وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

آیا سن در کارآموزی مهم است؟

وقتی صحبت از کارآموزان می‌شود و به این دسته از افراد فکر می‌کنیم، معمولا دانشجویان یا تازه فارغ‌التحصیلان دانشگاه به ذهن ما می‌آیند تا با ورود به دوره‌های کارآموزی خود را برای ورود به بازار کار آماده کنند. اما این روزها، شاهد هستیم که افراد بسیاری حتی افراد شاغل و بازنشسته سراغ کارآموزی می‌آیند. اما آیا می‌توان گفت که در واقعیت، گذراندن دوره کارآموزی برای فردی ۵۰ یا ۷۰ ساله، درست است؟

شما هیچ وقت خیلی پیر نیستید

می‌توان گفت که بنا به دلایل مختلفی، گذراندن دوره کارآموزی و آن هم برای افرادی در سن بالا و همچنین افراد شاغل می‌تواند منطقی باشد. ورود به یک دوره کارآموزی به ویژه برای افرادی که به دنبال ورود به حوزه‌ی کاری جدید هستند، یا دوست دارند پس از مدت‌ها خود را با شغلی جدید به چالش بکشانند، مشکلی ندارد.

محاسبه آنلاین حقوق و دستمزد
با استفاده از سرویس سلری‌ایران تلنت می‌توانید به راحتی حقوق و دستمزد خود را در هرگروه شغلی و هر رده سازمانی محاسبه و آن را با سایر افراد مقایسه کنید.

در واقع و در چنین مواردی، یک دوره کارآموزی می‌تواند به شما کمک کند بستری برای خود و برای تغییر دنیای حرفه‌ای خود فراهم کنید.

در این مسیر با موانعی روبرو خواهید شد

با اینکه برای ورود به دوره کارآموزی سن زیاد اهمیت ندارد و البته که سن هم مطرح نخواهد بود، اما برای افزایش شانس خود در زمان اقدام برای آگهی استخدامی با موانعی مانند قانع کردن مدیران استخدام روبه‌رو خواهید شد. کارشناسان و مدیران استخدام همیشه به دنبال افراد جوان بااستعداد هستند تا در حالی که دستمزد کمی به آنها می‌دهند، بتوانند آنها را به فردی قوی و حرفه‌ای در حیطه خود تبدیل کنند.

این ممکن است بزرگترین چالش شما در مورد کارآموزی باشد. علاوه بر این، موضوع دریافتی و حقوق و دستمزد نیز یکی دیگر از مشکلات و چالش‌ها است که در میانه راه با آن مواجه می‌شوید و بسیاری از افراد به دلیل نبود پشتوانه مالی، توان ادامه دادن ندارند و کارآموزی را رها می‌کنند.

سن در کارآموزی

بنابراین می‌توانید سراغ گزینه‌های جایگزین بروید

به یاد داشته باشید که برای تغییر اهداف شغلی خود، کارآموزی تنها گزینه شما نیست. به عنوان مثال، شما می‌توانید به عنوان کارمند موقت جایی مشغول به کار شوید. در این مدل کار کردن، شرکت می‌تواند شما را بسنجد و این در حالی است که شما از صنعت و فرهنگ شرکت آگاهی پیدا می‌کنید و حقوق و دستمزد مناسبی نیز خواهید داشت.

گزینه دیگر، استخدام به عنوان کارمند پاره وقت و در آن زمینه‌ای است که دوست دارید تجربه کنید. برای این کار خوب است سراغ شرکت‌هایی بروید که در حال رشد هستند و یا اینکه به ثبات رسیده‌اند. این مسیر زمانی به درد شما می‌خورد، که حداقل یکی از مهارت‌های قابل انتقال را داشته باشید که در هر کاری ضروری هستند. سعی کنید نقاط قوت خود در کار قبلی را، ‌در این کار نیز به کار ببرید. برای این مسیر جدید خود استراتژی داشته باشید و تلاش کنید تا پس از وارد شدن به کار، خود را ثابت کنید و شبکه‌سازی انجام دهید تا در نهایت، بتوانید به عنوان فردی قابل اعتماد و کارمند دائم استخدام شوید.

شرکت‌های که این هفته استخدام دارند
۲۳ شرکت بزرگ و معتبر این هفته استخدام دارند. برای مشاهده آگهی‌های استخدامی و ارسال رزومه کلیک کنید.

در نهایت، می‌توانید در کنار شغل فعلی خود سراغ سازمان‌های غیرانتفاعی نیز بروید و با کار داوطلبانه، مهارت‌های ضروری را در خود توسعه دهید. به این ترتیب، هم تجربه کار در آن شغل را به‌دست خواهید آورد و هم از حقوق و دستمزد خود در پایان ماه مطمئن خواهید بود.

و اگر وارد مسیر کارآموزی شدید…

اما زمانی که وارد دوره کارآموزی می‌شوید، باید برای مدت زمان مشخصی برنامه‌ریزی داشته باشید. در مدت کارآموزی ممکن است لازم باشد بدون دستمزد کار کنید، بنابراین اگر سن شما بالاست و نیاز به دریافت حقوق دارید، گذراندن دوره کارآموزی می‌تواند برای سن شما ایده‌آل نباشد.

علاوه بر این، فراموش نکنید که شما فردی باتجربه و ماهر هستید، اما قرار است در صنعتی جدید وارد شوید و باید مهارت‌های دیگیری بیاموزید. بنابراین، به این درک برسید که از دیگر افراد موجود در محیط کار در درجه آگاهی پایین‌تری قرار دارید و باید با یادگیری مهارت‌های جدید، به حقوق مناسب و دلخواه خود دست پیدا کنید. با همکاران جدید خود روراست باشید و به هیچ عنوان نشان ندهید که وظایفی که به شما داده می‌شوند در شأن شما نیستند.

سن در کارآموزی

ممکن است برخی افراد در محیط کار و در زمان واگذار کردن وظایف و مسئولیت‌ها به شما، به دلیل بالا بودن سن‌تان، دچار عذاب وجدان شوند. بنابراین، از همان روزهای اول به آنها بگویید که برای انجام هر کاری آمادگی دارید و به همین خاطر برای استخدام کارآموز اقدام کردید تا بیشتر یاد بگیرید. این احتمال وجود دارد که پس از گذشت مدت کوتاهی، مسؤلیت‌های بزرگ‌تر و مهم‌تری به شما واگذار شود.

با سخت‌کوشی و تلاشی که در محل کارآموزی از خود نشان می‌دهید، می‌توانید افراد را تحت تاثیر قرار دهید و این موضوع باعث می‌شود که بتوانید به عنوان کارمند دائم استخدام شوید. چه کسی می‌داند، ممکن است به عنوان منتور افراد جوان‌تر از خود مشغول به‌کار شوید، که این مسیر فوق‌العاده‌ای برای ورود به حرفه‌ای جدید است.

منبع monster
مطالب پیشنهادی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.