وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

چطور طراح رابط کاربری شویم؟ (راهنمای مسیر شغلی)

تا به حال شده سراغ اپلیکیشن یا وب‌سایتی بروید و از کار کردن با آن لذت ببرید؟ اگر جواب شما مثبت است، باید بگوییم که این درست همان کاری است که طراحان رابط کاربری انجام می‌دهند و تجربه‌ای لذت‌بخش از کار با محصولی را به‌وجود می‌آورند، که قرار است نیاز کاربر را رفع کند. این درست همان چیزی است که باعث وفاداری کاربر به یک محصول یا برند می‌شود. از آنجایی که طراحی رابط کاربری برای هر محصولی ضروری به‌شمار می‌آید، به همین خاطر است که استخدام طراح ui و ux در شرکت‌ها بسیار پرتقاضا شده و تمرکز روی این موضوع افزایش پیدا کرده است. علاوه بر این و با توجه به وابستگی روزافزون ما به وسایل دیجیتال، انتظار می‌رود که این تقاضا افزایش نیز پیدا کند.

اما با اینکه تقاضا برای استخدام طراحان رابط کاربری به‌طور واضح رو به افزایش است، اما مسیر شغلی این حرفه برای افراد بسیاری واضح نیست و همیشه به دنبال راهی آسان و کاربردی برای طراح رابط کاربری شدن هستند. بسیاری از افراد به دنبال یادگیری خودآموز می‌روند، که تقریبا توسط بسیاری این روش انجام می‌شود، اما با این حال روشی چالش‌برانگیز و دلهره‌آور نسبت به دیگر روش‌ها است.

استخدام طراح رابط کاربری
هم اکنون برخی از شرکت‌های معتبر ایران در حال استخدام طراح رابط کاربری هستند. برای مشاهده فرصت‌های شغلی UI/UX به سایت ایران تلنت مراجعه کنید.

اگر می‌خواهید بدانید که چگونه می‌توانید یک طراح UI یا طراح UX شوید، این مقاله را دنبال کنید. در این مقاله، به جزئیاتی خواهیم پرداخت که با کمک آنها یاد خواهید گرفت که چگونه طراحی UI/UX را خودتان بیاموزید و در نهایت شغل رویایی خود را به دست آورید.

طراحی UI چیست؟

تمام شرکت‌ها این موضوع را می‌دانند که داشتن رابط کاربریِ کاربرپسند برای محصولات دیجیتالی که قرار است توسط عموم از آن استفاده کنند، ضروری است. طراحی و کار روی ظاهر و رابط کاربری یک اپلیکیشن یا وب‌سایت را طراحی رابط کاربری می‌گویند. از جمله مهم‌ترین فاکتورها در طراحی رابط کاربری، دانش و آگاهی از زیبایی‌شناسی نمادها در فضای دیجیتال، از جمله نحوه نمایش آنها در یک وب‌سایت و دانستن رابطه میان تمام این نمادها است. طراحی رابط کاربری شامل استفاده از ویژگی‌هایی مانند فونت، رنگ، گرافیک، دکمه‌ها و منوها می‌شود.

طراحی درستِ تمام این مواردی که در بالا ذکر کردیم، به کاربران کمک می‌کند که بهتر درک کنند کدام دکمه برای کلیک است، کدام دکمه را باید لمس کرد، با کدام دکمه باید صفحه را رد کرد و به‌طور کلی، معنا و مفهوم تمام دکمه‌ها چیست.

طراحی UX چیست؟

چطور طراح رابط کاربری شویم؟

طراحی UX یا طراحی تجربه کاربری، روشی است که به‌واسطه آن تیم‌های طراحی محصولاتی را می‌سازند که با تمام آنچه برند وعده داده مطابقت دارد و در عین حال، تجربه‌ای عالی از کار با محصول برای کاربر فراهم می‌کند.

طراحان UX برای اینکه از تجربه مثبت هر کاربر مطمئن شوند، تمام جنبه‌های یک محصول و همچنین قابلیت استفاده‌ی محصول را در طراحی خود در نظر می‌گیرند. از جمله مسئولیت‌های یک طراح UI/UX، انجام تحقیق و درک نیازهای کاربر است.

در هنگام طراحی محصولی با تجربه کاربری عالی، تمام کارهای هر کاربر از خرید تا مواجهه با مشکل در نظر گرفته می‌شود. در بیشتر موارد، طراحی تجربه کاربری (UX) با هدف ایجاد یک تجربه لذت‌بخش و موثر برای کاربران انجام می‌شود و هدف نهایی آن، دستیابی کاربر به خواست و نتیجه دلخواه است.

طراحان متخصص در تجربه کاربری (UX) به دنبال مطالعه درباره نحوه استفاده مردم از محصول و آزمایش‌های متعدد می‌روند و با توجه به اطلاعاتی که به‌دست می‌آورند، طرح‌های خود را نهایی می‌کنند.

طراحان UX چه کاری انجام می‌دهند؟

تمام جنبه‌های توسعه یک محصول، از طراحی گرفته تا قابلیت استفاده و عملکرد محصول، بر عهده یک طراح UX است. نحوه برقراری ارتباط کاربران با یک محصول، مهم‌ترین چیزی است که آنها باید در کار خود به آن توجه کنند و در کنار آن، باید به دنبال راه‌هایی برای بهتر کردن هر محصول و در نهایت موفقیت شرکت باشند.

دامنه وسیعِ کاری طراحان UX، باعث شده که آنها بتوانند بر روی طیف گسترده‌ای از پروژه‌ها و برای طیف گسترده‌ای از شرکت‌ها کار کنند. طبق یک نظرسنجی، طراحی UX دارای بیش از ۲۰۰ عنوان شغلی مختلف بوده و همین موضوع، وظایف طراحان UX را بسیار گسترده کرده است.

انجام تحقیقات در مورد کاربران، توسعه پرسونا، انجام معماری اطلاعات (IA)، طراحی وایرفریم یا طرح اولیه، نمونه‌سازی، طراحی کاربرپسند و تست تجربه کاربری، برخی از مسئولیت‌های یک طراح UX هستند.

مهارت‌های مورد نیاز برای تبدیل شدن به یک طراح UX

اگر می‌خواهید بدانید چگونه می‌توان یک طراح UX شد، ابتدا باید از مهارت‌ها و توانایی‌هایی که هر طراح UX باید داشته باشد باخبر شوید.

۱. مهارت تحقیق در مورد UX

محققان و تحلیلگرانی که روی پروژه‌های تجربه کاربری کار می‌کنند، باید بتوانند داده‌های کمی و کیفی را در مورد موضوعات مختلف در این پروژه‌ها جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل کنند.

روش‌های تحقیقی که در این حیطه استفاده می‌شود شامل مصاحبه با کاربر، رصد کردن کاربر در دنیای واقعی یا یک محیط آزمایشگاهیِ کنترل‌شده و اقدام به برگزاری نظرسنجی می‌شود.

۲. قابلیت طراحی وایرفریم یا طرح اولیه

چطور طراح رابط کاربری شویم؟

وایرفریم یک نمایش بصری از طرح اولیه برای یک وب‌سایت است. طراحی یک تجربه کاربری موثر با در نظر گرفتن رابط کاربری و تجربه کاربری (UI/UX) شروع می‌شود که در آن، به این موضوع پرداخته می‌شود که کدام ویژگی‌ها باید نشان داده شوند و کدام ویژگی‌ها باید حذف شوند. همچنین، در طرح اولیه به این موضوع پرداخته می‌شود که هر المان کجا و به چه صورتی نمایش داده شود.

در این مرحله از طراحی، باید بتوانید نمودارهایی از عناصر رابط کاربری مانند تصاویر، دکمه‌های CTA و منوها ترسیم کنید. ماکت‌ها یا نسخه‌های اولیه‌ی یک محصول، پس از پذیرفته‌شدن تمام عناصر وایرفریم، نهایی و ساخته می‌شوند.

۳. مهارت در UX Writing

نوشتن در مورد تجربه کاربری (UX) یک مهارت تخصصی است. میکروکپی‌ها، یا کلماتی که هنگام استفاده از یک محصول دیجیتالی می‌خوانیم یا می‌شنویم، جزء مهمی از قابلیت ناوبری وب‌سایت و تجربه کلی استفاده از هر محصول هستند. داشتن مهارت بالا در نوشتن UX می‌تواند به شما در رسیدن به این هدف کمک کند.

۴. مهارت در طراحی تعاملی

عوامل متعددی وجود دارد که بر نحوه استفاده از یک محصول توسط کاربر تأثیر می‌گذارد، مانند زیبایی‌شناسی، حرکت، صدا و فضایی که محصول در آن استفاده می‌شود. توجه به آنچه کاربر در زمان کار با محصول انجام می‌دهد، توجه به چیدمان صفحه و دسترسی به اطلاعات در صفحه، ‌از اهمیت بالایی در تجربه کاربری برخوردار هستند.

۵. مهارت در ارتباطات بصری

وقتی صحبت از تجربه کاربری به میان می‌آید، درباره طراحی بصری صحبت می‌شود که معنا و مفهوم آن چیزی فراتر از ظاهر و حسی است که یک وب‌سایت دارد.

هنگامی که یک رابط کاربری استاندارد را تصور می‌کنید، به دکمه پخش یا حتی منوی همبرگری فکر می‌کنید. تمام افراد وقتی یا این نمادها مواجه می‌شوند، متوجه می‌شوند که المان‌ها قابلیت کلیک دارند و معنای آنها چیست.

طراحان رابط کاربری (َUI) چه کاری انجام می‌دهند؟

اولین برداشت کاربر از یک برنامه، وب‌سایت یا نرم افزار توسط رابط کاربری آن شکل می‌گیرد. طراحی رابط کاربری یک شکل از طراحی بصری است و درست مانند طراحی وب یا طراحی گرافیک عمل می‌کند. طراحی رابط کاربری برای محصولات دیجیتال، مانند وب‌سایت‌ها، اپلیکیشن‌ها و سایر رسانه‌های دیجیتال است.

درست مانند طراحی UX، یک رویکرد انسان‌محور در طراحی UI در نظر گرفته می‌شود. وقتی صحبت از طراحی رابط کاربری به میان می‌آید، مسئولیت اصلی یک طراح UI این است که مطمئن شود که محصول زیبا و برای استفاده راحت است (به این معنی که یک فرد می‌تواند به سرعت در صفحات آن جابجا شود، بدون اینکه نیازی به فکر کردن زیاد در مورد کاری باشد که انجام می‌دهد). طراحی رابط کاربری (UI) بر درک مشتری از یک برند تأثیر می‌گذارد.

مهارت‌های مورد نیاز برای تبدیل شدن به طراح رابط کاربری

چطور طراح رابط کاربری شویم؟

طراحان رابط کاربری باید چند ویژگی مهم داشته باشند. قبل از اینکه برای شغلی در این حوزه درخواست دهید، حتما این مهارت‌ها را در خود بررسی کنید تا از وجود آنها در خود مطمئن شوید:

۱. خلاقیت و نوآوری در طراحی رابط کاربری (طراحی UI)

طراحان UI به طور منظم در حال ارائه طرح‌های جدید و نوآورانه هستند. آنها باید به دنبال راه‌حل‌های نوآورانه باشند که در عین حال که باعث رفع نگرانی‌های کاربران می‌شوند، در کنار آن به موضوع زیباشناسی نیز بپردازند.

۲. توجه به جزئیات

بهترین طراحان UX/UI به جای تمرکز بر تصویر کلی، به کوچکترین جزئیات توجه زیادی دارند.

۳. ارتباطات

طراحان رابط کاربری عموما به صورت گروهی برای تولید محصولات نهایی کار می‌کنند. بنابراین آنها باید مهارت بالایی در برقراری ارتباط، هم به‌صورت شفاهی و هم به‌صورت کلامی، داشته باشند. شما باید بتوانید مفهوم کلی از طراحی خود را به مشتریان، توسعه دهندگان و سایر اعضای تیم طراحی منتقل کنید.

۴. همدلی

کاربر، هسته اصلی فرایند طراحی رابط کاربری است. شما علاوه بر اینکه باید رابط کاربری جذابی طراحی کنید، باید آن را کاربرپسند و از نظر بصری جذاب خلق کنید.

۵. تجربه کار با ابزارهای طراحی و نمونه‌سازی

دانش کار با ابزارهای طراحی UX/UI مانند Adobe Illustrator، Adobe Photoshop، Figma، Proto.io، Sketch، Adobe XD و Invision Studio برای هر طراحی ضروری است.

۶. آگاهی از اصول طراحی

برای طراحان UI و UX مهم است که مفاهیم طراحی را درک کنند. طراحی یک وب‌سایت، نرم افزار یا محصول با پیروی از این مفاهیم آسان‌تر است. مفاهیم دیگری مانند تئوری رنگ نیز در این حیطه مورد استفاده و ضروری هستند.

تفاوت بین طراحان UX و UI

چطور طراح رابط کاربری شویم؟

تعامل و تجربه‌ای که مشتریان با محصولات و خدمات یک شرکت دارند، تجربه کاربری (UX) نامیده می‌شود. در طول فرایند UX، می‌توانید به درکی مناسبی از نحوه کارِ هر کاربر برسید و سپس آنچه از این تحقیق و بررسی به‌دست می‌آورید را در بهبود محصول و به نفع کاربران در آینده، به کار ببرید.

شرکت‌های که این هفته استخدام دارند
۲۳ شرکت بزرگ و معتبر این هفته استخدام دارند. برای مشاهده آگهی‌های استخدامی و ارسال رزومه کلیک کنید.

رابط کاربری (UI) بخشی از برنامه است که کاربران می‌بینند و از آن استفاده می‌کنند. به عنوان مثال، UI می‌تواند اصول سنتی مانند انتخاب رنگ و تایپوگرافی را شامل شود و این موارد را در طراحی هر محصول مدیریت کند. علاوه بر این، مدیریت عملکرد صفحه نمایش یا سیستم‌های دیگر مانند سیستم‌های وابسته به صدا را می‌توان با UI انجام داد.

رابط کاربری شامل تمام مواردی می‌شود که یک مشتری برای تعامل با یک محصول یا خدمات و در ساده‌ترین سطح ممکن نیاز دارد. با این حال، تجربه کاربری (UX) به احساس یک فرد پس از تعامل با یک محصول یا خدمات اشاره دارد.

به عنوان مثال، به گوگل نگاه کنید. یک تجربه کاربری جذاب نیاز به زرق‌وبرق فراوان ندارد، همان‌طور که یک UI ضعیف نیز می‌تواند محصول را بسیار بی‌کیفیت و غیرکاربردی کند. با تمرکز بر روی کاربر، گوگل متوجه شده است که آنها هنگام بازدید از سایت فقط دنبال یک چیز هستند: حقیقت.

برای اثبات بالا بودن میزان رضایت از تجربه کاربری وب‌سایت گوگل، باید به این موضوع اشاره کنیم که کلمه “گوگل کردن” این روزها به یک فعل تبدیل شده است و هرکس وقتی به دنبال موضوعی می‌گردد، به او می‌گویند که آن را گوگل کنید. امروزه تعداد کمی از موتورهای جستجو این امکان را برای کاربران فراهم می‌کنند که به پاسخ تمام سوالات خود برسند.

تصور کنید هر سوال و موضوعی را در گوگل جستجو کنید و پاسخ آن را در عرض ۱۵ ثانیه دریافت کنید. حال این حالت را به شکلی در نظر بگیرید که برای جستجوی خود پاسخی دریافت نکنید. تجربه کاربری شما از گوگل در این حالت بسیار متفاوت خواهد بود.

چگونه یک طراح UI و UX شویم؟

اکثر طراحان بزرگ UI/UX، حداقل در هنگام شروع حرفه خود، تمام مبانی را به‌صورت خودآموز یاد گرفته‌اند. اما چه راهی بهترین گزینه برای یادگیری طراحی UX و UI است؟

هیچ راه درست یا نادرستی برای یادگیری طراحی UI/UX وجود ندارد، زیرا گزینه‌های بسیار زیادی برای این کار وجود دارد. مطالعه در مورد مفاهیم تئوری و انجام کار به صورت عملی، از مهم‌ترین کارهایی هستند که شما باید در این مسیر انجام دهید.

در ادامه به مراحلی اشاره خواهیم کرد که برای تبدیل شدن به یک طراح UI/UX، باید آنها را دنبال کنید:

مرحله ۱: مفاهیم اولیه طراحی UX را بیاموزید

از آنجایی که تجربه کاربری (UX) یک وب‌سایت برای موفقیت آن بسیار مهم است، درک مفاهیم اساسی طراحی UX یکی از مهم‌ترین و اولین کارهایی است که در این مسیر شغلی باید انجام دهید.

هدف طراحی UX این است که با توجه به نیازها و خواسته‌های کاربر و همچنین مفاهیم روانشناختی، تجربه کاربر را تا حد امکان لذت‌بخش کند.

درک اینکه چرا کاربران کاری را که انجام می‌دهند و اینکه چرا در یک سایت می‌مانند یا آن را ترک می‌کنند، برای طراحی یک محصول دیجیتال که هم با خواسته‌های کاربر و هم با نیازهای کسب‌وکار مطابقت داشته باشد، حیاتی است.

مرحله ۲: حس زیبایی‌شناسی را در خود توسعه دهید

چطور طراح رابط کاربری شویم؟

با مطالعه اصول اولیه، فقط می‌توانید در اصول طراحی پیشرفت کنید. طراحی وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌هایی که از آن‌ها لذت می‌برید را، با نگاهی منتقدانه بررسی کنید تا بتوانید مهارت‌های خود را توسعه دهید.

هر بار که سراغ وب‌سایتی می‌روید که از طراحی آن لذت می‌برید، وقت بیشتری برای ارزیابی آن بگذارید و به این فکر کنید که چرا آن را خیلی دوست دارید. آیا دلیل دوست داشتن شما رنگ، طراحی تعاملی یا فونتی است که دارد؟

سلسله مراتب بصری سایت، فاصله بین عناصر و تک‌تک تصاویر و نمادهای استفاده‌شده در هر وب‌سایت، همه باید در هنگام ارزیابی طرح در نظر گرفته شوند. به این پی ببرید که چه چیزی در وب‌سایت به‌درستی کار می‌کند و چه چیزی کارایی بالایی ندارد. برای اینکه ذهن خود را در طراحی قوی کنید، انجام این امر ضروری است.

مرحله ۳: روی خرید نرم افزار مناسب سرمایه‌گذاری کنید

در مرحله بعد، باید نرم افزار UI/UX تهیه کنید تا بتوانید همه چیزهایی را که یاد گرفته‌اید در عمل پیاده کنید. برای کمک به محدود کردن گزینه‌های شما، توصیه می‌کنیم برخی از پیشگامان صنعت مانند Figma، Sketch و Adobe XD را بررسی کنید تا ببینید کدام‌یک بیشتر با نیازهای شما مطابقت دارد.

مرحله ۴: یک نمونه کار ایجاد کنید

تنها با خواندن کتاب‌ها و مقالات و پی بردن به تمام نکات جدید در آموزش‌های آنلاین، می‌توانید چیزهای زیادی در مورد طراحی بیاموزید. اما برای تسلط بر UI/UX، ابتدا باید دانش خود را تمرین کنید و شروع به ساختن محصولی با کمک دانش خود کنید.

توصیه می‌کنیم چند کیت UI (یا کیت‌های رابط کاربری) رایگان را که برای تازه‌کارها است، دانلود کنید تا طرح‌های خود را با کمک آنها آماده کنید. در این کیت‌ها، مجموعه‌ای از المان‌های مورد نیاز برای طراحی محصول را خواهید داشت که شامل جنبه‌های بصری خاص مانند دکمه‌ها، نمادها، فونت‌ها، منوها و غیره) می‌شوند.

مرحله ۵: درخواست بازخورد از مشتری

بازخورد منفی ممکن است واقعا مفیدتر از بازخورد مثبت باشد. گرفتن بازخورد منفی، یک راه عالی برای بهبود توانایی‌های شما در طراحی، یادگیری تکنیک‌های جدید و ارائه آیتم‌های جدید و بهبودیافته در طرح‌های آتی است.

پذیرای انتقاد سازنده باشید و از آن برای بهبود طرح‌های خود استفاده کنید. با عضو شدن در انجمن‌های طراحان UX و UI، می‌توانید از آنها دعوت کنید تا نظر خود را در مورد کارهای شما ارائه دهند.

در نهایت، بازخورد منفی ممکن است یکی از سازنده‌ترین اتفاقاتی باشد که در مسیر شغلی شما رخ می‌دهد. فراموش نکنید که به هیچ عنوان لازم نیست اشتباهات خود را یک روزه اصلاح کنید. یک درصد پیشرفت در هر روز، منجر به پیشرفت مداوم به سمت موفقیت خواهد شد.

مرحله ۶: تجربه کار عملی به دست آورید

چطور طراح رابط کاربری شویم؟

پس از کار روی نمونه کارها و به دست آوردن رضایت از آنها، زمان آن رسیده که به توانایی‌های خود اطمینان پیدا کنید و قدم به بازار کار بگذارید و برای شرکت‌ها درخواست همکاری ارسال کنید.

برای درخواست همکاری طراحی UI/UX، باید یک پروتفولیوی آنلاین از بهترین نمونه کارهای خود و فرآیند طراحی که در آن انجام شده است، تهیه کنید.

اگر تازه وارد این کار شده‌اید، خوب است که روی آگهی‌هایی تمرکز کنید که سطح آنها در حد متوسط است. اگر فورا پس از درخواست استخدام نشدید، اصلا جای نگرانی ندارد. کاریابی یک روش فوق‌العاده برای تقویت مهارت‌های نرمِ مهم مانند برقراری ارتباط و قانع کردن است. مدیران استخدام برای این ویژگی‌ها در شما ارزش زیادی قائل خواهند شد.

آینده شغلی طراحی UI/UX

طبق پیش‌بینی‌ها، انتظار می‌رود فرصت اشتغال برای طراحان UI/UX تا سال ۲۰۲۸ سالانه ۳ درصد رشد داشته باشد. اگرچه ممکن است این رشد قابل توجهی به نظر نرسد، اما نکته مهم در مورد آن این است که این رقم رشد ثابت است. طراحان UI/UX می‌توانند مطمئن باشند که در آینده طراحی UI و UX از بین نخواهد رفت. اتکای عمومی و تجاری به دستگاه‌های دیجیتال هر روز افزایش می‌باید. بنابراین، هنوز هم شرکت‌ها می‌توانند از طریق وب‌سایت، تلفن هوشمند یا تبلت به هر چیزی دست یابند. این اتکا به محصولات دیجیتال، طراحی UI/UX را پرتقاضا نگه می‌دارد، زیرا کسب‌وکارها و عموم مردم به رابط‌های کاربری و بصری جذاب برای انجام کارهای روزانه و حل راه‌حل‌ها نیاز دارند.

سخن پایانی

دنیای دیجیتال روز‌به‌روز پیشرفته‌تر می‌شود و مشاغلی که در این حوزه تعریف می‌شوند، در دسته‌ی مشاغل آینده‌دار به‌شمار می‌آیند. از جذاب‌ترین این مشاغل می‌توان به طراحی UI و UX اشاره کرد. اگر به دنیای دیجیتال علاقه دارد و همزمان دستی در طراحی، فناوری، کدنویسی و مبانی کامپیوتر دارید، طراحی UI و UX می‌تواند گزینه‌ای ایده‌آل برای انتخاب مسیر شغلی شما باشد.

اگر در حوزه طراحی UI و UX فعال هستید و حس می‌کنید که در این مقاله موضوعی را از قلم انداختیم، خوشحال می‌شویم که آنها را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع springboard simplilearn
مطالب پیشنهادی
۱ دیدگاه
  1. آرمان می‌گوید

    سلام وقتتون بخیر ممنون از مطالب مفید شما،
    بنده به عنوان یک فردی که الان درحال حاضر طراحی سایت وردپرسی رو انجام میدم و علاقه پیدا کردم به فعالیت در حوزه سئو و ui/ux برای تبدیل شدن و فعالیت در این حوزه نیاز هست به یادگیری برنامه نویسی و کد نویسی؟ یجورایی مهارت های اصلی مورد نیاز رو نمیدونم، ممنون از شما

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.