وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

حقوق و درآمد مهندس عمران چقدر است؟

مهندس عمران یا civil engineering همان فردی است که محیط زندگی ما را هم در شهر و در هر خانه طراحی می‌کند و می‌سازد. آنها برنامه ریزی، طراحی و نظارت بر ساخت و نگهداری سازه‌ها و زیرساخت‌های ساختمانی مانند جاده‌ها، راه آهن، فرودگاه‌ها، پل‌ها، بندرها، سدها، پروژه‌های آبیاری، نیروگاه‌ها و سیستم‌های آب و فاضلاب را انجام می‌دهند. آنها همچنین ساختمان‌های بلند و سازه‌های بزرگ طراحی می‌کنند و می‌سازند که می‌توانند در هر شرایط آب و هوایی مقاومت کنند.

به طور کلی مهندسان عمران به دو نوع تقسیم می‌شوند: مهندسین مشاور و مهندسین پیمانکاری. مشاوران وظیفه طراحی پروژه‌ها را بر عهده دارند و بیشتر در یک دفتر کار می‌کنند. سپس پیمانکاران طرح‌ها را گرفته و در حین ساخت اجرا می‌کنند. پیمانکاران در محل پروژه‌ها کار می‌کنند و ساختمان سازه را مدیریت می‌کنند.

محاسبه آنلاین حقوق و دستمزد
با استفاده از سرویس سلری‌ایران تلنت می‌توانید به راحتی حقوق و دستمزد خود را در هرگروه شغلی و هر رده سازمانی محاسبه و آن را با سایر افراد مقایسه کنید.

مهندس عمران چه وظایفی دارند؟

مهندسان عمران اغلب در یک زمینه تخصص دارند، مانند حمل و نقل (جاده‌ها، فرودگاه‌ها، راه آهن)، محیط زیست (موانع سیل، توربین‌ها)، ژئوتکنیک (معدن و خاکی)، دریایی (بنادر و دفاع دریایی) یا ساختاری (سدها، خطوط لوله، سکوهای دریایی). همین تنوع شغلی باعث شده که بازار کار مهندس عمران در ایران بسیار پررونق باشد و بسیاری از شرکت‌ها موقعیت های شغلی برای مهندسی عمران خود را به صورت مداوم منتشر کنند.

شما به عنوان یک مهندس عمران وظایفی را دارید که متداول‌ترین آنها عبارت‌اند از:

  • کمک به بررسی محل پروژه‌ها
  • ارزیابی ارزش و خطرات احتمالی پروژه‌ها
  • توسعه نقشه‌ها با استفاده از طراحی به کمک کامپیوتر (CAD)
  • ارتباط با معماران، پیمانکاران فرعی، مشاوران، همکاران و مشتریان
  • اطمینان از پروژه‌هایی که الزامات قانونی و استانداردهای بهداشت و ایمنی را برآورده می‌کنند
  • حل مشکلات طراحی و توسعه
  • مدیریت بودجه و سایر منابع پروژه
  • شرکت در جلسات عمومی برای بحث پروژه‌ها
  • استفاده از نرم افزار مدل سازی کامپیوتری برای تجزیه و تحلیل نظرسنجی‌ها و تجزیه و تحلیل داده‌ها
  • تهیه پیشنهادات و گزارشات پروژه
  • ارزیابی تاثیرات زیست محیطی پروژه و خطرات احتمالی آن
  • نظارت بر پیشرفت پروژه و اطمینان از مطابقت آن با الزامات قانونی و بهداشتی و ایمنی
  • کار در محل پروژه در هر شرایط آب و هوایی یا در یک دفتر

حقوق رشته مهندسی عمران در ایران

حقوق مهندس عمران در سال ۱۴۰۱

حقوق مهندس عمران طبق گزارش بازار کار وب‌سایت ایران سلری به طور میانگین معمولاً ۹.۸۰۰.۰۰۰ تومان است. میزان حقوق مهندس عمران در ایران از ۱.۰۰۰.۰۰۰ تومان (کمترین) تا ۲۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان (بالاترین) متغیر است.

این میزان حقوق برای هر مهندس عمران شامل مواردی مانند حق مسکن، هزینه رفت و آمد و سایر موارد می‌شود. هر مهندس عمران ، همان‌طور که گفتیم می‌تواند بسته به تجربه، مهارت، موقعیت جغرافیایی شرکت و جنسیت حقوق متفاوتی داشته باشد.

مطمئنا میانگین درآمد مهندس عمران در شهرهای بزرگ مانند تهران، ممکن است کمی متفاوت باشد. اگر مهندس عمرانی در شرکت خصوصی مشغول به کار شود، می‌تواند درخواست حقوق بیشتر بدهد که یا با آن موافقت می‌شود و یا رد می‌شود. در هر صورت این رقمی که ما اعلام می‌کنیم، رقمی کلی است که بسته به مکان و موقعیت ممکن است فرق کند.

مقایسه حقوق و دستمزد مهندس عمران بر اساس سابقه کاری

در برخی مشاغل میزان تجربه افراد در آن حوزه می‌تواند نقش مهمی در افزایش میزان حقوق آنها داشته باشد. در مورد مهندسی عمران نیز این موضوع را بررسی می‌کنیم:

بر اساس اطلاعات به دست آمده از گزارش بازار کار از حقوق و دستمزد وب‌سایت ایران سلری، حقوق یک مهندس عمران با تجربه کمتر از سه سال به طور میانگین در حدود ۷،۵۰۰،۰۰۰ تومان در هر ماه درآمد است. حقوق این افراد از ۱,۰۰۰,۰۰۰ تومان (کمترین) تا ۱۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان (بالاترین) متغیر است.

حقوق یک مهندس عمران با سطح تجربه بین سه تا هفت سال به طور میانگین ۹،۱۰۰،۰۰۰ تومان در هر ماه است. حقوق این افراد از ۵.۰۰۰.۰۰۰ تومان (کمترین) تا ۱۵.۰۰۰.۰۰۰ تومان (بالاترین) متغیر است.

شرکت‌های که این هفته استخدام دارند
۲۳ شرکت بزرگ و معتبر این هفته استخدام دارند. برای مشاهده آگهی‌های استخدامی و ارسال رزومه کلیک کنید.

مهندس عمرانی با سابقه کاری بین هفت تا پانزده سال به طور میانگین در حدود ۱۲،۰۰۰،۰۰۰ تومان حقوق در ماه دریافت می‌کند. حقوق این افراد از ۵.۵۰۰.۰۰ تومان (کمترین) تا ۲۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان (بالاترین) متغیر است.

مهندس عمرانی با سابقه بیشتر از پانزده سال به طور میانگین در حدود ۱۳،۱۰۰،۰۰۰ تومان حقوق در ماه دریافت می‌کند. حقوق این افراد از ۱۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان (کمترین) تا ۱۸.۰۰۰.۰۰۰ تومان (بالاترین) متغیر است.

اما باید اعلام کنیم که این اعداد تماما تغییر پذیر هستند و این مهندسان و کارفرمایان هستند که باید در مورد مبلغ نهایی به توافق برسند.

 

حقوق مهندس ناظر عمران

همان‌طور که در بالا عنوان کردیم، روند کاری مهندس عمران با مهندس ناظر متفاوت است و مهندسان ناظر در محل پروژه‌ها کار مدیریت پروژه را در دست دارند و مهندس عمران در دفترها، کارها را بررسی می‌کنند. به صورت کلی، حقوق مهندس ناظر عمران با توجه به تعرفه‌های تعریف شده توسط سازمان نظام مهندسی در هر سال مشخص نمی‌شود و عموما نیز حقوق و دستمزد آنها به صورت پروژه‌ای محاسبه می‌شود.

نحوه افزایش حقوق مهندس عمران

حقوق رشته مهندسی عمران در ایران

مهندس عمران بودن می‌تواند حرفه‌ای پردرآمد باشد. اما چندین راه وجود دارد که می‌توانید حقوق خود را به عنوان یک مهندس عمران افزایش دهید.

  • تغییر صنعت
  • تغییر محل کار
  • اخذ گواهینامه
  • اخذ مدرک کارشناسی ارشد

سخن پایانی

در میان بهترین رشته‌های مهندسی می‌توان مهندسی عمران را رشته‌ای پولساز در نظر گرفت، البته این پولساز بودن به شرایط و فاکتورهای بسیار ارتباط دارد. به عنوان مثال، در تفاوت مهندسی عمران با معماری می‌توان این تفاوت درآمد را مشاهده کرد. یکی از دلایلی هم بسیاری از محصلان دوست دارند تا به بهترین دانشگاه های ایران برای معماری راه پیدا کنند تا در آن مدرک معماری بگیرند، این است که درآمد معماری را بالاتر از عمران می‌دانند. اما به صورت کلی باید دید که هر شرکتی و هر کارفرمایی برای مهندسان چه دستمزدی را در نظر دارند و توافق بین آنها به چه رقمی ختم می‌شود.

مطالب پیشنهادی
22 دیدگاه
  1. Keyvan می‌گوید

    بنده به عنوان یک مهندس عمران به ذکر یک موضوع مهم می‌پردازم اون هم اینکه تجربه کاری میتواند مهمترین اصل باشه در کار و مهارت در تمامی فن و علومی که در این رشته مورد استفاده است میتوان بیان کرد…بنده با داشتن ۴سال سابقه کاری الان حقوق ۱۱تومنی دارم ک بسیار راضی هستم.
    پس صرفا تجربه چندین ساله ربط زیادی با افزایش حقوق ندارد…

    1. ... می‌گوید

      سلام وقت بخیر
      میشه یکم درمورد کاری که انجام میدید توضیح بدید
      ممنون

    2. یاسین کریمی می‌گوید

      با سلام خدمت شما
      من ترم ۳ عمران هستم و تازه قصد دارم پا ب عرصه مهندسی و کار اجرایی بگذارم
      سوال داشتم؟ اینکه چطور یک مهندس عمران ۶ میلیون میگیره با ۳ تا ۵ سال سابقه و یک مهندس ۱۱ میلیون یا حتی بیشتر؟!! چرا و چطور میشه
      خیلی ممنون میشم اگه جواب بنده رو بدین

      1. ایران تلنت می‌گوید

        حقوق افراد به فاکتورهای مختلفی وابسته است از جمله میزان سابقه کاری، نوع شرکت، سایز شرکت و …
        پیشنهاد میکنیم سایت ایران سلری رو بررسی کنید.

  2. حسین می‌گوید

    من با ۱.۵سال سابقه ۷.۵ میگیرم که راضی نیستم

  3. محمدی می‌گوید

    فقط پزشکی، بقیه بدرد نمیخورن

  4. شایان می‌گوید

    کارگری الان روزی ۱تومن .میشه ماهی ۲۶میلیون .این همه درس بخونی مقاومت مصالح و استراتیک بتن و فولاد پاس کنی تهش ۱۱تومن؟

    1. قیصری می‌گوید

      اون کارگری نیست دوست عزیز شما هر شغل ساختمانی در نظر بگیری تا به مهارت استاد کار بشی حداقل ۵ سال زمان میبره شما بخواد گچ کار ساده بشید ۸سال طول میکشه تا فقط یاد بگیرد چم و خم کار رو بعد درجه سختی داره اون شغل بله روزی یک تومن تا ۳ تومن درآمد دارن گچ کار و نما کار نباید درآمد امسال خودتو با ۱۰ سال قبل یک فرد دیگه یکی کنی اون زحمت کشیده

  5. کامران می‌گوید

    گول اسم قشنگ این طور رشته ها را نخورید ، نه کاری دارند و نه درآمدی بجز برای یک عده افراد خاص . بنظرم رشته مهندسی عمران در این کشور ورشکسته شده و حتی نباید یک روز هم در آن تحصیل کرد .

    1. محسن می‌گوید

      دقیقا همینه من ده سال سابقه دارم شش سال اونو توی دو سه شرکت به عنوان مهندس ناظر کار کردم در حال حاظر حقوقمون ۹ تومنه عیدی و سنوات هم نداریم هر کی هم معترضه میگن نمیخوای به سلامت حقوق هم که هر چهار پنج ماه اندازه دوماه نهایت میدن
      الان دارم یه مغازه میزنم کارم بگیره در مهندسیو گل میگیرم توی این مملکت پارتی حرف اوله حتی توی پروژه ها و شرکت های خصوصی

    2. محمد می‌گوید

      درود بر شما
      افراد خاص همان افراد رشوه دهنده و دارای رانت و نفود هستند که با گرفتن وام های سنگین از بانکهای خصوصی کارهای بساز بفروشی میکنند و در مناقصه ها شرکت میکنند و پول زیادی به جیب میزنند.
      تعداد این افراد کم نیست ولی نسبت به کل مهندسین عمران در کشور به فرمایش شما خیلی کم است.
      سراغ دارم کسی که درآمد سالیانه اش بر۱۲ ماه سال تقسیم کنی حدود ۲ ملیارد در ماه درآمد دارد.

      1. محمد می‌گوید

        بنده کارشناس ارشد سازه هستم میانگین ماهیانه ۲۷تومن درآمد دارم ولی بلانسبت از ۷صبح کار میکنم تا پاسی از شب جونم درمیاد با ۲۵سال سابقه

      2. محمد می‌گوید

        بنده کارشناس ارشد سازه هستم میانگین ماهیانه ۲۷تومن درآمد دارم ولی بلانسبت از ۷صبح کار میکنم تا پاسی از شب جونم درمیاد با ۲۵سال سابقه . هنوز خودم رو در این ۲۷سال در لباس خیابون ندیدم همه کار کار کار

  6. مهیا می‌گوید

    دوستان رشته های مهندسی مثل عمران و معماری تو کشور ما آینده ایی ندارند اگر شرایط بهتری براتون هست ، وارد این رشته ها نشید چون آمار بیکاری شون فاجعه ست و خیلی بچه‌هایی که وارد این رشته شدند الان مشاغل غیر مرتبط دارند کار می‌کنند و بسیار پشیمان هستند ، من اصلاً و ابدا پیشنهاد نمیکنم این رشته ها را انتخاب کنید.

  7. رسول می‌گوید

    وارد رشته عمران نشین.. جز بدبختی. حقوق کم. دیر حقوق دادن. چیزی نداره بخدا…

  8. خسرو می‌گوید

    از قدیم گفتند حرمته امامزاده را متولیه آن نگه میدارد،… چه داند قیمته نقل و نبات،خودمون یه جور ،خانواده هامون صد جور از پوست دراومدیم تا مهندس شدیم ،تا وجودمون بتواند جلویه جنایته یه مشت از خدا بیخبر را که هیچ علمی در این امر ندارند،یا جلویه حیف و میل شدنها را بگیریم و با حداقلها حداکثر بهره برداریها را برای ملته مملکتمون فراهم کنیم ولی افسوس و صد افسوس که همان جمله اول نوشته ام فعلا حاکم است بر امور،… چه داند قیمت نقل و نبات

  9. خسرو می‌گوید

    بلانسبت همه مهندسین کره زمین یه مثلیه که میگه ،تا …. در جهان است مفلس در نمیماند،اگر امروز حق و حقوقه واقعی به تک تک ماها پرداخت نمیشه واسه اینه که با هم یک دل و یک جون نیستیم،اگر همه مهندسین عزیز با هم دست در دست هم از ارائه خدمات مهندسی امتناع کنند،نه تنها مدیرانه شرکتها و اداراتی که در کار ساخت و ساز هستند بلکه خیلی از درء پیتیها هم به التماس میوفتند،یکدل و یکجون که شدیم بعد همه کارها خود ب خود درست میشه

  10. خسرو می‌گوید

    از خدا بخواهید مخصوصا در شهری مثل تهران زلزله نیاد والا اونوقت معلوم میشه مردم این مملکت با هم چند چند هستند،ی مشت اراجیف تویه دانشگاه با تلف کردنه عمر و جونیمون باید پاس میکردیم درسهایی که هیچکدامشون نه به درد دنیامون میخورد و نه گره گشایه آخرتمون بود بعدمطالب اساسی را بعد از اینکه مدرکمونو گرفتیم باید میومدیم خارج از دانشگاه یاد بگیریم اعم از محاسبات و نقشه و نقشه برداری و ….یعنی فقط دنباله این بودند که نابودمون کنند،ریاضی و مشتقاتش و درسهایه تخصصی که یک مهندس باید یاد بگیرد تا فول بشه در این رشته کلا سه ترم بیشتر نیاز به وقت نداشت تا یک مهندس عمران حاکم بشود به کل امور ساخت و ساز ،چی تویه این مملکت سر جاشه که بخواهد پرداخت حق واقعیه مهندسین درست اجرا بشه!!

  11. سینا می‌گوید

    یک مهندس با اتوکد کار و سرکارگر و کار راه بنداز متفاوت هست و حقوق بالا به تخصص و شخصی که چالش ها رو حل کنه تعلق میگیره.
    شرکتی که من هستم در حال ساخت شهرک صنعتی هستیم یک سر کارگر معماری استخدام کرد که در لحظه ورود همه نقشه ها رو برد زیر سوال و جلوی چندتا خرابکاری رو گرفت و کم کم شد کارشناس طراحی و بعد شرکت ناظر عمران میخواست و حالا این شخص با ۳ سال سابقه کار حقوق ۱۸ میلیون میگیره و همزمان کارشناس معماری و عمران و نقشه برداری و مکانیک و برق شده و هر نقشه ای رو اول این شخص باید تایید کنه. که البته قیافش شبیه پروفوسور خنگولیه

  12. فاطمه بهادری می‌گوید

    همسر من پیمانکار ارماتور بندی هست درامدش خیلی خوبه ولی واقعا زحمت میکشه اینجا اومدم واسه پسرم تحقیق کنم که بره عمران یا نه ؟پدرش میگه خیلی رشته خوبیه و کار هم هست

    1. سازه می‌گوید

      عمران و کلا رشته های فنی علمی تو ایران یعنی بیکاری نخونی بهتره

  13. اهورا می‌گوید

    با سلام
    اگه سرمایه برای انبوه سازی در حد یک ساختمان ندارید دور عمران رو خط بکشید ،اون زمان که ما وارد عمران شدیم بهمون گفتن ساخت و ساز در کشور های جهان سوم حالا حالا ها ادامه دارد. ولی همه چیز متوقف شده و تعداد خروجی مهندسی عمران زیاد شده بنابراین بری کارگر ساده بشید از مهندس مهندس گفتن بهتره

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.