وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

چطور می‌توانید تعلق سازمانی کارکنان‌تان را افزایش دهید؟

در مطالعات پیچیده روانشناسی انسان، یک یافته و رفتار از انسان مشاهده شده است که تقریبا آن را می‌توان به تمام بشریت تعمیم داد. آن یافته این است که رفاه ما کاملاً بر ارتباط با دیگران متکی است. وقتی احساس تعلق خاطر می‌کنیم، معنا، رضایت از زندگی، سلامت جسمانی و ثبات روانی را تجربه می‌کنیم. هنگامی که احساس می‌کنیم از چیزی محروم هستیم و منع می‌شویم، درد جسمانی و انواع و اقسام بیماری‌ها و مشکلات روحی روانی را تجربه خواهیم کرد.

این رفتار در مورد محل کار نیز صدق می‌کند؛ زمانی که شرکت‌ها فرهنگ سازمانی بسازند که کارکنان به آن تعلق داشته باشند، می‌توانند مطمئن باشند که تمام افراد از بهترین شرایط روحی و روانی قرار برخوردارند و رضایت شغلی در میان آنها نیز موج می‌زند.

نیازمند استخدام نیرو هستید؟
با ثبت آگهی در ایران‌تلنت علاوه بر استخدام مدیران و کارشناسان متخصص از بانک رزومه ۲ میلیون نفری، در تمام مراحل جذب نیرو مشاوره اختصاصی و رایگان نیز دریافت کنید

اما در صورت نبود تعلق سازمانی میان کارکنان، بسیاری از سازمان‌ها با این چالش مواجه می‌شوند که چگونه می‌توانند فرهنگی را به وجود آورند که همه حس کنند به آن تعلق دارند.

ساخت تعلق سازمانی کارکنان برای هر کسب و کاری خوب است

اگر کارمندان احساس کنند که به آن سازمان تعلق دارند، این می‌تواند مزایای بسیاری برای آن سازمان داشته باشد. این تعلق سازمانی کارکنان می‌تواند تا ۵۶ درصد عملکرد شغلی را افزایش دهد، ریسک گردش مالی را تا ۵۰ درصد و حتی می‌تواند میزان بیماری در کارکنان و گرفتن مرخصی توسط آنها را تا ۷۵ درصد کاهش دهد. برای یک شرکت ۱۰۰۰۰ نفری، این مزایا می‌تواند باعث کاهش هزینه بسیار چشمگیری شود.

کارکنانی که تعلق بیشتری به محل کار خود دارند، همچنین می‌توانند برند کارفرمایی شما را تقویت کنند و کار در شرکت شما را به دیگران نیز توصیه کنند. آنها همچنین راحت‌تر می‌توانند در این سازمان‌ها رشد کنند و فضا را برای رشد همکاران و سازمان خود فراهم کنند.

خوشبختانه روش‌های مختلفی برای تقویت تعلق در محل کار وجود دارد که در ادامه آنها را بیان خواهیم کرد.

۱. ساخت تیم‌های متحد در سازمان

تعلق سازمانی

یک راه حل عالی برای افزایش تعلق کارمندان به سازمان این است که تیم‌ها را طوری بچینید که اتحاد میان آنها حرف اول را بزند. تیم‌ها می‌توانند از میان افرادی انتخاب شوند که یکدیگری را به خوبی می‌شناسند و درک درستی از یکدیگر دارند. در این حالت دیگر حس عدم تعلق به کار و سازمان در میان اعضای تیم شکل نمی‌گیرد و کسی برای خارج شدن از سازمان تلاش نخواهد کرد؛ همچنین، بهره‌وری نیز در میان اعضا بسیار افزایش پیدا می‌کند.

این کار می‌تواند باعث به وجود آمدن حس اعتماد و حمایت میان اعضا شود و همین موضوع کافی است تا عملکرد و رفتارهای اجتماعی افراد را به سطح عادی برگرداند. این یکی از امیدوارکننده‌ترین، هیجان انگیزترین روش‌ها در بالا بردن میزان تعلق خاطر در سازمان است.

این روش حتی یک مزیت دیگر نیز دارد؛ در این روش دیگر سلسله مراتب معنا و مفهومی ندارد و همه می‌توانند به عنوان مدیر و رهبر عمل کنند. تیم‌های متحد می‌توانند همان کارهایی را یک رهبر انجام می‌دهد را به صورت تیمی و با هم، انجام دهند.

۲. کارکنان را به خاطر تلاش‌ها و دستاوردهای منحصر به فرد خود به خاطر بسپارید

شناخته شدن به دلیل موفقیت در محل کار، بزرگترین عامل در به وجود آمدن احساس تعلق در سازمان است. این عامل بیشتر برای کارکنان نسل جدید اهمیت دارد و بیشتر به توجه از سمت سازمان و کارفرما نیاز دارند. شاید شوخی‌ها و جک‌های بسیاری در مورد نسل هزاره ساخته شده باشد، اما بسیاری از مطالعات نشان می‌دهند که این نسل با توجه به عملکرد منحصر به فردی که دارند، توقع دارند که دستاوردها و کارهای آنها دیده شود و توجه قابل قبولی به تلاش‌های آنها شود.

تعلق سازمانی

البته در برخی بررسی‌ها مشخص شده است که در این حالت زنان بیشتر از آقایان توقع توجه دارند. اگرچه دلیل این داده‌ها مشخص نیست، اما این موضوع می‌تواند به این دلیل باشد که زنان اغلب در محل کار، به ویژه در مقایسه با همکاران مرد خود، احساس می‌کنند که ارزشی برای کار آنها در نظر گرفته نمی‌شود.

حرکات ساده و کوچک یک روش مؤثر و مقرون به صرفه برای ایجاد احساس ارزشمندی در کارکنان است. اجازه دادن به آنها برای اعلام کارهای بزرگ خود و موفقیت‌های تیمی، گرامیداشت حضور یکساله کارمندان در سازمان و دادن جایزه به مناسبت‌های مختلف مانند انتخاب کارمند ماه، در میان این حرکات ساده قرار می‌گیرند.

به خاطر داشته باشید که انگیزه همه کارکنان یکسان نیست؛ به عنوان مثال، در حالی که برخی دوست دارند در ملاء عام و به شکل همگانی مورد تقدیر قرار بگیرند، برخی دیگر دوست دارند تا به صورت خصوصی و در حد یک پیام مورد قدردانی قرار بگیرند.

اما می‌توان اعلام کرد که تقریبا تمام کارکنان نه تنها برای حضور، بلکه برای ارائه چیزی منحصر به فرد به سازمان شناخته شوند. برای انجام این کار، به آنها نشان دهید که چگونه کمک‌های فردی آنها برای شرکت ارزش دارد و در واقع نمی‌توان کسی را جایگزین آنها کرد. مدیران و رهبران تیم‌ها و شرکت‌ها همیشه باید به صورت مستقیم حرف خود را به کارمندان بیان کنند، کارکنان را به چالش بکشند و بر مهارت‌های منحصر به فرد آنها تأکید کنند.

۳. از کارکنان بخواهید تا در جلسات شرکت داشته باشند و از حضور آنها تشکر کنید

تعلق سازمانی

بسیاری از کارکنان زمانی احساس تعلق می‌کنند که از آنها بخواهند تا در کارها و جلسات مشارکت داشته باشند و قدر این حضور را بدانند. این حتی می‌تواند منجر به شنیده شدن کارمندان، ارزش گذاشتن آنها، تشویق کردن به مشارکت بیشتر در بحث‌ها شود و هدف آن کمتر به عملکرد شغلی کارکنان ربط دارد.

دسترسی رایگان به بانک رزومه +۲ میلیون کارجو:
با دریافت حساب دمو از لینک زیر،‌ به صورت رایگان در بانک رزومه کارجویان جستجو کرده و اطلاعات کامل آن‌ها را در گروه‌های شغلی بازاریابی، فروش، برنامه نویسی و ۴۰ گروه شغلی دیگر مشاهده نمایید

کارفرمایان باید بدانند که احساس ارزشمندی در محل کار فقط افزایش حقوق یا ارتقاء شغلی نیست. احساس ارزشمندی بیشتر به نحوه رفتار مدیران با زیردستان ارتباط دارد، از اعتماد به تصمیمات آنها گرفته تا گوش دادن به آنها در جلسات.

یک راه دیگر برای نشان دادن احترام و ارزش در کارمندان این است که به آنها گوش دهید و این می‌تواند در جلسات گروهی و رودررو اتفاق بیفتد. توجه داشته باشید که بسته به شخصیت هر فرد در شرکت، باید با او صحبت کنید و به حرف‌های او گوش دهید. اعضای تیم آرام‌تر و درونگرا، گفتگوهای شخصی را ترجیح می‌دهند، در حالی که کارمندان صریح‌تر و برونگرا فضایی برای ارائه نظرات و صحبت‌های خود می‌خواهند و مکان و زمان آن خیلی برای آنها مهم نیست.

۴. صادق بودن را تمرین کنید و به کارکنان فرصت دهید تا نظرات صادقانه خود را به اشتراک بگذارند

احساس آزادی در بیان نظرات در محل کار، یکی دیگر از اجزای اصلی به وجود آوردن احساس تعلق است. اگرچه این مورد هم شبیه به مورد قبل است؛ اما این که بتوانید افکار و نظرات خود را در محل کار بیان کنید، بیشتر به ایجاد محیط باز و صادقانه ربط دارد که در آن کارکنان از به چالش کشیدن وضعیت موجود نمی‌ترسند. کارکنانی که می‌دانند این اجازه را دارند تا بتوانند نظر خود را بدون هیچ ترسی بیان کنند، انگیزه بیشتری برای مشارکت در ارائه ایده‌های منحصر به فرد دارند.

گاهی اوقات صادق بودن را خود کارکنان باید به صورت خودآموز یاد بگیرند؛ به عنوان مثال، در مصاحبه‌ها یا بررسی عملکردها است که این صادق بودن بیشتر خود را نشان می‌دهد. اما با این حال، این مدیران هستند که باید این فرهنگ را در شرکت جا بیندازند و در واقع پرچم‌دار صداقت در سازمان باشند.

به گفته جیمز دیتر، استاد دانشگاه کرنل، آزادانه صحبت کردن کارکنان تقریبا کار سختی در سازمان‌ها است که عمدتا به دلیل هنجارهای محل کار و همچنین ترس آنها از دست دادن پاداش، حقوق، ارتقاء شغلی و حتی شغل است. او معتقد است که کارکنان رده پایین‌تر سازمان اغلب بیشتر با “مشکلات و چالش‌های” سازمان در ارتباط هستند و می‌توانند مسائل کوچک را قبل از اینکه بزرگ و غیرقابل مدیریت شوند، تشخیص دهند و به همین خاطر نظرات آنها بسیار ارزشمند است.

برای ایجاد یک محیط بازتر و صریح‌تر، ابتدا باید عوامل به وجود آمدن سکوت میان کارکنان را از بین ببرید، سپس کارمندان را به ناهار یا سایر دورهمی‌های غیر رسمی دعوت کنید تا در مورد کار و چالش‌ها بحث کنید. در این بحث‌ها نیز در ابتدا مشخص کنید که نظرات خود را صادقانه بیان کنند و برای صحبت کردن به آنها انگیزه و اطمینان بدهید.

تعلق سازمانی

۵. کارکنان را تشویق کنید تا برای بهبود و حفظ عملکرد خود، خود واقعی‌شان را نشان دهند

احساس راحتی در محل کار یکی دیگر از کارهایی است که می‌توانید برای تعلق بیشتر به سازمان انجام دهید و این فقط در مورد ابراز وجود نیست. در یک مطالعه بزرگ، محققان دریافتند که تأکید بر فردیت در شغل منجر به حفظ بیشتر کارکنان، گردش مالی کمتر و حتی رضایت بیشتر مشتری و کارکنان می‌شود.

با وجود تنوع فرهنگی در شرکت‌ها و اجازه دادن به کارمندان در نشان دادن خود واقعی‌شان، می‌توانید انتظار داشته باشید که آنها به فرهنگ سازمانی بیشتر احساس تعلق داشته باشند. وقتی اعضای تیم احساس می‌کنند باید بخش‌هایی از شخصیت خود را پنهان کنند، نه تنها به احساس تعلق آنها آسیب وارد می‌شود، بلکه می‌تواند قرار گرفتن شرکت در مسیر موفقیت را متوقف کند.

احساس تعلق خاطر در محل کار باعث خوشحالی کارکنان می‌شود، اما مزایا به همین جا ختم نمی‌شود. اعضای تیم که فرهنگ کاری خود را پذیرفته باشند، موفق‌تر، تأثیرگذارتر و قوی‌تر در سازمان‌ها مشارکت خواهند داشت. با تأکید بر روش‌های ذکر شده در این مقاله، می‌توانید به ایجاد محیطی مناسب برای رشد کارکنان و همچنین سازمان کمک کنید.

مطالب پیشنهادی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.