وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

ترس‌های متداول در زمان تغییر شغل و نحوه مقابله با آنها

دنیا در حال تغییر است و این طبیعی است که بسیاری از افراد در بازار کار به فکر این باشند که شغل خود را تغییر دهند تا بتوانند با تغییرات دنیا همگام شوند. اما این تنها دلیل این افراد برای تغییر شغل و درخواست برای آگهی استخدام جدید نیست. بسیاری  به دلیل میزان حقوق و دستمزد، بسیاری به دلیل عدم رضایت شغلی، بسیاری به دلیل علاقه به تغییر محیط کاری و ده‌ها دلیل دیگر، به دنبال این هستند که شغل خود را تغییر دهند.

اما تغییر شغل کار آسانی نیست و حتی می‌تواند ترسناک باشد. با توجه به مقیاس سنجش استرس هولمز و راهه، تغییر از یک شغل به شغلی دیگر در این فهرست بعد از مرگ یک دوست صمیمی قرار می‌گیرد و استرس زیادی همراه خواهد داشت. خوشبختانه، راه‌هایی برای کاهش استرس و ترس وجود دارد تا بتوانید با این مانع بزرگ در این تغییر مقابله کنید. در این مقاله برخی از رایج‌ترین ترس‌ها در زمان تغییر شغل و نحوه مدیریت آنها را بیان خواهیم کرد.

محاسبه آنلاین حقوق و دستمزد
با استفاده از سرویس سلری‌ایران تلنت می‌توانید به راحتی حقوق و دستمزد خود را در هرگروه شغلی و هر رده سازمانی محاسبه و آن را با سایر افراد مقایسه کنید.

ترس از شکست

یکی از رایج‌ترین ترس‌ها در زمان تغییر شغل، ترس از شکست است. ترس از شکست در این موقعیت، معمولا به دلیل ترس از تجربه‌ی شرم و خجالت است و بسیاری می‌خواهند از این احساس پیشگیری کنند. معمولا در این مواقع، آنقدر نگران عکس‌العمل دیگران و ناامیدی هستیم که از برخورد دیگران به دست می‌آوریم، که از تلاش برای رسیدن به رویای خود منصرف می‌شویم. مشکلِ ترس از شکست این است که می‌تواند فلج‌کننده باشد و ما را از حرکت به سمت جلو باز دارد.

برای مقابله با ترس از شکست می‌توانید این کار را انجام دهید:

بدترین سناریوها را در نظر بگیرید و آنها را روی کاغذ یادداشت کنید. سپس در ستون دوم، کارهایی را که می‌توانید انجام دهید تا احتمال وقوع بدترین سناریو را به حداقل برسانید، بنویسید. در ستون سوم، تصمیم خود را در زمان وقوع بدترین سناریو و برای ادامه دادن راه بنویسید. سپس در ستون چهارم، میزان احتمال وقوع بدترین سناریو را در مقیاس یک به ده ارزیابی کنید. این تمرین ساده به شما کمک می‌کند تا از قبل با این ترس روبه‌رو شوید و به این پی ببرید که حتی بدترین سناریوها نیز راه‌حل دارند.

ترس از آنچه دیگران ممکن است فکر کنند

ترس‌های متداول در زمان تغییر شغل

یکی از مهم‌ترین دلایلی که افراد را از تغییر شغل باز می‌دارد، ترس از نحوه فکر دیگران است. ممکن است پدرتان به شما توصیه کرده باشد که سراغ یک شغل امن در حوزه مالی بروید و با تصمیم خود برای تغییر حوزه کاری و آشپز شدن، چقدر او را ناامید خواهید کرد. در نهایت، این شما هستید که قرار است با انتخاب‌هایتان زندگی کنید و نه شخص دیگری. بنابراین برای مقابله با این ترس، باید به دنبال تقویت اعتماد به نفس و اهمیت دادن به خود بروید.

برای این کار چند سوال مهم از خود بپرسید:

  • من به چه چیزی اهمیت می‌دهم؟
  • من واقعا چه می‌خواهم؟
  • از چه فعالیت‌هایی لذت می‌برم؟
  • چه میراثی را می‌خواهم از خود به جای بگذارم؟
  • اگر اینقدر نگران قضاوت شدن نبودم، دنبال چه کاری می‌رفتم؟

سپس روی هدف و نیت خود تمرکز کنید. به این فکر کنید که چرا می‌خواهید تغییر شغل دهید؟ آیا دلیل شما برای تغییر شغل این است که می‌خواهید در دنیا تغییر ایجاد کنید؟ یا اینکه می‌خواهید کیفیت زندگی خود را بهبود دهید؟ اگر برای این چرا پاسخی پیدا کنید، راحت‌تر می‌توانید روی هدف خود تمرکز کنید و کمتر نگران نظر دیگران باشید.

ترس از بالا رفتن سن

تغییر مسیر شغلی به خصوص برای افراد بالای ۴۰ سال، می‌تواند ترسناک‌تر باشد. اما باید به خاطر سپرد که این کار حتی برای این افراد غیرمعمول یا غیرممکن نیست. خبر خوب این است که بر اساس مطالعه‌ای از موسسه تحقیقات اقتصادی آمریکا، اکثر افراد با سن بالاتر در تغییر شغل موفق هستند. یکی از راه‌های مقابله با این ترس، این است که به میزان تجربه کاری خود فکر کنید و خود را با فردی مقایسه کنید که هیچ تجربه کاری ندارد. به عنوان مثال، می‌توانید به تمام تجربه‌های ارزشمند و موفقیت آمیز خود و مهارت‌های سخت و نرمی که در طول سال‌ها به دست آوردید، فکر و آنها را در ساخت رزومه لحاظ کنید. علاوه بر این، از نظر مالی نسبت به دیگر افراد ثبات بیشتری دارید، که این موضوع می‌تواند دست شما را در هنگام برنامه‌ریزی برای کاریابی و تغییر شغل باز بگذارد.

شرکت‌های که این هفته استخدام دارند
۲۳ شرکت بزرگ و معتبر این هفته استخدام دارند. برای مشاهده آگهی‌های استخدامی و ارسال رزومه کلیک کنید.

ترس از دست دادن زمان برای کسب تجربه

ترس‌های متداول در زمان تغییر شغل

یکی دیگر از ترس‌ها که در زمان تغییر شغل با آن مواجه می‌شوید، ترس از شروع کردن از صفر است. برای مقابله با این موضوع، خوب است بدانید که شما مهارت‌هایی به دست آوردید که همه آنها قابل انتقال و قابل استفاده در شغلی دیگر هستند. همچنین اگر در اطراف خود شبکه‌ای قوی ساخته باشید، می‌توانید انتقال خود به شغلی دیگر را راحت‌تر عمومی کنید. در نهایت، مهارت‌های نرم خود مانند مهارت در رهبری، مهارت در برقراری ارتباط و حل مسئله را که بیش از هر زمان دیگری تقاضا دارند، نادیده نگیرید. هر آنچه تا به امروز انجام داده‌اید، شما را برای مرحله بعد زندگی حرفه‌ای‌تان آماده کرده است.

ترس از عدم اطمینان

برای کارها و تصمیمات ما در زندگی، هیچ‌وقت هیچ تضمینی وجود ندارد. زمانی که تصمیم به تغییر شغل می‌گیرید، باید بدانید که همیشه چالش‌ها و خطراتی نیز در مسیر خود خواهید داشت. اما این را نیز باید بدانید که راه‌هایی برای کاهش این خطرات وجود دارد. برخی راه‌ها برای کاهش خطرات احتمالی در تغییر شغل عبارت‌اند از:

  • عدم اطمینان در تغییر شغل را بپذیرید و به آن به عنوان یک تجربه یادگیری نگاه کنید
  • به جای جهش‌های بزرگ، قدم‌های کوچک بردارید
  • از منطقه امن خود خارج شوید و مهارت‌های جدیدی در خود توسعه دهید
  • از پرداختن به چیزهایی که از کنترل شما خارج هستند، بپرهیزید
  • از گروه کوچکی از افرادی که به آنها اعتماد دارید، کمک بگیرید

بلاتکلیفی همیشه با ما همراه خواهد بود. اما اگر ذهن منعطفی داشته باشید و روی هدف خود تمرکز کنید، راحت‌تر می‌توانید با ناشناخته‌ها و با اطمینان روبرو شوید.

مهم‌ترین چیزی که باید به خاطر بسپارید این است که ترس جزئی از این مسیر است و اصلا نباید نگران آن باشید. تنها کاری که باید انجام دهید، این است که نگذارید شما را از حرکت باز دارد. برای مقابله با ترس باید یاد بگیرید که با تفکرات منفی را کنار بیایید. هنگامی که این کار را انجام دهید، برای به دست آوردن خواسته خود هیچ محدودیتی نخواهید داشت.

منبع forbes
مطالب پیشنهادی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.