وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

همه چیز درباره قانون کار پاره وقت

با مفهموم قانون کار پاره وقت یا نیمه وقت آشنا هستید؟ گاهی بنا به دلایلی قادر به انجام کار تمام وقت نیستیم و کار پاره وقت یا نیمه وقت را به آن ترجیح می‌دهیم. ماده ۳۹ قانون کار هم به همین مفهموم اشاره کرده و به توضیح مزد و مزایای کارمندان و کارگرانی که به صورت نیمه وقت یا پاره وقت مشغول به کار هستند، پرداخته است. در این نوشته علاوه بر توضیح این ماده قانونی، به سوالات احتمالی دیگر پاسخ داده‌ایم.

قانون کار پاره وقت چه تفاوتی با قانون کار تمام وقت دارد؟

ماده ۷ قانون کار، تنظیم روابط بین کارمند و کارفرما را براساس انعقاد «قرارداد» تعریف کرده است. در مورد کار پاره وقت یا ساعتی نیز همین موضوع صادق است؛ به این معنی که در این حالت نیز باید قراردادی بین طرفین امضا شود. در این قرارداد با رضایت طرفین می‌توان ساعت کار را به صورت پاره وقت یا ساعتی و به شرط رعایت مقررات تنظیم کرد.

ابزار رایگان و آنلاین ساخت رزومه
همین حالا می‌توانید به صورت رایگان و آنلاین یک رزومه حرفه‌ای و دو زبانه بسازید و فایل آن را دریافت کنید.

تنها تفاوت بین قانون کار پاره وقت و قانون کار نیمه وقت نیز به همین میزان ساعت کار و پرداخت مزایا برمی‌گردد. کارمندان و کارگران عادی، ۴۴ ساعت در هفته و ۱۹۲ ساعت در ماه مشغول به کار هستند، در حالی که کارمندان و کارگران پاره وقت طی توافق با کارفرمایان می‌توانند در این ساعت تغییری به وجود آورند. طبیعی است که حقوق و مزایای آنها هم براساس مدت کارکردشان تعیین و پرداخت می‌شود.

 

محاسبه حقوق ایران سالاری

آیا به قانون کار پاره وقت حق بیمه تعلق می‌گیرد؟

براساس قانون کار، کلیه فعالیت‌هایی که در قبال انجام آنها مزد پرداخت می‌شود، مشمول قانون کار می‌شوند و نحوه و میزان همکاری تاثیری در این موضوع ندارد. به دنبال این توضیح، قراردادهای ساعتی و پاره وقت هم شامل قانون کار و حق بیمه تامین اجتماعی می‌شوند و ماده ۱۴۸ قانون کار بر لزوم اجرای آن تاکید کرده است.

اما باید این نکته را در نظر داشت که تعلق گرفتن حق بیمه به یک کارمند یا کارگر تا حد زیادی بستگی به نوع توافق او با کارفرما دارد. برخی از کارمندان نیمه وقت ترجیح می‌دهند حق بیمه برای آن پرداخته نشود تا میزان دریافتی آنها کاهش نیابد.

در مواردی که کارمند خواستار بیمه شدن از طریق کارفرما است حق بیمه براساس تعداد روزهای کاری او پرداخت می‌شود؛ چرا که براساس قوانین سازمان تامین اجتماعی، استفاده کامل از خدماتی مثل خدمات درمانی اجحاف در حق سایر بیمه‌شدگان است.

آخرین فرصت‌های شغلی در ایران تلنت

میزان مرخصی در قانون کار نیمه وقت چقدر است؟

معمولا افرادی که کار پاره وقت انجام می‌دهند مرخصی ندارند، اما براساس توافقاتی که به ۳ روز کار در هفته یا ۱۵ روز در ماه اشاره دارد؛ شخص شاغل می‌تواند بسته به میزان روزهای حضور و وضعیت بیمه خود، تقاضای مرخصی داشته باشد.

قانون کار پاره وقت زنان چیست؟

براساس ماده واحده قانون کار، وزارتخانه‌ها و موسسات مشمول قانون استخدام کشوری و شرکت‌های دولتی می‌توانند در صورت تقاضای زنان کارمند رسمی و ثابت خود و موافقت مقام مسئول، خدمت آنها را نیمه وقت تعیین کنند.

شرکت‌های که این هفته استخدام دارند
۲۳ شرکت بزرگ و معتبر این هفته استخدام دارند. برای مشاهده آگهی‌های استخدامی و ارسال رزومه کلیک کنید.

مدت و نحوه و ترکیب انجام خدمت نیمه وقت، وضعیت پست ثابت سازمانی، میزان حقوق و مزایا، نحوه محاسبه سنوات خدمت بازنشستگی و اعطاء پایه و میزان مرخصی به موجب قانونی که از طرف سازمان امور اداری و استخدامی کشور تهیه شده و به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده، مشخص می‌شود.

بیشتر بخوانید: قرارداد آزمایشی چیست؟

نحوه پرداخت عیدی، سنوات و پاداش در قانون کار نیمه وقت چگونه است؟

بر اساس ماده ۳۹ قانون کار، مزد و مزایای کارمندان و کارگرانی که به صورت نیمه وقت یا کمتر از ساعات قانونی مشغول کار هستند، به نسبت ساعت‌های کاری انجام شده محاسبه و پرداخت می‌شود. عیدی و پاداش نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

ماده واحده قانون مربوط به تعیین عیدی و پاداش سالانه مصوب سال ۱۳۷۰ مجلس شورای اسلامی، کلیه کارفرمایان را مکلف می‌کند که به هر یک از کارگران خود به نسبت یک سال کار، معادل ۶۰ روز آخرین مزد به عنوان عیدی و پاداش بپردازند. مبلغ پرداختی از این بابت به هر یک از کارگران نباید از معادل ۹۰ روز حداقل مزد روزانه قانونی بیشتر باشد.

همچنین به موجب تبصره یک همین ماده واحده، مبلغ پرداختی به کارگرانی که کمتر از یک سال در کارگاه کار کردند، باید براساس ۶۰ روز مزد و به نسبت ایام کارکرد در سال محاسبه شود.

مطالب پیشنهادی
10 دیدگاه
  1. سهیلا صالحیان می‌گوید

    باسلام خسته نباشید شروع استخدام شرکت ساتکاب سال ۶۸ و۶۹ و۷۰ ساعتی موقت سه سال سابقه کارداشت رفت و برگشت امضاء کرد بدون بیمه اما سال ۷۱ حق بیمه گرفت . هنوز نیامده شرکت ساتکاب مدرک ساعتی موقت سال ۶۸ و۶۹ و۷۰ اعلام نشده و خیلی ناراحت شده بیمه نداشت سه سال ضررشده

  2. مهسا می‌گوید

    سلام خسته نباشید اگر کارمند ۳روز در هفته مشغول باشه جمعه بهش تعلق میگیره یا نه؟؟؟
    ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. نرگس می‌گوید

      سلام نه فقط به کسی که ۴۴ ساعت در هفته کار کرده باشد تعلق میکیرد

  3. خسروافژول می‌گوید

    سلام اگرکارگری بیمه خودرا بصورت غیرقانونی درجایی مانندتاکسیرانی پرداخت کندودرجای دیگری مشغول بکارشودوشفایی گفته باشد من بیمه دارم نیازی به بیمه شدن ندارم واگر حادثه ای برای کارگرپیش بیاید چه کسی مسئول حادثه است باتشکر

  4. امید علی حسین وند می‌گوید

    مقدار حق اولاد وحق مسکن در قانون پاره وقت به صورت کامل است یا به تعداد روزهای قرار داد

  5. لیلا عباسی می‌گوید

    با سلام و احترام
    من با مجموعا ۱۳ سال سابقه بیمه تامین اجتماعی و البته بیشتر خویش فرما برای همکاری و تدریس با دانشگاه آزاد واحد شمال تهران مراجعه و درخواست همکاری اره وقت دادم . در کمال تعجب مسول مالی دانشگاه گفتند اگر بیمه ای داشته باشید برای واریز حق الزحمه آتان حتما باید قطع باشد و این قانون هست البته میتونید بعد از اولین واریزی دوباره برید بیمه آتان را درخواست بدید وصل بشه .
    مگه به این راحتی هست؟
    خواستم نظر شما را بدونم آیا واقعا در قرارداد پاره وقت مجبور و ملزم به بیمه هستیم یا می دونه توافقی باشه؟
    سپاسگزارم راهنمایی کنید

  6. مهرداد می‌گوید

    با سلام
    برای مدت تقریبا یکسال در مطب یک پزشک به صورت نیمه وقت (عصرها از شنبه تا چهار شنبه) مشغول بکار بودم و هیچ قرارداد مکتوبی بین ما منعقد نشد و فقط شفاهی به توافق رسیدیم و هرماه و به موقع حقوق توافقی را به من پرداخت میکرد . در یکی دو ماه گذشته خواستم که مرا بیمه کند ولی اهمیت نداد و من همکاری ام را قطع کردم . آیا میتوانم مطالبه حق بیمه یکساله و یا مطالبه دیگری داشته باشم .

  7. مهدی می‌گوید

    سلام وقتتون بخیر
    ببخشید یه سوالی داشتم اینکه میشه در دفتر اسناد رسمی به صورت پاره وقت کار کرد

    1. ایران تلنت می‌گوید

      بستگی به توافق کارفرما با شما داره و نوع قراردای که میخواهید بسته بشه.

  8. شهرزاد می‌گوید

    سلام من ۵ سال سابقه کار تمام وقت دارم با بیمه ، ۳ ماه اخر امسال مجبور به کار نیمه وقت شدم اون پایه سنوات که سالیانه ۲۲۰ تومن بود و برام ضربدر ۵ سال میشد الان برای دی چون نیمه وقت دارم کار میکنم نصفشو زدن توی فیش حقوقیم و میگن بر اساس ساعت کارکرد هست !! میشه اصن؟؟؟ اگر کسی برعکس من بود و ۵ سال سابقه نیم وقت داشت الان یوهو‌ تمام وقت کار میکرد ۵سال قبلشو معادل تمام وقت پایه سنوات میگرفت؟؟

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.