وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

بهترین دانشگاه‌ها برای رشته مهندسی صنایع غذایی

برای موفقیت در هر مسیر شغلی‌، لازم است که از ابتدای مسیر یعنی انتخاب دانشگاه و رشته تحصیلی موفق عمل کنید. انتخاب بسیاری از افراد برای مسیر شغلی، رشته‌های مهندسی است و مهندسی صنایع، مهندسی برق، مهندسی عمران و مهندسی مکانیک از جمله محبوب‌ترین رشته‌های مهندسی برای متقاضیان به‌شمار می‌آیند. اما در میان رشته‌های مهندسی، رشته‌ای به نام مهندسی صنایع غذایی (food-industry) وجود دارد که می‌توان آن را در میان رشته‌های آینده‌دار در مهندسی دانست.

اگر بخواهیم درباره مهندسی صنایع صحبت کنیم، باید بگوییم که مهندسی صنایع غذایی رشته‌ای است که در آن از علوم مهندسی، بیولوژی و فیزیک برای مطالعه درباره ماهیت غذاها و بهبود مواد غذایی برای عموم مصرف‌کنندگان استفاده می‌شود. در این رشته، دانشجویان مهارت‌ها و دانش مورد نیاز برای درک فرآیندهای غذایی و چگونگی پاسخگویی به نیازهای مصرف‌کننده در مورد محصولات غذایی ایمن و پایدار را کسب می‌کنند.

ابزار رایگان و آنلاین ساخت رزومه
همین حالا می‌توانید به صورت رایگان و آنلاین یک رزومه حرفه‌ای و دو زبانه بسازید و فایل آن را دریافت کنید.

با تحصیل در بهترین دانشگاه‌ها برای مهندسی صنایع غذایی و کسب مدرک در این رشته، می‌توانید در صنایع مختلف از جمله تغذیه، مدیریت تولید، مدیریت فروش، تغذیه حیوانات و خرده‌فروشی استخدام شوید. اما بهترین دانشگاه‌ها برای تحصیل در رشته مهندسی صنایع کدام‌اند؟ در ادامه با ما همراه باشید و با این دانشگاه‌ها آشنا شوید تا بتوانید مسیر شغلی برای استخدام مهندس صنایع غذایی را موفق آغاز کنید.

دانشگاه تهران

بهترین دانشگاه‌ها برای رشته مهندسی صنایع غذایی

دانشگاه تهران به عنوان برترین دانشگاه‌های ایران به‌شمار می‌آید و در رتبه‌بندی دانشگاه‌های برتر ایران، رتبه اول را به خود اختصاص داده است. رشته مهندسی صنایع غذایی از جمله رشته‌هایی است که در ساختمان گروه علوم و صنایع غذایی تدریس می‌شود. این ساختمان در سال ۱۳۴۲ در دانشکده کشاورزی راه‌اندازی شد.

این رشته از جمله رشته‌های خوب در این دانشکده است و هدف از معرفی آن، آموزش نیروی متخصص در حوزه تغذیه و صنایع غذایی است تا بتوانند نیازهای موجود در صنعت فرآوری مواد اولیه را برآورده کنند. علاوه بر این، بتوانند سلامت و پایدار بودن صنعت غذایی را تضمین کنند.

دانشجویان با تحصیل در مهندسی صنایع غذایی در دانشکده کشاورزی دانشگاه تهران، می‌توانند در زمینه‌های تخصصی زیر مهارت پیدا کنند:

  • آشنایی با دروس تخصصی مانند فرآیندهای تبدیل، نگهداری و بسته‌بندی مواد غذایی
  • آشنایی با مبانی علوم پایه، شیمی، بیوشیمی و بیوتکنولوژی مواد غذایی
  • آشنایی با روش‌های استفاده بهینه از ضایعات کشاورزی و فرآورده‌های جانبی واحدهای صنایع غذایی
  • یادگیری روش‌هایی برای بهبود کیفیت ایمنی و سلامت مواد غذایی
  • خلاقیت و نوآوری در تولید محصولات جدید، فرآیندهای تولید و همچنین طراحی ماشین‌آلات تولیدی
  • طراحی کارخانه و واحدهای فرآوری و تبدیل مواد غذایی

دانشگاه تبریز

بهترین دانشگاه‌ها برای رشته مهندسی صنایع غذایی

دانشگاه تبریز از جمله دانشگاه‌های برتر در ایران به‌شمار می‌آید که در میان دانشگاه‌های قدیمی ایران نیز شناخته می‌شود. رتبه دانشگاه تبریز در ایران ۷ است و همین موضوع این دانشگاه‌ها را به گزینه‌های عالی برای تحصیل در ایران تبدیل کرده است.

رشته مهندسی صنایع غذایی در سال ۱۳۵۵ تحت عنوان رشته صنایع غذایی در دانشکده کشاورزی این دانشگاه دایر گردید و ۹ سال بعد به رشته مهندسی صنایع غذایی تغییر نام داد. تحصیل در این دانشکده برای رشته مهندسی صنایع غذایی، از مقطع کارشناسی تا کارشناسی ارشد و دکترا امکان‌پذیر است. علاوه بر این، امکان تحصیل در زیرشاخه‌ها و گرایش‌های مختلف مهندسی صنایع غذایی در این دانشکده وجود دارد. گرایش مهندسی صنایع در مقطع کارشناسی، رشته علوم و مهندسی صنایع غذایی است و در رشته‌های ارشد و دکترا به شرح زیر است:

  • فناوری مواد غذایی – کارشناسی ارشد و دکترا
  • شیمی مواد غذایی – کارشناسی ارشد و دکترا
  • مهندسی صنایع غذایی – کارشناسی ارشد و دکترا
  • زیست فناوری مواد غذایی – کارشناسی ارشد و دکترا
  • مهندسی مواد و طراحی صنایع غذایی – دکترا

دانشگاه ارومیه

بهترین دانشگاه‌ها برای رشته مهندسی صنایع غذایی

دانشگاه ارومیه یکی از دانشگاه‌های دولتی در ایران است که در سال ۱۳۴۴ در استان آذربایجان غربی تاسیس شد. این دانشگاه در میان برترین دانشگاه‌ها از نظر بالاترین تعداد تولیدات علمی مانند مقالات است و رتبه دانشگاه ارومیه در ایران و در سال ۱۴۰۱ رتبه ۱۷ است.

رشته صنایع غذایی در میان قدیمی‌ترین رشته‌های این دانشگاه به‌شمار می‌آید و در هر سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا دانشجو می‌پذیرد. این رشته در دانشگاه ارومیه در چهار گرایش شیمی مواد غذایی، صنایع غذایی، زیست فناوری مواد غذایی و فناوری صنایع غذایی دانشجو می‌پذیرد.

دانشگاه ارومیه در رشته مهندسی صنایع غذایی مزایای بسیاری برای دانشجویان دارد و علاوه بر این، در این حوزه پژوهش‌های بسیاری نیز در این دانشگاه انجام شده است. از جمله مهم‌ترین مزایای دانشگاه ارومیه برای تحصیل در رشته مهندسی صنایع غذایی، وجود پنج آزمایشگاه برای انجام تحقیقات است. این پنج دانشگاه عبارت‌اند از:

  • آزمایشگاه آنالیز مواد غذایی
  • آزمایشگاه میکروبیولوژی مواد غذایی
  • آزمایشگاه شیمی مواد غذایی
  • آزمایشگاه عملیات واحد و تکنولوژی غلات
  • آزمایشگاه تکنولوژی مواد غذایی
شرکت‌های که این هفته استخدام دارند
۲۳ شرکت بزرگ و معتبر این هفته استخدام دارند. برای مشاهده آگهی‌های استخدامی و ارسال رزومه کلیک کنید.

دانشگاه اصفهان

بهترین دانشگاه‌ها برای رشته مهندسی صنایع غذایی

دانشگاه اصفهان از جمله دانشگاه‌های دولتی و قدیمی ایران است که در سال ۱۳۲۵ تاسیس شد. رتبه دانشگاه اصفهان در میان کل دانشگاه‌های ایران در سال ۱۴۰۱، رتبه ۱۵ است. در سال ۱۳۶۷، گروه علوم و صنایع غذایی در این دانشگاه راه‌اندازی شد و به مکانی ایده‌آل برای تحصیل دانشجویان در رشته کشاورزی تبدیل شد.

در حال حاضر، دانشگاه اصفهان در رشته مهندسی صنایع غذایی در هر سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا پذیرش دارد و پذیرش در این رشته و در این دانشگاه، در گرایش‌های مختلفی انجام می‌شود. این گرایش‌ها در مقطع کارشناسی شامل علوم و صنایع غذایی، در مقطع ارشد شامل تکنولوژی، مهندسی و میکروبیولوژی مواد غذایی و در مقطع دکترا شامل تکنولوژی، مهندسی و میکروبیولوژی مواد غذایی و شیمی مواد غذایی می‌شود.

مهارت‌ها و توانایی‌های که دانشجویان با تحصیل در رشته مهندسی صنایع غذایی در دانشگاه اصفهان به‌دست می‌آورند، شامل موارد زیر می‌شود:

  • شناخت ترکیبات شیمیایی مواد غذایی و نحوه اندازه‌گیری آنها
  • آشنایی با ویژگی‌های میکروبی مواد غذایی و تولید فرآورده‌های تخمیری
  • آشنایی با اصول کنترل کیفیت مواد غذایی
  • تولید و فرآوری انواع محصولات غذایی
  • آشنایی با مباحث مهندسی صنایع غذایی از قبیل انتقال حرارت، انتقال جرم، طراحی فرآیندهای غذایی، ویژگی‌های تجهیزات صنایع غذایی و طراحی کارخانه‌های تولید مواد غذایی
  • تولید محصولات جدید غذایی با توجه به نیاز بازار مصرف
  • تعیین بهترین شرایط نگهداری و انبارداری محصولات کشاورزی و غذایی

دانشگاه سمنان

بهترین دانشگاه‌ها برای رشته مهندسی صنایع غذایی

دانشگاه سمنان از جمله دانشگاه‌های دولتی و معتبر ایران است که فعالیت خود را از شال ۱۳۵۳ آغاز کرده است. این دانشگاه در میان دانشگاه‌های برتر ایران شناخته می‌شود و در سال ۱۴۰۱ جایگاه رتبه ۳۱ را در کل دانشگاه‌های ایران داشته است.

رشته مهندسی صنایع غذایی یکی از رشته‌های این دانشگاه است که در پردیس دامپزشکی، منابع طبیعی و کشاورزی و دانشکده کشاورزی ارائه می‌شود. ظرفیت این دانشگاه برای پذیرش دانشجو در این رشته برای نوبت روزانه ۲۰ نفر زن و مرد است و همین میزان نیز برای نوبت دوم در نظر گرفته شده است.

سخن پایانی

در این مقاله درباره بهترین دانشگاه‌های ایران برای تحصیل در رشته مهندسی صنایع غذایی صحبت کردیم. این دانشگاه‌ها بهترین امکانات و شرایط را برای دانشجویان خود فراهم می‌کنند و مدرک آنها نیز، در میان معتبرترین مدارک تحصیلی چه در ایران و چه در جهان است. برای شروع مسیر شغلی، ایده‌آل‌ترین حالت این است که مدرک این دانشگاه را در مهندسی به‌دست آورید. برای این کار، لازم است که پشتکار داشته باشید و برنامه‌ریزی خود برای رسیدن به این هدف را از امروز آغاز کنید.

مطالب پیشنهادی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.