وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

روش‌هایی برای جلوگیری از کار کردن بیش از حد در فریلنسرها

در طی دو سال گذشته و همه‌گیری کرونا، تعداد افرادی که دورکاری و خصوصا فریلنسری را به عنوان سبک کار انتخاب کردند، بسیار افزایش یافت. یک شبه، میلیون‌ها نفر کار را از خانه‌های خود شروع کردند و به این ترتیب مرزی میان زندگی کاری و زندگی شخصی برای آنها معنایی نداشت. بسیاری از شرکت‌ها در تیم‌های خود تعدیل داشتند و آن‌هایی که همچنان به کار خود با کارمندان ادامه می‌دانند، سعی کردند تا با منابع کم، کارهای بیشتری انجام دهند. حتی برخی از افراد و کارمندان نگران از دست دادن کار خود بودند و به این ترتیب هم کار خود در شرکت را داشتند و هم در خانه فریلنسری، پروژه‌هایی را قبول کردند. در نوع کار فریلنسری هیچ محدودیتی برای کار وجود ندارد و همین موضوع می‌تواند باعث فرسودگی شغلی شود.

اما تشخیص و یافتن راه‌حل برای کارمندانی که از کار بیش از حد رنج می‌برند، نسبت به فریلنسرها کمی آسان‌تر است. افراد فریلنسر که خدمات درخواستی را به کارفرمایان ارائه می‌کنند ممکن است چندین مشتری مختلف داشته باشند و در این شرایط،‌ “نه” گفتن برای آنها نسبت به کارمندان که تنها با یک کارفرما طرف هستند و ساعت کاری مشخصی دارند، سخت‌تر است. در این حال است که آنها پی به این موضوع می‌برند که زندگی آنها قطعا سخت شده و دائما تحت استرس هستند و از کار خود لذت نمی‌برند.

ابزار رایگان و آنلاین ساخت رزومه
همین حالا می‌توانید به صورت رایگان و آنلاین یک رزومه حرفه‌ای و دو زبانه بسازید و فایل آن را دریافت کنید.

برای فریلنسرها مرزبندی کردن میان کار و زندگی برای حفظ سلامت جسمی، ذهنی و شغلی بسیار ضروری است. به همین خاطر& در این مقاله تصمیم گرفتیم تا هفت راه برای مهار فشار کاری در فریلنسری را بیان کنیم تا بتوانید زندگی خود را از تحت‌الشعاع قرار گرفتن نجات دهید.

۱- برای کار خود چشم انداز تعیین کنید

مهار فشار کاری در فریلنسری

یکی از اولین گام‌ها برای کاهش سختی و فشار کار در دوران فریلنسری این است که برای کار خود چشم انداز تعیین کنید. هدف شما از کار این است که سبک زندگی خود را تغییر دهید و درآمدی از آن داشته باشید یا اینکه دوست دارید کسب و کاری داشته باشید و آن را به مرور بزرگ‌تر کنید؟ این تصمیم به شما کمک می‌کند انتظارات معقولی داشته باشید و انتخاب کنید که چگونه کسب‌وکارتان را شکل دهید تا زمان بیشتری برای زندگی شخصی‌تان داشته باشید. در رسیدن به این چشم انداز کاملا واقع بین باشید و موارد مهم در زندگی شخصی خود را نیز در نظر بگیرید.

۲- اعداد را تجزیه و تحلیل کنید

شما باید در مورد میزان پول لازم برای اداره کارتان شفاف باشید. بدون اهداف و معیارهای مالی مشخص، ممکن است دچار سردرگمی مالی شوید، زیرا نمی‌دانید برای پوشش هزینه‌ها و سایر تعهدات خود به اندازه کافی درآمد دارید یا خیر.

در مورد نحوه دریافتی خود فکر کنید و نوع آن را مشخص کنید. اینکه دوست دارید ساعتی پول بگیرید و یا اینکه مانند کارمند حقوق ثابت ماهانه داشته باشید. به هر صورت باید درباره این موضوع شفاف باشید تا در میانه راه دچار کمبود نشوید و سراغ سودآوری بیشتر نروید.

هنگامی که تصویر واضحی از وضعیت مالی خود داشته باشید، می‌توانید به صورت ماهانه آن را پیگیری کنید و برای بیشتر شدن آن به صورت منطقی تلاش کنید. به همین خاطر، دیگر نیازی به قبول کردن پروژه‌های بیشتر برای درآمد بیشتر نخواهید داشت و در نهایت دچار فرسودگی شغلی نخواهید شد.

۳- در مورد مشتریان خود، شفاف عمل کنید

مهار فشار کاری در فریلنسری

اگر به عنوان یک فریلنسر کسب و کار خود را راه انداخته‌اید، هنگامی که در مورد نوع کسب و کاری خود تصمیم گرفتید، مهم است که بدانید مشتریان ایده‌آل شما چه کسانی هستند. به مشتریان مورد علاقه خود فکر کنید، مشتریانی که به خوبی با مدل کسب و کار شما مطابقت دارند، به خوبی برای شما سودآوری دارند و از کار کردن برای آنها بیشتر لذت می‌برید.

در صورتی که به صورت فریلنسر با کارفرمایان کار می‌کنید نیز، باید این دید را نسبت به مشتریان خود داشته باشید. مشتریان شما کارفرمایان هستند و درباره آنها باید به درک درستی برسید، چرا که شما توانایی کار با تمام افراد را نخواهید داشت و در مواجهه با برخی از آنها دچار چالش خواهید شد.

۴- زمان خود را برای بیشترین بهره‌وری تقسیم بندی کنید

یکی دیگر از راه‌های مؤثر برای کنترل زمان، استفاده از روش تقسیم بندی کارها و یا برنامه ریزی روزانه است. برای برنامه ریزی روزانه، بسیار مهم است که کارهای مهم را در زمانی انجام دهید که بیشترین بهره‌وری را دارید و بعد سراغ کارهایی با درجه اهمیت پایین‌تر بروید.

حتی اگر فردی متخصص در کار خود باشید، اما این فرصت را دارید تا برای کارهای خود از دیگر افراد کمک بگیرید و آنها برون سپاری کنید. به این ترتیب، می‌توانید وقت خود را صرف چیزهایی کنید که درآمد بیشتری برای شما دارند، برای شما ارزش افزوده دارند و به شما کمک می‌کنند تا خود و یا کسب و کارتان را قوی‌تر کنید. این نوع برنامه ریزی کردن روزانه، همچنین به شما ایده‌ای در مورد میزان توانایی شما در انجام کارها در روز می‌دهد.

علاوه بر این، می‌توانید زمان‌هایی از روز که کار کردن در آن ساعات برای شما راحت‌تر است را شناسایی کنید. به عنوان مثال، ممکن است فردی صبح زود بالاترین کارایی را داشته باشد و کارهای مهم را برای این ساعت برنامه ریزی کند و شخصی دیگر، شب کار باشد و فعالیت‌های کم اهمیت‌تر را در روز انجام دهد.

۵- کار خود را ساده و یا تفویض کنید

مهار فشار کاری در فریلنسری

وقتی به صورت فریلنسر کار می‌کنید، همیشه به دنبال راه‌هایی برای انجام کارها به صورت کارآمد باشید. ببینید بیشتر وقت خود را کجا می‌گذرانید؟ آیا بخشی از کارهای شما است که به درستی پیش نمی‌رود؟ با درک این موارد در کارتان می‌توانید راهی برای حل آنها پیدا کنید و عملکرد خود را بهبود دهید.

شرکت‌های که این هفته استخدام دارند
۲۳ شرکت بزرگ و معتبر این هفته استخدام دارند. برای مشاهده آگهی‌های استخدامی و ارسال رزومه کلیک کنید.

برای این کار می‌توانید سراغ ساده کردن کارها بروید. به عنوان مثال، می‌توانید تیم تشکیل دهید و کارها را تفویض و تقسیم کنید و یا اینکه کارهای بزرگ خود را در طول روز به چند بخش تقسیم کنید تا از فشار آنها جلوگیری کنید.

۶- از تله کمبود دوری کنید

یکی از موارد رایج در میان فریلنسرها این است که از رد کردن کار می‌ترسند. اگر این مشتری را رد کنیم و مشتری دیگری سراغ من نیاید، چه؟ یا اگر کاری به من پیشنهاد نشود چه؟ بنابراین، آنها در “بله” گفتن زیاده‌روی می‌کنند و با این کار به خود و حرفه خود آسیب می‌زنند.

علاوه بر شفاف بودن و ثابت بودن ساختار هزینه‌ها، راه دیگری برای مبارزه با تفکر کمبود وجود دارد و آن هم بازاریابی است. وقتی در مورد خود و کار خود جدی عمل کنید و آن را ترویج دهید، دیگر نگرانی بابت از دست دادن پروژه‌های متعدد نخواهید داشت. چیزی که اغلب باعث وحشت فریلنسرها می‌شود این است که، پروژه‌ای را قبول می‌کنند و دو هفته مانده به پایان پروژه متوجه می‌شوند که دیگر پروژه‌ای برای جایگزینی ندارند. هنگامی که بر روی کار خود تمرکز کنید و آن را به درستی بازاریابی کنید،‌ دیگر نگرانی بابت نداشتن پروژه نخواهید داشت.

۷- مراقبت زمان شخصی خود در زندگی باشید

مهار فشار کاری در فریلنسری

توصیه ما به شما این است که حتما برای خود و خانواده خود با کار، مرز تعیین کنید. “ساعات اداری” خود را انتخاب کنید و به آنها پایبند باشید. با مشخص کردن زمان کار در تقویم روزانه خود، به وقتی که برای خانواده و و شخص خودتان قرار است بگذارید، اهمیت می‌دهید. علاوه بر این، حتما یک روز در هفته را به خود مرخصی دهید. کار بیش از حد و به صورت مداوم فقط باعث آسیب به شما می‌شود.

اجازه ندهید دیگران وقت گران‌بهای شما را تلف کنند. برای پروژه‌های خود محدودیت تعیین کنید و به کارفرما بگویید که برای جلسات هفتگی تنها یک روز را می‌توانید زمان بگذارید. این رویکرد باعث می‌شود که هم شما برای زمان خود ارزش بیشتری قائل شوید و هم مشتریان آن را ارزشمند تلقی کنند.

وقتی درک روشنی از امور مالی خود داشته باشید، کارآمد کار کنید، به اندازه توان پروژه قبول کنید و زمان خود را در اولویت قرار دهید، می‌توانید از فرسودگی کار زیاد جلوگیری کنید. انجام این کارها به شما کمک می‌کند تا از کار کردن لذت ببرید و به هیچ عنوان دچار فرسودگی شغلی نشوید.

منبع fastcompany
مطالب پیشنهادی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.