وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

همه چیز درباره مارکتینگ اتومیشن

مارکتینگ اتومیشن به شما اجازه می‌دهد تا کارهای خسته‌کننده و تکراری دیجیتال مارکتینگ را خودکار کنید. مارکتینگ اتومیشن یا اتوماسیون بازاریابی، از نرم‌افزارهایی برای خودکارسازی امور مربوط به بازاریابی مانند بازاریابی ایمیلی، بازاریابی پیامکی و حتی برخی کمپین‌های تبلیغاتی، استفاده می‌کند. ایجاد لید یا سرنخ و درگیر نگه داشتن مشتریان در طول سفرشان، یکی از چالش‌های اصلی کسب‌وکارها است؛ از طرفی بسیاری از کسب‌وکارها با انفجار داده‌های جمع‌آوری‌شده مواجه هستند و سعی می‌کنند از این داده‌ها برای بهبود روندها و فروش، استفاده کنند. مارکتینگ اتومیشن می‌تواند با  استفاده درست از داده‌ها و همچنین ساده‌سازی گردش‌های کاری، به غلبه بر این چالش‌ها کمک کند.

امروز استفاده از مارکتینگ اتومیشن به یکی از روندهای کاری در دنیای تجارت تبدیل شده و کسب‌وکارها برای استخدام کارشناس بازاریابی و مارکتینگ، تسلط بر این ابزار مدرن مارکتینگ را به عنوان پیش‌شرط مطرح می‌کنند. این مقاله شما را با مارکتینگ اتومیشن آشنا می‌کند:

ابزار رایگان و آنلاین ساخت رزومه
همین حالا می‌توانید به صورت رایگان و آنلاین یک رزومه حرفه‌ای و دو زبانه بسازید و فایل آن را دریافت کنید.

مارکتینگ اتومیشن چیست؟

مارکتینگ اتومیشن یا اتوماسیون بازاریابی فرایند استفاده از فناوری برای خودکارسازی فعالیت‌های بازاریابی، به ویژه کارهای تکراری مانند بارگزاری پست در شبکه‌های اجتماعی، بازاریابی ایمیلی یا کمپین‌های تبلیغاتی است. با استفاده از اتوماسیون بازاریابی، می‌توان پیام‌ها را به طور خودکار و طبق دستورالعمل‌های شخصی‌سازی شده، ارسال کرد. استفاده از اتوماسیون بازاریابی می‌تواند در زمان و هزینه‌های شما صرفه‌جویی کند و کارایی تمام فرایندهای بازاریابی شما را بهبود بخشد.

مارکتینگ اتومیشن چطور کار می‌کند؟

مارکتینگ اتومیشن

راه‌های مختلفی برای استفاده از مارکتینگ اتومیشن وجود دارد که بازاریابان از آنها برای اجرای استراتژی‌ها استفاده می‌کنند:

استفاده از کوکی‌ها

کوکی‌ها قطعات کوچکی از داده‌های ذخیره شده در رایانه کاربر هستند. هدف از کوکی پیگیری سابقه مرور شما یا ثبت اطلاعات ورود به سیستم است. شرکت‌ها می‌توانند از کوکی‌ها برای اتوماسیون بازاریابی، ردیابی بازدیدکنندگان از طریق صفحات وب‌سایت خود، ایجاد امتیاز بر روی مشتریان احتمالی و راه‌اندازی کمپین‌های تبلیغاتی بر اساس فعالیت بازدیدکنندگان استفاده کنند.

بازاریابی شخصی‌سازی شده

هر یک از اقدامات مشتریان بالقوه شما یک نقطه داده اضافه برای استراتژی بازاریابی شما است و به شما می‌گوید که مشتریان بلافاصله در لحظه به دنبال چه چیزی هستند. این اطلاعات بسیار مفید هستند اما ردیابی دستی این رفتارها غیرممکن است. با مارکتینگ اتومیشن، کسب‌وکارها می‌توانند از این ورودی‌ها در چندین کانال برای درک عمیق نیازهای مشتریان خود و ارائه محتوای مناسب در زمان مناسب استفاده کنند.

استفاده از فرم‌های تماس

بازاریابان از فرم‌های تماس برای جمع‌آوری اطلاعات بالقوه استفاده می‌کنند و سپس از اتوماسیون برای برقراری ارتباط با آنها بر اساس اطلاعاتی که جمع‌آوری کرده‌اند، استفاده می‌کنند.

چند نکته مهم برای استفاده از مارکتینگ اتومیشن

مارکتینگ اتومیشن

اتومیشن مارکتینگ به شما کمک می‌کند تا بتوانید فرایندهای لازم برای افزایش نرخ تبدیل، افزایش بهره‌وری، ساده‌سازی گردش کار و بهبود روابط با مشتری را به صورت خودکار انجام دهید. برای استفاده از اتومیشن مارکتینگ این نکات را به یاد داشته باشید:

  • کارهای تکراری را خودکار کنید
  • به طور خودکار به لیدها امتیاز دهید و عملکرد فروش را بررسی کنید
  • لیدها را تقسیم‌بندی کنید
  • پیام‌های شخصی‌سازی شده ارسال کنید.
  • ساده شروع کنید و رفته رفته مقیاس را افزایش دهید
  • محتوای با کیفیت ایجاد کنید

کارهای تکراری را خودکار کنید

همانطور که در حال ارزیابی برای اتوماسیون کردن بخش‌های مختلف بازاریابی هستید، به دنبال کارهای تکراری باشید که ممکن است برای تیم شما وقت‌گیر باشد. مانند نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری و دنبال کردن سنتی و دستی لیدها. خودکار کردن این وظایف در وقت شما صرفه‌جویی می‌کند و به شما امکان می‌دهد آنها را بهتر از یک انسان انجام دهید و خطر اشتباهات پرهزینه را از بین ببرید.

به طور خودکار به لیدها امتیاز دهید

امتیازدهی لید بخشی از مدیریت لید است که به شما امکان می‌دهد بر اساس علاقه مشتریان به محصولات یا خدمات، معیارهایی را برای‌شان تعیین کنید. به دلیل چرخه‌های فروش طولانی‌تر، امتیازدهی لید به ویژه برای کسب‌وکارهای تجاری (B2B) مفید است. به عنوان مثال، با استفاده از اتومیشن مارکتینگ ، می‌توانید تعامل لیدهای خود را با پیام‌رسانی ردیابی کنید، بر رفتار کاربران در وب‌سایت نظارت کنید و نقاط تماس را در چندین پلتفرم، از شبکه‌های اجتماعی گرفته تا بازاریابی ایمیلی، ایجاد کنید. سپس نرم‌افزار اتومیشن مارکتینگ می‌تواند امتیازات لید را تعیین کند و تیم فروش را برای پیگیری لید مطلع کند.

لیدها را تقسیم‌بندی کنید

یکی از مهم‌ترین استراتژی‌ها برای خودکارسازی موفقیت‌آمیز بازاریابی شما، تقسیم‌بندی (segment) لیدها به محض ورود آنهاست. ثابت شده که ایمیل‌های تقسیم‌بندی شده دارای نرخ بازشدن یاopen rates  بالاتر، نرخ تعامل بالاتر و تعداد بیشتری از تبدیل‌های فروش هستند. مخاطبین جدید را بر اساس علایق و تعامل آنها تقسیم‌بندی کنید. یک راه عالی برای شروع این است که از نرم افزار اتومیشن مارکتینگ خود بخواهید آنها را بر اساس نحوه به دست آوردن لید برچسب‌گذاری کند. به عنوان مثال، اگر آنها به دلیل خرید یک محصول خاص اضافه شوند، ممکن است به محصولات دیگری در آن دسته یا دسته‌های مشابه علاقه‌مند شوند. به همین ترتیب، اگر آنها برای دریافت چیزی رایگان ثبت نام کردند، ممکن است به محصولات یا خدمات مرتبط با آن کالای رایگان علاقه‌مند شوند.

شرکت‌های که این هفته استخدام دارند
۲۳ شرکت بزرگ و معتبر این هفته استخدام دارند. برای مشاهده آگهی‌های استخدامی و ارسال رزومه کلیک کنید.

پیام‌های شخصی‌سازی شده ارسال کنید

به یاد داشته باشید که وقتی پیام می‌فرستید، در حال صحبت کردن با انسان‌ها هستید! ممکن است پیام‌رسانی برای پیام‌های B2B تا حدودی رسمی‌تر باشد، اما شما همچنان با مردم در ارتباط هستید. از اتوماسیون برای شخصی‌سازی پیام‌ها بر اساس اطلاعاتی که در مورد مخاطبین خود کسب‌ کرده‌اید، استفاده کنید.

ساده شروع کنید و رفته رفته مقیاس را افزایش دهید

وقتی تازه کار با اتومیشن مارکتینگ را شروع کرده‌اید، در ابتدا کارهای کوچک و ساده را خودکار کنید، به ویژه آنهایی که تیم بازاریابی شما قبلا آنها را خسته کننده می‌دانسته است. وقتی نحوه استفاده از نرم افزار اتوماسیون خود را فهمیدید، می‌توانید حوزه‌های بازاریابی اتوماتیک خود را گسترش دهید و نتایج را بهبود بخشید.

محتوای با کیفیت ایجاد کنید

نرم‌افزار اتوماسیون بازاریابی به شما کمک می‌کند تا تشخیص دهید با کدام دسته از مشتریان ارتباط برقرار کنید، بهترین زمان برای برقراری ارتباط با آن‌ها را تعیین و پیام را ارسال کنید. با این حال، یکی از مهم‌ترین مولفه‌ها برای اطمینان از موفقیت‌آمیز بودن این فرایند، اطمینان از ایجاد محتوای با کیفیت است. مطمئن شوید که فقط از محتوای باکیفیت برای برقراری ارتباط با مخاطبان خود استفاده می‌کنید.

نمونه‌هایی از اتوماسیون بازاریابی

مارکتینگ اتومیشن

در ادامه برای درک بهتر، چند نمونه از کاربردهای اتومیشن مارکتینگ را بررسی کرده‌ایم:

خوش آمدگویی: پس از اینکه مشتریان در وب‌سایت شما ثبت نام کردند، می‌توانید یک ایمیل خوشامدگویی برای آنها ارسال کنید تا در مورد شما، کسب‌و‌کارتان اطلاعات بیشتری به آنها بدهید یا آنها را تشویق به شروع خرید کنید. همچنین می‌توانید یک سری ایمیل برای آنها ارسال کنید که برای انتقال سریع‌ مشتریان از طریق قیف فروش طراحی شده‌اند.

پیگیری شخصی: بر اساس آنچه مشتریان خریداری کرده‌اند، می‌توانید یک کمپین پیگیری برای آنها ارسال کنید، توصیه‌هایی برای خرید بر اساس سفارش قبلی‌شان ارائه دهید، از آنها بخواهید نظرات خود را بنویسند یا عکس‌ها را در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارند.

ایمیل‌های یادآوری: می‌توانید ایمیل‌هایی را ارسال کنید که به افراد درباره مواردی که در سبد خرید خود گذاشته‌اند اما هنوز خرید را کامل نکرده‌اند، یادآوری کنید.

کمپین‌های بازگشتی: می‌توانید مشتریانی را هدف قرار دهید که در یک بازه زمانی مشخص از مجموعه شما دیگر خرید نکرده‌اند. می‌توانید بر اساس خریدهای قبلی یا کدهای تخفیف، توصیه‌های محصول را برای آنها بفرستید تا آنها را تشویق کند که از شما خرید کنند.

نکته پایانی

مارکتینگ اتومیشن برای افزایش عملکرد تلاش‌های بازاریابی شما و در عین حال کارآمدتر کردن آنها، طراحی شده است. با استفاده درست از داده‌ها و ارسال پیام‌های مناسب و بجا می‌توانید به شیوه‌ای مؤثر بازاریابی کنید و در عین حال زمان بیشتری را برای تمرکز بر دیگر تلاش‌های توسعه کسب‌وکار اختصاص دهید.

مطالب پیشنهادی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.