وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

نحوه گرفتن کارآموزی حسابداری در ۷ مرحله آسان

کارآموزی حسابداری فرصتی عالی برای بهبود مهارت‌ها در این حرفه و همچنین گسترده کردن شبکه‌ی افراد حرفه‌ای اطرافتان است. علاوه بر این، گذراندن دوره کارآموزی می‌تواند رزومه شما را قوی‌تر و به شما در یافتن شغل تمام وقت کمک کند. با یادگیری مراحل گرفتن دوره کارآموزی حسابداری می‌توانید از تمام نیازمندی‌های این دوره آگاه شوید و راحت‌تر برای آن اقدام کنید.

در این مقاله، مراحل اخذ کارآموزی حسابداری را به اشتراک خواهیم گذاشت، مزایای کارآموزی حسابداری را بررسی خواهیم کرد و در نهایت، نکاتی را برای موفقیت در کارآموزی ارائه خواهیم داد.

نحوه گرفتن دوره کارآموزی حسابداری

برای اینکه بتوانید یک دوره کارآموزی حسابداری را بگذرانید، باید این مراحل را قبل از آن طی کنید:

۱. رزومه‌ای با تمرکز بر حسابداری آماده کنید

بدون در نظر گرفتن تجربیات خود، باید روی ساخت رزومه‌ای تمرکز کنید که مهارت‌های حسابداری در آن برجسته است. اگر قبلا شغلی داشتید که در آن ارتباطات از اهمیت بالایی برخوردار بود مانند معلم خصوصی، می‌توانید به این مهارت در رزومه خود اشاره کنید. کار با مردم و یادگیری برقراری ارتباط شفاهی و کتبی می‌تواند به شما در مسیر شغلی حسابداری کمک کند. سپس سراغ سوابق شغلی‌ای بروید که بر مهارت‌های مالی، ارتباطی و مدیریت داده تأکید دارند. فراموش نکنید که رزومه در کارآموزی به همان اندازه فرصت‌های شغلی دائم اهمیت دارد.

محاسبه آنلاین حقوق و دستمزد
با استفاده از سرویس سلری‌ایران تلنت می‌توانید به راحتی حقوق و دستمزد خود را در هرگروه شغلی و هر رده سازمانی محاسبه و آن را با سایر افراد مقایسه کنید.

۲. مهارت‌های خود در حسابداری را توسعه دهید

توسعه مهارت‌های حسابداری به شما این امکان را می‌دهد که رزومه‌ی خود را پربارتر کنید و شایستگی‌های خود را به کارفرمایان نشان دهید. سعی کنید با جستجو در میان فرصت‌های استخدام کارآموز و همچنین شرکت در کارگاه‌های آموزشی، این مهارت‌ها را توسعه دهید. در ادامه برخی از این مهارت‌ها را نام خواهیم برد:

  • ارتباطات: برای بهبود فرآیند یادگیری خود در طول دوره کارآموزی، مهم است که بتوانید برای پرسیدن سؤالات ارتباط برقرار کنید و از مهارت شنیداری خود برای درک دستورالعمل‌ها استفاده کنید.
  • یادگیری فعال: کارآموزی یک تجربه یادگیری است، بنابراین برای توسعه مهارت‌های خود و یادگیری در مورد وظایف حسابداری، می‌توانید از مهارت بالای خود در یادگیری استفاده کنید.
  • تفکر انتقادی: حسابداران، از تفکر انتقادی برای تفسیر داده‌ها استفاده می‌کنند. به عنوان یک کارآموز، باید هنگام انجام وظایف حسابداری انتقادی فکر کنید تا بتوانید به سرعت با این حرفه آشنا شوید.
  • نرم افزارهای حسابداری: از آنجایی که حسابداران اطلاعات مستند را پردازش می‌کنند، به همین خاطر باید درک بالایی از نحوه کار با برنامه‌های کاربردی و نرم افزارهای حسابداری داشته باشند.
  • توجه به جزئیات: حسابداران حجم بالایی از داده و اسناد را مدیریت می‌کنند و همین موضوع، توجه به جزئیات را برای آنها ضروری می‌کند.
  • ریاضیات: کارشناسان حسابداری درک بالایی از ریاضیات دارند و به عنوان یک کارآموز، باید مهارت خود در ریاضی را بهبود دهند و از آن در انجام وظایف خود استفاده کنند.
  • کارتیمی: به عنوان یک کارآموز حسابداری، ممکن است با حسابداران و کارمندان سایر بخش‌ها برای سازماندهی داده‌ها و برگزاری جلسات مربوط به پیشرفت بخش همکاری داشته باشید. توانایی همکاری و کار با سایر بخش‌ها و افراد، می‌تواند مهارت مفیدی برای حسابداران باشد و می‌توانند آن را در رزومه خود قرار دهند.

۳. جستجوی فرصت‌های شغلی کارآموزی در دانشگاه

نحوه گرفتن کارآموزی حسابداری

اگر در دانشگاه تحصیل می‌کنید، می‌توانید برای گذراندن دوره کارآموزی سراغ بخش مربوطه در دانشگاه خود بروید. برخی دانشگاه‌ها، فرصت‌های کارآموزی برای دانشجویان خود دارند و این فرصت‌ها می‌توانند شامل موقعیت دستیار حسابداری یا مشاغل دفترداری شوند. صحبت با اعضای گروه حسابداری دانشگاه یا سایر متخصصان در این زمینه، به پیشرفت شما در جستجوی کارآموزی کمک خواهد کرد. ایجاد رابطه‌ای مثبت با اعضای گروه حسابداری، حتی ممکن است منجر به آشنایی با افراد فعال در این حوزه شود و آنها می‌توانند به شما در جستجوی فرصت‌های کارآموزی کمک کنند.

اگر در دانشگاه تحصیل می‌کنید، احتمالا یک مرکز شغلی در دانشگاه شما وجود ارد که به شما در یافتن دوره کارآموزی کمک خواهد کرد.

۴. درخواست برای شرکت‌های حسابداری

برای یافتن فرصت کارآموزی برای حسابداری، می‌توانید سراغ شرکت‌هایی بروید که تمرکز آنها امور مالی است. همچنین می‌توانید درباره شرکت‌هایی تحقیق کنید که بخش حسابداری دارند، مانند شرکت‌های بازاریابی و یا مشاوره‌ای. علاوه بر این، می‌توانید سراغ وب‌سایت‌های کاریابی بروید و فرصت‌های کارآموزی آنها را بررسی کنید.

اگر یک حسابدار حرفه‌ای می‌شناسید، می‌توانید به صورت مستقیم از او بپرسید که آیا به دنبال کارآموز است یا خیر یا آیا اشخاص دیگری را می‌شناسد که برنامه‌ی کارآموزی برای ارائه داشته باشند.

۵. برای مصاحبه آماده شوید

اکثر شرکت‌ها برای فرصت‌های کارآموزی مرحله مصاحبه دارند، بنابراین خوب است که خود را برای این مرحله آماده کنید. در طول مصاحبه، می‌توانید روی سوابق و دستاوردهایی تمرکز کنید که شما را به گزینه‌ای ایده‌آل برای این دوره‌ها تبدیل می‌کنند. علاوه بر این، صحبت در مورد موقعیت‌ها و چالش‌هایی که در محل کار قبلی و با افراد مختلف داشتید، می‌تواند به فرد مصاحبه‌کننده نشان دهد که چطور می‌توانید با افراد مختلف ارتباط موثر داشته باشید. اگر هنوز در حال تحصیل هستید، می‌توانید در مورد کارها و پروژه‌هایی که در طول دوران تحصیل خود به پایان رسانده‌اید، صحبت کنید و مهارت خود در این حوزه را اثبات کنید.

همچنین می‌توانید سراغ مصاحبه‌های دوره‌های کارآموزی حسابداری بروید و درباره سؤالاتی که مصاحبه‌کنندگان می‌پرسند تحقیق کنید. آماده کردن پاسخ این سوالات، به شما کمک خواهد کرد که در طول مصاحبه با اعتماد به نفس بیشتری ظاهر شوید و فراموش نکنید که اطلاعات مرتبط را به اشتراک بگذارید.

۶. از مصاحبه‌کننده تشکر کنید

پس از مصاحبه، حتما به مصاحبه‌کنندگان نشان دهید که سپاسگزار وقتی هستید که به شما اختصاص داده‌اند. برای این کار می‌توانید بلافاصله پس از مصاحبه تشکر خود را بیان کنید، یا اینکه روز بعد از مصاحبه یک تماس تلفنی با آنها برقرار کنید و یا با ارسال ایمیلی تشکر خود را ابراز کنید. علاوه بر این، می‌توانید به ارسال نامه و یادداشتی برای تشکر فکر کنید. ارسال نامه‌ای کوتاه برای تشکر از مصاحبه‌کنندگان، به آنها نشان خواهد داد که از جلسه مصاحبه نهایت لذت را بردید و برای شما بسیار پربار بوده است. این حرکت شما، حتی در مراحل بعدی نیز مفید خواهد بود.

پیگیری بعد از مصاحبه، همچنین به شما این فرصت را می‌دهد تا بار دیگر روی مدارک و دستاوردهای خود تاکید کنید. حتی ممکن است این را به کارفرما ثابت کند که برای حضور در دوره کارآموزی حسابداری بسیار مشتاق هستید.

۷. به تحصیلات خود ادامه دهید

نحوه گرفتن کارآموزی حسابداری

بسیاری از فرصت‌های استخدام حسابدار به حداقل مدرک لیسانس در حسابداری، امور مالی یا رشته‌های مرتبط نیاز دارند. ثبت‌نام در دانشگاه و ادامه تحصیل، مهر تاییدی بر اشتیاق شما در یادگیری این حرفه است و باعث می‌شود که شما را جدی‌تر بگیرند. حتی برخی دوره‌های تحصیلی برای دریافت مدرک، نیاز به گذراندن دوره کارآموزی دارند.

مزایای دوره کارآموزی حسابداری

گذراندن دوره کارآموزی حسابداری مزایای بسیاری برای شما دارد و به شما در رشد حرفه‌ای کمک خواهد کرد. این مزایا عبارت‌اند از:

شرکت‌های که این هفته استخدام دارند
۲۳ شرکت بزرگ و معتبر این هفته استخدام دارند. برای مشاهده آگهی‌های استخدامی و ارسال رزومه کلیک کنید.

شبکه‌سازی

شبکه‌سازی حرفه‌ای و آن هم در ابتدای مسیر شغلی می‌تواند منبع ارزشمندی برای راهنمایی، مشاوره، به‌دست آوردن فرصت‌های شغلی و یادگیری در مورد روندهای صنعت در اختیار شما قرار دهد. به عنوان یک کارآموز، ممکن است در دوره کارآموزی خود با متخصصان بسیاری در صنعت مالی ملاقات کنید که به شما کمک خواهند کرد تا بعد از دوره کارآموزی شغل پیدا کنید یا مرجع خوبی برای مشاوره گرفتن خواهند شد. داشتن شبکه‌ای از افراد حرفه‌ای، همچنین به شما کمک خواهد کرد که میزان رضایت شغلی بیشتری داشته باشید.

توسعه مهارت‌ها

یکی از مزایای اصلی دوره کارآموزی حسابداری این است که می‌توانید مهارت‌های خود را توسعه دهید و دانش خود را ارتقا دهید. کارآموزی فرصت یادگیری و کار عملی به شما می‌دهد، که برای رزومه‌سازی عالی هستند. همچنین در طول دوره کارآموزی می‌توانید نقاط قوت و ضعف خود را پیدا کنید، که این به شما کمک خواهد کرد که در مسیر رفع نقاط ضعف و ارتقای نقاط قوت قدم بردارید. از استاد راهنما یا مدیر دوره کارآموزی خود بخواهید که در مورد عملکرد شما بازخورد بدهند و همین کار، به شما در شناسایی نقاط قوت و ضعف خود کمک خواهد کرد.

آشنایی با تخصص‌های مختلف

حسابداری شامل تخصص‌های متعددی می‌شود، مانند حسابداری مالیات، امور مالی شرکت، حسابرسی داخلی و حسابداری حقوق و دستمزد. به عنوان یک کارآموز، ممکن است مجبور شوید تا وظایف افراد در تمام این تخصص‌ها را انجام دهید و فرصتی برای تجربه نقش‌های متعدد داشته باشید. این موضوع می‌تواند به شما در تعیین مسیر شغلی، بسیار کمک کند.

نکاتی برای مدیریت دوره کارآموزی

نحوه گرفتن کارآموزی حسابداری

کارآموز بودن بایدها و نبایدهای متعددی دارد که با دنبال کردن آنها می‌توانید دوره‌ای مفید را به پایان برسانید. در ادامه به مهم‌ترین آنها اشاره خواهیم کرد:

هدف تعیین کنید

اگر از قبل از دوره کارآموزی برای خود هدف تعیین کنید، می‌توانید پس از اتمام این دوره دستاوردهای خود را ارزیابی کنید. اهداف خود و جدول زمانی آنها را تعیین کنید؛ این اهداف باید قابل اندازه‌گیری باشند تا بتوانید نتیجه آن را به خوبی ارزیابی کنید. خوب است در ابتدای کارآموزی خود چند هدف تعیین کنید، تا بتوانید روی این اهداف تمرکز کنید. در بیشتر مواقع، این اهداف به شما کمک می‌کنند تا وظایف خود را با کارایی بیشتری انجام دهید چرا که تمرکز شما روی اهدافی است که تعیین کردید.

پیشرفتِ خود در انجام وظایف را ردیابی کنید

ثبت فعالیت‌های خود و ردیابی پیشرفت آنها، می‌تواند برای شما بسیار مفید باشد. این کاری که شما انجام می‌دهید یک مهارت عالی برای پیشرفت شغلی است، چرا که به افزایش بهره‌وری شما کمک می‌کند. اگر در دوره کارآموزی پیشرفت وظایف خود را پیگیری کنید، این کار باعث می‌شود که در نظر کارفرما قابل اعتماد شوید و همچنین کار خود را در زمان تعیین‌شده به پایان برسانید.

خود را مشغول کنید

سعی کنید زمانی که سر کار هستید، مشغول بمانید. زمانی که وظایف خود را به پایان رساندید، می‌توانید درخواست کارهای بیشتری کنید و این نشان دهنده مسئولیت‌پذیری شما است. در حین کارآموزی، خوب است نشان دهید که مسئولیت‌پذیر و مشتاق برای کمک به دیگر افراد هستید.

با سایر کارمندان ارتباط برقرار کنید

تا جایی که می‌توانید با کارمندان شرکتی که در آن کارآموزی را می‌گذرانید، ارتباط برقرار کنید. این کار به شما در شبکه‌سازی کمک خواهد کرد و ممکن است به شما این امکان را بدهد تا در مورد حسابداری و مشاغل مرتبط بیشتر بدانید. علاوه بر این، ارتباط داشتن با دیگر افراد در شرکت باعث افزایش رضایت شغلی و لذت بردن از کار می‌شود.

منبع indeed
مطالب پیشنهادی
۱ دیدگاه
  1. نازنین می‌گوید

    مرسی از راهنماییاتون:)

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.