وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

فواید خندیدن در محیط کار

شوخ‌طبعی و خندیدن به موقع و داشتن ذوق و سلیقه، کلید موفقیت در محیط کار است. با این حال، ممکن است همکاران‌تان شوخی‌های شما را دوست نداشته باشند یا اصلاً متوجه آن نشده و با آن ارتباط برقرار نکنند. حتی در مواردی ممکن است سازمان شما در برابر این شوخی‌‌طبعی‌ها ایستادگی کند.

خندیدن به طور کلی و به‌خودی‌خود بسیار خوب است، اما درست و یا غلط انجام دادن آن موضوعی است که کار را سخت می‌کند. علاوه بر آن خندیدن در محیط کار به فرهنگ سازمان بستگی دارد. سازمان‌هایی که افراد را تشویق می‌کنند تا خودشان باشند، سلسله مراتب هم در آن‌ها کمتر به چشم آمده و بیشتر بر مبنای نوآوری فعالیت دارند و از همین رو، کارکنان را به خندیدن در محیط کار تشویق می‌کنند. در این‌گونه سازمان‌ها حتی افراد جدی که تمایلی به خندیدن در محیط‌های کاری ندارند هم احساس راحت‎تری خواهند داشت.

نیازمند استخدام نیرو هستید؟
با ثبت آگهی در ایران‌تلنت علاوه بر استخدام مدیران و کارشناسان متخصص از بانک رزومه ۲ میلیون نفری، در تمام مراحل جذب نیرو مشاوره اختصاصی و رایگان نیز دریافت کنید

با این وجود، در آن سوی معادله سازمان‌هایی وجود دارند که در آن‌ها کارمندان سعی دارند خندیدن خود را کنترل کنند یا این کار را بدون صدا انجام دهند تا جوّ جدی و خشکی که در فرهنگ سازمان است حفظ شود.

تحقیقات نشان می‌دهد کارمندان ترجیح می‌دهند تا در کنار همکاران خود بخندند تا اینکه این کار را در حضور رئیس‌شان انجام دهند. همچنین ترس از اینکه کسی را با شوخی و خندیدن در محیط کار ناراحت کنند باعث می‌شود برخی کارمندان به شوخی و خندیدن در محیط کار میلی نداشته باشند.

بسیاری از مدیران سازمان‌ها، مخصوصاً مدیرانی که درونگرا هستند، نمی‌دانند چطور باید کارمندان را به خندیدن در محیط کار تشویق کنند و آن را در استراتژی خود جای دهند. اگر شما و همکاران‌تان به خندیدن در محیط کار تمایل ندارید باید بکوشید هر طور که شده روی این موضوع کار کنید زیرا ده‌ها تحقیق، متفق‌القول بر این باورند که خندیدن در محیط کار یکی از راه‌های موفقیت در کسب و کار است.

برای مثال یکی از این تحقیقات نتایجی این چنین به دنبال داشت: ۹۱% مدیران اجرایی بر این باورند که خندیدن در محیط کار برای پیشرفت در کسب و کار مهم است. این در حالی است که ۸۴% آن‌ها هم بر این باورند که افراد شوخ‌طبع در محیط کار در انجام وظایف محول شده به خود موفق‌تر هستند. تحقیقی دیگر بر این عقیده بود که دو ویژگی بسیار فوق‌العاده در رهبران سازمان‌ها، اخلاق مناسب و شوخ‌طبعی است.

استخدام نیروهای متخصص

در ادامه فواید بیشتری از خندیدن در محیط کار را با هم بررسی می‌کنیم:

همکاران‌تان از کار کردن با افراد شوخ‌طبع لذت می‌برند

بیشتر افراد از کار کردن با کسانی که دوستشان دارند، لذت می‌برند. آیا شما این‌گونه نیستید؟ واقعیت این است که بیشتر ساعات بیداری‌تان را در محیط کار به سر می‌برید، بنابراین دوست ندارید این ساعات برایتان ناخوشایند باشد.

شوخ‌طبعی و خندیدن در محیط کار یکی از راه‌‌هایی است که می‌توانید دوستان بیشتری پیدا کنید و بر دیگران تاثیر مثبت بگذارید. برای این کار لازم است ذوق داشته باشید. فراموش نکنید که شوخ‌طبعی با کنایه زدن تفاوت دارد. کنایه زدن می‌تواند همکاران‌تان را ناراحت کند. بنابراین مراقب باشید میان شوخی و کنایه زدن تفاوت قائل شوید.

خندیدن در محیط کار استرس‌های کاری را از بین می‌برد

در حقیقت خندیدن اثری چندگانه دارد. خندیدن در محیط کار باعث تغییراتی شگفت‌انگیز در نگرش شما به مسائل استرس‌زا در محیط کار می‌شود،. در حقیقت هم واکنش‌های احساسی و هم واکنش‌های فیزیکی شما به استرس را تغییر داده و شما را آرام می‌کند.

خندیدن رفتاری کاملاً انسانی است

خندیدن شما در محیط کار باعث می‌شود کارمندان و مدیران شرکت دور هم جمع شده و تجمعی انسانی شکل بگیرد. خندیدن باعث می‌شود افراد حس تعامل بیشتری داشته و یکدیگر را مساوی تلقی نمایند.

خندیدن در محیط کار به دیگران هم احساس راحتی می‌دهد

همانطور که گفتیم خندیدن یکی از راه‌هایی است که باعث می‌شود موانع عصبی افراد برطرف شده و احساس راحتی بیشتری کنند. تحقیقات نشان داده خندیدن در محیط کار به طور معجزه‌آسایی فشار و استرس کاری را کاهش می‌دهد. افرادی که در مواجهه با درگیری‌ها و تناقضات شغلی می‌خندند،  افکار واگرا و مثبت بیشتری دارند و می‌توانند راه‌حل‌های بهتری برای مشکلات ارائه کنند.

خندیدن کلید تفکرات خلاقانه است

یکی دیگر از فواید خندیدن در محیط کار این است که افراد با خندیدن می‌توانند با ایده‌ها بازی کنند و مسائل را با نگاهی جدید ببینند. خندیدن و خلاقیت هر دو یعنی نگرش به چالش‌های موجود با نگاهی نو و ایجاد ارتباطات جدید به نوعی که پیش از این هم به آن فکر نکرده‌‌اید.

دسترسی رایگان به بانک رزومه +۲ میلیون کارجو:
با دریافت حساب دمو از لینک زیر،‌ به صورت رایگان در بانک رزومه کارجویان جستجو کرده و اطلاعات کامل آن‌ها را در گروه‌های شغلی بازاریابی، فروش، برنامه نویسی و ۴۰ گروه شغلی دیگر مشاهده نمایید

خندیدن در محیط کار به دلیل آرامشی که به افراد می‌دهد، محیطی فوق‌العاده برای نوآوری به ارمغان می‌آورد.

خندیدن می‌تواند به اعتمادسازی نیز کمک کند

خندیدن و شوخ‌طبعی در محیط کار می‌تواند شخصیت واقعی که در ورای نقاب حرفه‌ای پنهان شده را فاش کند و اینجا دقیقاً آن نقطه‌ای است که آن شخصیت واقعی می‌تواند به شما اعتماد کند.
تحقیقات نشان داده افرادی که با ذوق و سلیقه کافی شوخ‌طبعی و خندیدن را به میزانی مناسب در محیط کار بروز می‌دهند، بیش از دیگران مورد مهر و اعتماد همکاران قرار می‌گیرند. همچنین، خندیدن نشانه‌ای از هوش بالا است. همکاران معمولاً به افراد باهوش بیش از دیگران اعتماد می‌کنند.

خندیدن در محیط کار روحیه تیم را بالا می‌برد

سازمانی که در آن خندیدن امری پسندیده است، کارمندان را تشویق به سر کار آمدن و انرژی گذاشتن برای پیگیری امور می‌کند. انسان‌ها دوست دارند در محیطی شاد کار کنند و پر واضح است در چنین محیط‌هایی، روحیه و اشتیاق آنان نیز بیشتر خواهد بود.

برقراری ارتباط با افراد خندان راحت‌تر است

همکاران شما اگر احساس کنند ارتباط با شما آسان است، با شما صادقانه رفتار خواهند کرد و هرچه ارتباطات سازمانی صادقانه‌تر و بازتر باشد تیم‌ها موفق‌تر و نوآورتر خواهند بود.

خندیدن باعث می‌شود شرکت شما در بازار کار محبوب شود

اگر این استراتژی در سازمان نهادینه شود و سازمان شوخی و خنده را چاشنی خدمات خود کند، جمعیت زیادی جذب این روش شده و برای همیشه به عنوان مشتری به سازمان وفادار می‌مانند.

خندیدن در محیط کار بهره‌وری را بالا می‌برد

خندیدن در سازمان جوی را ایجاد می‌کند که در آن تعامل، طوفان فکری و هم‌افزایی دست بالا را داشته و تشویق شود. و در نهایت همه این‌ها باعث می‌شود بهره‌وری بیش از پیش شود. روانشناسان معتقدند اگر در فضایی کار کنید که از بودن در آن لذت می‌برید، اشتیاق شما برای کار کردن چند برابر شده، به اخلاق کاری بیش از پیش پایبند بوده و میل‌تان به موفقیت بیش از پیش می‌شود.

همه فاکتورهایی که با هم بررسی کردیم (به علاوه اینکه خندیدن در محیط کار باعث می‌شود یخ افراد آب شده و دیوار دفاعی آن‌ها فرو بریزد) را اگر کنار هم قرار دهید، خواهید دید خندیدن هم برای سازمان و هم برای کارمندان رفتاری برد-برد بوده و می‌تواند روابط همکاران در محیط کار را محکم‌تر کند؛ روابطی که لازمه موفقیت در هر کسب و کار است.

مطالب پیشنهادی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.