وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

حقوق پرستاری چقدر است؟

یکی از مهم‌ترین مشاغل در حوزه بهداشت و درمان را می‌توان پرستاری در نظر گرفت. پرستاران معمولا مسئول ارائه خدمات و حمایت از بیماران در محیط‌های مختلف درمانی مانند بیمارستان‌ها، کلینیک‌ها، خانه‌های سالمندان و درمانگاه‌ها هستند. پرستاران کارهای بسیاری از جمله نظارت بر علائم حیاتی، تجویز دارو، مراقبت از زخم و کمک به بیماران را انجام می‌دهند و همچنین، در انجام و یاری‌رسانی در مورد برخی فعالیت‌های روزانه مانند حمام کردن و پانسمان بیماران نقش دارند.

علاوه بر مراقبت مستقیم از بیمار، پرستاران همچنین با پزشکان و سایر متخصصان نیز برای توسعه برنامه‌های درمانی و نظارت بر پیشرفت درمانِ بیماران، همکاری نزدیک دارند. آنها همچنین ممکن است بیماران را در مورد نحوه مراقبت در خانه آموزش دهند. این افراد باید در برقراری ارتباط بسیار ماهر باشند، تفکر انتقادی و درک عمیقی از اصطلاحات و روش‌های پزشکی داشته باشند تا بتوانند بهترین و باکیفیت‌ترین خدمات را به بیماران خود ارائه دهند.

محاسبه آنلاین حقوق و دستمزد
با استفاده از سرویس سلری‌ایران تلنت می‌توانید به راحتی حقوق و دستمزد خود را در هرگروه شغلی و هر رده سازمانی محاسبه و آن را با سایر افراد مقایسه کنید.

پرستاران نقش مهم و سهم بسزایی در ارتقای سلامت جامعه دارند و از این رو، صحبت در مورد حقوق و دستمزد این افراد، همیشه از جمله مهم‌ترین مباحث در ایران بوده است. بنابراین، در این مقاله تصمیم گرفتیم تا درباره حقوق و دستمزد این افراد در جامعه صحبت کنیم.

درآمد و حقوق پرستار در ایران

همیشه وقتی صحبت از حقوق و دستمزد افراد در حوزه سلامت و بهداشت می‌شود، تمام افراد به این اشاره می‌کنند که پزشکان بیشترین درآمد را نه تنها در این حوزه، بلکه در میان تمام مشاغل دارند. اما حوزه سلامت و بهداشت تنها در پزشکی خلاصه نمی‌شود و بسیاری دوست دارند تا در رشته‌ای مانند پرستاری تحصیل کنند و قبل از آن، علاقه دارند تا از میزان حقوق و دستمزد افراد مختلف در این رشته باخبر شوند.

بر اساس گزارش حقوق و دستمزد در سال ۱۴۰۲ که توسط شورای عالی کار منتشر شده است: حداقل حقوق و دستمزد پرستاران در ایران در سال ۱۴۰۲، حدود ۱۰ میلیون تومان است. این مبلغ با توجه به میزان تخصص، شهر محل فعالیت، میزان سابقه کار و میزان تحصیلات می‌تواند متفاوت باشد و حتی افزایش پیدا کند.

این میزان حداقل حقوق و دستمزد به همراه مزایا، عیدی پایان سال، حداقل مزد روزانه، اضافه‌کاری، معافیت مالیاتی و … است. اما طبق گفته بسیاری از متخصصان این امر، این میزان حقوق و دستمزد برای افرادی مانند پرستاران بسیار پایین است و با پرداختی دیگر کشورها، بسیار فاصله دارد. شاید به همین خاطر است که این روزها شاهد مهاجرت تعداد زیادی از پرستاران به خارج از کشور هستیم.

جدول حقوق و مزایای پرستاری که امسال توسط شورای عالی کار منتشر شده، به شکل زیر است:

حقوق و مزایا ماهانه بامبنای ۳۰ روزه
پایه حقوق ۸ میلیون تومان
کمک هزینه مسکن ۴۵.۰۰۰ تومان
مزد سنوات ۵۵.۰۰۰ تومان
کمک هزینه اقلام مصرفی خانوار ۱۱۵.۰۰۰ تومان
کمک عائله مندی یک فرزند ۹۵.۰۰۰ تمان
عیدی و پاداش ماهانه ۱۵۰.۰۰۰ تومان
سنوات خدمت ۷۳.۰۰۰ تومان
مرخصی برای یک ماه در سال ۹۸.۰۰۰ تومان
حق شیفت ۱۰ درصد – برای ۳۰ روز شیفت صبح و عصر ۹۸.۰۰۰ تومان
حق شیفت ۱۵ درصد – برای ۳۰ روز شیفت صبح – عصر – شب ۱۴۵.۰۰۰ تومان
حق شیفت ۲۲/۵ درصد – برای ۳۰ روز شیفت صبح و شب یا عصر و شب ۲۱۰.۰۰۰ تومان
حق شیفت ۳۵ درصد – برای ۳۰ روز شیفت شب ثابت (۲۲ شب تا ۶ صبح) ۳۳۵.۰۰۰ تومان
سقف معافیت مالیاتی پایه برای حقوق پرستاری ۲.۰۱۰.۰۰۰ تومان
عیدی سال حداقل ۱.۸۵۰.۰۰۰ تومان

حداکثر ۳.۸۹۵.۰۰۰ تومان

حقوق سوپروایزر پرستاری

سوپروایزر یکی از رده‌های پرستاری است که کار آن نظارت بر فعالیت تمام پرستاران در بخش‌های مختلف است. برای کار در شغل سوپروایزر پرستاری، علاوه بر داشتن تمام مهارت‌های پرستاری، باید میزان تحصیلات مورد نیاز این شغل را نیز داشته باشید، در این حوزه سابقه کار داشته باشید و در کنار آن، در مدیریت و رهبری نیز ماهر باشید.

حقوق و دستمزد سوپروایزر پرستاری به عوامل مختلف بستگی دارد. به این معنا که، یک سوپروایزر پرستاری می‌تواند در بیمارستانی خصوصی بیشتر از بیمارستان دولتی دریافتی داشته باشد و یا اینکه میزان حقوق آنها، از شهری به شهری دیگر متفاوت باشد.

برخی از سوپروایزرها معتقدند حقوق پرداختی در بیمارستان‌های خصوصی بیشتر از حقوق کارکنان بیمارستان دولتی است. حتی ممکن است فردی در سمت سوپروایزر در بیمارستان دولتی که حجم کار در آن بسیار بالا است، بیشتر از فردی دریافتی داشته باشد که در یک بیمارستان دولتی دیگر با حجم کارِ پایین به عنوان سوپروایزر کار می‌کند. سابقه کار نیز می‌تواند نقش به‌سزایی روی افزایش حقوق سوپروایزرها داشته باشد.

حقوق پرستاری در بیمارستان خصوصی

حقوق پرستاری چقدر است؟

استخدام پرستار در بیمارستان‌های خصوصی نیز درست مانند بیمارستان‌های دولتی صورت می‌پذیرد و در زمان عقد قرارداد، حقوق و دستمزد بر اساس قانون کار و پایه حقوق قانون کار تعیین می‌شود. اما در برخی بیمارستان‌های خصوصی خصوصا بیمارستان‌های خصوصی تهران، حقوق پرستاران توسط هیئت‌رئیسه خود بیمارستان تعیین می‌شود و ممکن است گاهی کمتر از بیمارستان‌های دولتی و گاهی بیشتر شود. بنابراین، حداقل حقوق پرستاران در بیمارستان‌های خصوصی را می‌توان بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون در نظر گرفت.

آینده شغلی و بازار کار رشته پرستاری

طی چند سال اخیر، افراد زیادی به رشته پرستاری علاقه پیدا کردند و حوزه بهداشت و درمان را برای کار انتخاب کردند. اما با توجه به حجم مهاجرت پرستاران به خارج از کشور و میزان تقاضای بالای بازار برای استخدام پرستار، می‌توان گفت که بازار کار برای فارغ‌التحصیل این رشته خوب است. فرصت‌های شغلی برای پرستاران بسیار متنوع است و می‌توانند از میان استخدام در بیمارستان، استخدام در درمانگاه، استخدام در کلینیک و یا استخدام در خانه سالمندان یکی را برای کار آینده شغلی خود در نظر بگیرند و یا حتی می‌توانند به‌طور مستقل کار کنند و پرستار خصوصی شوند.

مطالب پیشنهادی
8 دیدگاه
  1. یک پرستار می‌گوید

    به هیچ عنوان وارد پرستاری نشید
    نه درآمد درست حسابی ای خواهید داشت نه جایگاه اجتماعی و نه رفاه. با شغل شیفتی هم که به هیچ کار دیگه ای تو زندگیتون نمیرسین. عملا میشید برده:)

    1. نیلو می‌گوید

      سلام احیانا شما اطلاع ندارید حقوق پرستار تو بهداشت با بیمارستان چه فرقی داره

      1. مهدی می‌گوید

        تو بهداشت معمولا پایینتره نسبت به بیمارستان

      2. سردار می‌گوید

        پایه حقوق ۵۵۰۰ با تمام مزایا و حق مسکن و…. تو سال ۱۴۰۲ میشه ۸۴۰۰
        تو بیمارستان خصوصی اونم بیمارستان سینا مشهد

    2. Mohammad می‌گوید

      خب اگه بخواین مهاجرت کنین خیلی سخته؟چه چیزایی لازم داره

  2. خداشناس می‌گوید

    واقعا در حق پرستاران عزیز اجحاف بسیار زیادی میشود و در مدت کوتاهی در آینده فاجعه بهداشتی مردم و دولت رو در برمیگیرد. امیدوارم حق پرستاران را بدهند و قدرشناس را بدانند

  3. علی می‌گوید

    واقعا پول خیلی کمیه

  4. زلیخا حکمتیان منش می‌گوید

    طبق قوانین کشوری سازمان نظام پرستاری کشوری، بازنشستگی با۲۰ سال کار درقسمت درمان وپاداش بیماری خاص، تشنج، خونریزی مغزی، ودیسک کمر خلاف کمیسیون پزشکی شامل حال ما پرستاران نمونه کشوری می شود. چگونه عدم همکاری مسئولان ستاد دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزیاسوج را پیگیری کنیم؟!!!!

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.