وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

چرا باید در محل کار نظر مخالف خود را اعلام کنیم؟

ممکن است برای شما نیز پیش آمده باشد که در محل کار با پیشنهاداتی بعضا غیر منطقی مواجه شوید و حتی برخی افراد به صحبت‌های شما هیچ اعتنایی نکنند. این موضوع حتی ممکن است در برابر مشتریان شرکت‌ها نیز رخ دهد و شما نتوانید آنها را به انجام کار درست راضی کنید. در این حالت معمولا نمی‌توانید به صورت آشکار مخالفت خود را ابراز کنید و در برخی مواقع درباره تصمیمات نادرست و توجه نکردن به پیشنهادات شما، با همکاران خود صحبت می‌کنید.

اما گاهی اوقات نیز پیش می‌آید که دل را به دریا می‌زنید و رک و پوست کنده درباره مخالفت خود با افراد و حتی مشتریان صحبت می‌کنید و بعد از انجام این کار، با ترس از اخراج مواجه می‌شوید. این ترس در بسیاری از افراد وجود دارد و حتی دلیل آن را هم نمی‌دانند. اما تنها چیزی که مهم است این است، که این ترس می‌تواند در بیشتر مواقع بیجا باشد و وقتی شما با طرف مقابل‌تان صحبت کنید و دلیل مخالفت خود را نیز بیان کنید، می‌توانید به نتایج خوبی برسید و با هم تعامل خوبی نیز داشته باشید.

ابزار رایگان و آنلاین ساخت رزومه
همین حالا می‌توانید به صورت رایگان و آنلاین یک رزومه حرفه‌ای و دو زبانه بسازید و فایل آن را دریافت کنید.

اینکه بعد از مخالفت عذاب وجدان می‌گیرید و به دنبال عذرخواهی می‌روید، ممکن است ناشی از بی تجربه بودن شما باشد. همیشه به ما گفته شده که برای صحبت با مدیر، همکار و مشتری نباید مخالفت خود را بروز دهید و در اصل ابزار مخالفت را با عصبانیت، بی ادبی یا نامهربانی یکسان می‌دانند. البته که داد و بیداد کردن و عدم رعایت ادب، با ابزار مخالفت ارتباطی ندارد و اینها دو مقوله جدا از هم هستند.

انصافاً، موافقت کردن با افراد به صورت همیشگی و حداقل در کوتاه مدت، ساده‌تر از رویارویی و داشتن کمکش با کسی است. معمولا نیز سر تکان دادن شما به نشانه تأیید و قبول صحبت‌ها، برای طرف مقابل خوشایندترین حالت ممکن در مکالمه است. بدترین نکته در مورد بیان نکردن مخالفت این است که ترس داشته باشیم تا کار خود را از دست بدهیم و حتی نتوانیم در آینده نیز پروژه بگیریم.

اختلاف نظر بخش اجتناب ناپذیر، طبیعی و سالم در ارتباط با افراد دیگر است. چیزی به نام محیط کار بدون درگیری وجود ندارد. همه دوست دارند و آرزو دارند تا در محیطی کار کنند که شباهت زیادی با مدینه فاضله آنها دارد و روابط در آن کاملا مسالمت آمیز است؛ اما این برای شرکت شما، کار شما یا خود شما خوب نخواهد بود. در حقیقت، اختلاف نظرها – اگر به خوبی مدیریت شوند – نتایج مثبتی دارند. در این مقاله قصد داریم تا درباره جوانب مثبت ابزار مخالفت در محل کار صحبت کنیم و به شما بگوییم که این کار اگر درست انجام شود، بد نیست.

بهتر شدن نتیجه کارها

بیان نظر مخالف در محل کار

هنگامی که شما و همکارانتان یکدیگر را در مورد کارها نقد می‌کنید و درباره مخالفت خود با تصمیمات با آنها صحبت می‌کنید، در واقع فضایی برای بروز خلاقیت ایجاد می‌کنید که می‌تواند نتایج خوبی داشته باشد. لیان دوی، بنیانگذار ۳COze Inc. و نویسنده کتاب You First: Inspire Your Team to Grow، می‌گوید: “تضاد به تیم اجازه می‌دهد تا با شرایط دشوار کنار بیاید، باعث خلق دیدگاه‌های متنوع می‌شود و این اطمینان را به وجود می‌آورد که تمام دیدگاه‌ها شنیده و راه حل دیگری برای حل مشکلات، جا نمانده است.”

“تضاد و درگیری در تیم‌ها ممکن است ناراحت کننده به نظر بیاید، اما منشأ نوآوری و رسیدن به یک فرآیند عالی  و منتقدانه در شناسایی و کاهش خطرات است و همیشه نیز می‌توان در این ابزار مخالفت‌ها به ارزش‌هایی دست پیدا کرد.” تصور کنید شما و همکارتان در تیم محصول درباره معرفی کالایی جدید در حال بحث هستید. او درخواست می‌کند که معرفی و عرضه محصول را در مقیاس کم انجام دهیم و شما نظر بر این دارید که باید روی بازارهای بزرگ‌تر تبلیغات را انجام دهید. در نهایت و بعد از ابراز مخالفت‌های بسیار، می‌توانید جوانب مثبت و منفی نظرها را بررسی و به بهترین ایده برسید.

فرصت بیشتر برای یادگیری و رشد

وقتی کسی باشد تا ایده‌های شما را به چالش بکشد، بنابراین فرصتی برای یادگیری دارید. با گوش دادن و دریافت بازخورد سازنده، شما تجربه کسب می‌کنید، چیزهای جدیدی را امتحان می‌کنید و پیشرفت می‌کنید. وقتی مدیر ارشد شما بعد از سخنرانی شما را توبیخ کند که در صحبت‌های خود از تیم و کارهایی که انجام داده تشکر نکردید، ممکن است کمی برای شما ناخوشایند باشد، اما حتما در سخنرانی‌های بعدی این مورد را لحاظ خواهید کرد.

بهبود روابط

بیان نظر مخالف در محل کار

با بیشتر درگیر شدن با افراد تیم، احساس نزدیکی به افراد اطراف خود پیدا خواهید کرد و درک بهتری از آنچه برای آنها مهم است و نحوه کار آنها، به دست خواهید آورد. همچنین می‌توانید این ایده را به دیگر افراد بدهید که، می‌توان در کار تضاد و درگیری داشت، اما در عین حال پیشرفت کرد و به بهترین ایده‌ها رسید. این حالت را شما می‌توانید در دوستی‌ها نوجوانان نیز مشاهده کنید. دوستان نوجوان مدام در حال دعوا و کشمکش با هم هستند، اما در نهایت وقتی از آنها درباره دوستشان می‌پرسید، می‌گویند که بهترین دوست و همراه من است. (البته منظور ما از دعوا، داد و بیدادهای بدون پایان نیست و صحبت ما بیشتر به رد و بدل کردن انتقادها و مخالفت‌های سازنده و منطقی درباره تصمیمات و ایده‌ها ربط دارد.)

رضایت شغلی بیشتر

هنگامی که از اختلاف نظر سازنده در مورد مسائل کار ترس ندارید، احتمالاً از سر کار رفتن خوشحال خواهید بود، از آنچه انجام می‌دهید راضی خواهی بود و از تعامل با همکاران خود نیز لذت خواهید برد. به جای اینکه احساس کنید در محیطی خفه در حال کار هستید، می‌توانید روی انجام کار خود تمرکز کنید و از کار نیز لذت ببرید.

داشتن محیط کاری فراگیرتر

اگر دوست دارید تا در شرکت خود تنوع داشته باشید و با آدم‌های متفاوت کار کنید، باید خود را آماده مخالفت نیز بکنید. در حالی که گروه‌های همگن و هم فکر در شرکت‌ها از عملکرد خود اطمینان بیشتری دارند، اما گروه‌های متنوع از نظر فکری، اغلب در انجام وظایف موفق‌ترند. مدیران و کارمندان باید این طرز فکر را که تضاد در شرکت‌ها نباید وجود داشته باشد و اجماع در شرکت، بهترین ایده برای انجام درست کارها است را کنار بگذارند. در یک تیم که افراد با تفکرات متنوع در آن به خوبی مدیریت می‌شوند، اختلافات اساسی به هیچ عنوان شخصی برداشت نمی‌شوند و ایده‌ها و جایگاه افراد هیچ ارتباطی با هم ندارند.

مدیران موظف هستند تا خلاقیت را در تیم افزایش دهند و به کارمندان خود این امکان را بدهند تا مثمر ثمر باشند. به بیان ساده، ما باید یاد بگیریم که اختلاف نظرها را قبول کنیم، و مدیران باید فضایی را در شرکت به وجود بیاورند تا کارمندان بتوانند این اختلاف نظرها را بیان کنند و البته، به خوبی مدیریت اختلاف نظر در محیط کار را انجام دهند.

شرکت‌های که این هفته استخدام دارند
۲۳ شرکت بزرگ و معتبر این هفته استخدام دارند. برای مشاهده آگهی‌های استخدامی و ارسال رزومه کلیک کنید.

اگر فکر می‌کنید که این بیان مخالفت و نظرهای ضد، ممکن است برای شرکت و جو آن مضر باشد، شما را به خواندن ادامه این مقاله دعوت می‌کنیم. در ادامه چند روش را بیان می‌کنیم که با کمک آنها می‌توانید بیان نظر مخالف را بسیار اثرگذار کنید.

بر روی هدف کلی تمرکز کنید

بیان نظر مخالف در محل کار

اختلاف نظرها هنگامی سخت تلقی می‌شوند که شما آنها را به منزله انتقاد شخصی قلمداد کنید؛ اما تضاد و درگیری‌های نظری در محل کار معمولاً به دلیل اختلاف در اهداف یا روند انجام کارها به وجود می‌آیند. امی جن سو، مدیر شریک Paravis Partners و از نویسندگان Own the Room، پیشنهاد می‌کند که به چیزی غیر از آسیب احتمالی که اختلاف نظر می‌تواند به روابط شما وارد کند، توجه کنید. او می‌گوید، به نیازهای کسب و کار فکر کنید. چرا اختلاف نظر شما بحث مهمی است؟ چگونه به سازمان، تیم شما یا پروژه‌ای که روی آن کار می‌کنید کمک می‌کند؟ اینکه این اختلاف نظر و مخالفت خود را به گونه‌ای مطرح کنید که مورد قبول واقع شود، کاملا به شما بستگی دارد.

اختلاف نظر را با بی مهری یکی نکنید

وقتی با افرادی که از بیان مخالفت خود می‌ترسند صحبت می‌کنیم و می‌پرسیم چرا آنها در اختلاف نظر مردد هستند، بیشتر اوقات می‌شنویم که: “ما نمی‌خواهیم به احساسات طرف مقابلمان آسیب برسانیم” یا “ما نمی‌خواهیم احمق جلوه دهیم.” بله، برخی از افراد هستند که واقعاً نمی‌خواهند با آنها مخالفتی بشود (به عنوان مثال مدیران ناامن). اما اگر شما با تأمل و احترام مخالفت خود را به اشتراک بگذارید، اکثر مردم در شنیدن دیدگاه شما آماده هستند و آن را با آغوش باز می‌پذیرند. از خود بپرسید: آیا واقعاً این خطر وجود دارد که به احساسات همکار خود آسیب برسانید یا اینکه آنها فکر کنند شما احمق هستید؟

الگویی پیدا کنید و از آن پیروی کنید

بیان نظر مخالف در محل کار

به احتمال زیاد شخصی در زندگی شما وجود دارد – یک همکار، یکی از اقوام یا یک دوست – که کاملاً درست و صادقانه نسبت به افکار و عقاید خود و بدون سانسور کردن موردی صحبت می‌کند. آن شخص را زیر نظر قرار دهید. ببینید او چه می‌کند و سپس سعی کنید از او الگوبرداری کنید. اگر در پرداختن به مکالمات پرتنش مهارت ندارید، سراغ شخصی بروید که این مهارت را دارد و از آن درباره بیان نظر مخالفت به شکل درست یاد بگیرید.

در مورد هر کدام از این روش‌ها باید تمرین داشته باشید. در گفتگوهای افراد با هم شرکت کنید و از آنها و نحوه گفتمانشان یاد بگیرید. به احتمال زیاد، اگر این کارها را انجام دهید به بهترین روش برای بیان نظر مخالف می‌رسید و می‌توانید با این مشکل خود مقابله کنید و ترسی ار گفتن مخالفت مؤدبانه خود نداشته باشید.

اوقات مخالفت دقیقاً همان کاری است که شخص مقابل آرزو می‌کند شما انجام دهید؛ به شرطی که این کار را با احترام و همدلی انجام دهید.

بیشتر بخوانید: آیا کارمندان شما در شرکت احساس احترام می‌کنند؟

منبع hbr
مطالب پیشنهادی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.