وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

ارتباط میان مدیریت استرس و تیپ های شخصیتی MBTI

مقابله با استرس با استفاده از تیپ‌های شخصیتی MBTI

میلیون‌ها روش برای مدیریت استرس و غلبه بر افکار منفی در شرایط اضطراری وجود اما تمامی آن‌ها راهگشا نیستند. دلیل این امر آن است که میان راهکارهای مقابله با استرس و تیپ های شخصیتی MBTI رابطه مستقیمی وجود دارد. به عبارت بهتر هر تیپ شخصیتی باید به دنبال راهکار مناسب خود باشد تا بتواند آرامش خود را حفظ کرده و مدیریت اوضاع را مخصوصا در مو.قعیت‌هایی مانند جلسه استخدام یا مصاحبه به دست بگیرد. در ادامه به چگونگی استفاده از تیپ شخصیتی MBTI برای مدیریت استرس اشاره می‌کنیم:

ابزار رایگان و آنلاین ساخت رزومه
همین حالا می‌توانید به صورت رایگان و آنلاین یک رزومه حرفه‌ای و دو زبانه بسازید و فایل آن را دریافت کنید.

۳ راهکار قطعی برای مدیریت استرس در تمامی تیپ های شخصیتی MBTI

احتمالا می‌دانید که هرگز نمی‌توان جلوی عوامل استرس‌زا را گرفت. اما به کمک ۳ راهکاری که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم، کلیه تیپ های شخصیتی تست MBTI می‌توانند تا حدودی بر استرس خود غلبه کنند:

  1. عواملی که استرس‌تان را تحریک می‌کند، بشناسید.
  2. رفتارهای استرس‌زای خود را درک و تحلیل کنید.
  3. تکنیک های مدیریت استرس مناسب تیپ شخصیتی خودتان را بیاموزید.

مثال‌هایی از رابطه میان استرس و تیپ های شخصیتی MBTI

همانطور که در ابتدا اشاره کردیم رابطه مستقیمی میان عوامل استرس‌زا و تیپ شخصیتی افراد وجود دارد. به بیان بهتر، تکرار بعضی عادت‌ها و رفتارها، به شکل‌گیری شخصیت افراد کمک می‌کند که در نتیجه آن تیپ‌های شخصیتی مختلف به وجود می‌آیند. اگر این عادت‌ها عمدا یا سهوا از چرخه فعالیت روزانه افراد حذف شوند، در حقیقت هویت افراد را تحت تاثیر قرار داده و به عامل برهم زننده آرامش تبدیل می‌شود.

رابطه میان استرس و تیپ های شخصیتی MBTI
میان استرس و تیپ های شخصیتی MBTI رابطه مستقیم وجود دارد.

به طور مثال از آن‌جایی که گروه شخصیتی ISTJ هویت خود را از راه ایجاد نشم و ساماندهی در کارها تعریف می‌کند، وجود اطلاعات پراکنده، بی‌نظمی و آشفتگی، دلیل اصلی ایجاد استرس در آن‌ها را تشکیل می‌دهد. درنتیجه این افراد باید نسبت به نظم‌دهی به محیط پیرامون خود با جدیت تلاش کنند تا این عامل استرس‌زا را از خود دور کنند. به یک مثال دیگر توجه کنید:

شرکت‌های که این هفته استخدام دارند
۲۳ شرکت بزرگ و معتبر این هفته استخدام دارند. برای مشاهده آگهی‌های استخدامی و ارسال رزومه کلیک کنید.

افرادی که تیپ شخصیتی ENFP دارند، با اینکه بر خلاف گروه قبلی به آراستگی و نظم اهمیت چندانی نمی‌دهند، اما اگر نظم بیش از حد، خلاقیت و اشتیاق‌شان را برای انجام کارهای خلاقه به خطر بیندازد، دچار استرس می‌شوند. ابن افراد شخصیتی محافظ دارند و عمدتا آرام هستند. اما اگر با بی‌میلی روبه‌رو شوند و یا نتوانند از میان حجم انبوهی از اطلاعاتی که در دست دارند، کاری خلاقانه تولید کنند، استرس می‌گیرند. در کامنت‌ها بنویسید که شما چه تیپ شخصیتی دارید و عوامل محرک استرس در شما چیست؟

هیچ نسخه یکسانی در ارتباط با رابطه میان مدیریت استرس و تیپ های شخصیتی MBTI وجود ندارد.  هر گروه شخصیتی برای مدیریت استرس باید در جستجوی راه حل‌های ویژه‌ای باشند که تنها در ارتباط با آن‌ها کارساز است.

رابطه میان استرس و تیپ شخصیتی MBTI را در ارتباط با گروه INFJ به خوبی می‌توان توضیح داد. این افراد شخصیتی شهودی و درونگرا دارند. و از طرف دیگر به‌عنوان افرادی صمیمی، خلاق و روشنگر در ذهن دیگران تعریف می‌شوند. این افراد در هنگامی که استرس می‌گیرند، بیش از حد بر قوه‌ی درونگرایی و شهودی خود تکیه می‌کنند و این باعث گوشه‌گیری و حساس شدن این تیپ شخصیتی نسبت به اطرافیان‌شان می‌شود. بنابراین دانستن چگونگی استفاده از تیپ شخصیتی ام بی تی آی برای مدیریت استرس، به بهبود روابط بین فردی و درک بهتر فردی که در موقعیت استرس‌زا قرار گرفته نیز کمک می‌کند.

جمع‌بندی

مطالعات وجود رابطه مستقیم میان استرس و تیپ های شخصیتی MBTI را اثبات کرده است. بنابر مطالعات هر نوع تیپ شخصیتی با حذف عواملی که از ان برای تعریف ماهیت و هویت خود استفاده می‌کند، دچار استرس می‌شود. مقابله با اضطراب و استرس، ۳ گام اصلی دارد که با شناسایی عوامل استرس‌زا شروع شده و با مطالعه رفتارهای ناشی از استرس در افراد ادامه پیدا می‌کند و از طریق پیدا کردن راهکار مناسب هر تیپ شخصیتی قابل برطرف کردن است. اگر درباره چگونگی استفاده از تیپ شخصیتی MBTI برای مدیریت استرس سوال دارید کافی است بعد از شرکت در تست ام بی تی ای عوامل سازنده هویت گروه شخصیتی خود را بشناسید و تلاش کنید در هر شرایطی از حذف این عوامل جلوگیری کنید.

مطالب پیشنهادی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.