقررات و تغییر شرایط اقتصادی را شناسایی کنید. همچنین شناسایی خطرات داخلی، مانند کاهش روحیه کارکنان یا عدم وجود ابزار مناسب، با آگاهی کامل از سازمان صورت می‌پذیرد. داشتن آگاهی کامل از ساختار سازمانی به شما در پیش‌بینی نقاط ضعف کمک می‌کند.

۴. از اشتباهات گذشته درس بگیرید

تعیین یک هدف در مدیریت ریسک برای از بین بردن تمام خطاها و اشتباهات، کاری غیر واقعی است. به جای این کار، سراغ روش SMART بروید که مشخص، قابل اندازه‌گیری، قابل دستیابی، مرتبط و محدود به زمان هستند. نتایجی که در هر فعالیت مدیریتی خود به‌دست می‌آورید را تجزیه و تحلیل و خطاهای خود را ارزیابی کنید، تا از بروز مکرر اشتباهات جلوگیری کنید.

چگونه مهارت‌های خود در مدیریت ریسک را در رزومه و مصاحبه برجسته کنیم؟

مهارت‌های مدیریت ریسک

هنگام درخواست برای نقش مدیریت ریسک، بسیار مهم است که در رزومه خود به این مهارت‌ها اشاره و آنها را برجسته کنید. بسته به شرکتی که برای آن اقدام می‌کنید، می‌توانید از نکات زیر برای برجسته کردن مهارت‌های خود استفاده کنید:

مهارت‌های مدیریت ریسک برای رزومه و نامه پوششی

می‌توانید مهارت‌های مربوط به مدیریت ریسک را در بخشی جداگانه بین سوابق کاری و تحصیلات، به رزومه خود اضافه کنید. قبل از ایجاد بخشی برای تمام این مهارت‌ها، شرح شغلی را دوباره بخوانید تا ببینید چه مهارت‌هایی برای کارفرما مهم هستند. با سفارشی کردن رزومه خود برای برآورده کردن انتظارات کارفرما، می‌توانید شانس بیشتر دیده‌شدنِ رزومه و دعوت به مصاحبه را افزایش دهید.

نامه‌های پوششیِ مدیریت ریسک، معمولا زمانی مؤثرتر هستند که بر تجربه، دستاوردها و نکات برجسته شغلی تمرکز داشته باشند. اما با این حال، با استفاده از کلمات کلیدی موجود در شرح شغلی در سرتاسر نامه پوششی خود، می‌توانید به مدیر استخدام کمک کنید تا بیشتر روی توانایی‌ها و مهارت‌های شما تمرکز کند.

مهارت‌های مدیریت ریسک برای مصاحبه شغلی

برای پاسخ دادن به سوالات مربوط به مدیریت ریسک در طول مصاحبه، آماده باشید. در پاسخ‌های خود، به این موضوع بپردازید که این مهارت‌ها چگونه به شما در مدیریت ریسک و خطرات کمک کرده‌اند. پاسخ‌های خود را به تجربیاتی ارتباط دهید که در شرکت‌های گذشته کسب کردید. پاسخ‌های خود را با تکنیک پاسخ‌دهی STAR که شامل موارد زیر می‌شود، ارائه دهید:

  • توصیف وضعیت
  • وظایف شما برای انجام آن کار
  • اقدامات انجام‌شده توسط شما
  • نشان دادن نتایج مثبت از اقدامات انجام‌شده

به صورت کلی، می‌توانید از مصاحبه و رزومه برای بیان مهارت‌هایی خود در مدیریت ریسک استفاده کنید و با این کار، خود را یک قدم به استخدام در شرکت‌های دلخواه خود نزدیک‌تر کنید.

منبع indeed
مطالب پیشنهادی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.