وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

چگونه بین کار و زندگی تعادل ایجاد کنیم؟

برای بسیاری از انسان‌ها برقراری تعادل بین کار و زندگی هدفی دست‌نیافتنی است. بیشتر ما کارمندان، همه روزه برای ایجاد هماهنگی بین کار، مدیریت روابط با دیگران، مسئولیت‌های خانوادگی و دغدغه‌های شخصی تحت فشار هستیم. به همین خاطر زمانی که شخصی برای توصیف خودش از عبارت “مضطرب” استفاده می‌کند، چندان تعجب نمی‌کنیم زیرا هیچ یک از ما توانایی برقراری تعادل بین کار و زندگی شخصی‌مان را نداریم.

از آنجایی که برای به پایان رساندن وظایفمان عجله داریم، به راحتی فراموش می‌کنیم که با بالا رفتن میزان اضطرابمان، میزان بهره‌وری‌مان کاهش می‌یابد. استرس می‌تواند تمرکز را مختل کند، ما را ناراحت و افسرده سازد و حتی به روابط شخصی و حرفه‌ای ما آسیب برساند.

ابزار رایگان و آنلاین ساخت رزومه
همین حالا می‌توانید به صورت رایگان و آنلاین یک رزومه حرفه‌ای و دو زبانه بسازید و فایل آن را دریافت کنید.

اضطراب شدید در طولانی مدت نیز باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌شود. در این شرایط بدن انسان نمی‌تواند نسبت به انواع بیماری‌ها – از یک سرماخوردگی ساده تا بیماری‌های قلبی – به درستی واکنش نشان دهد. جدیدترین تحقیقات نشان می‌دهد که اضطراب شدید خطر سکته قلبی را دو برابر می‌کند. همچنین، مقدار کمی اضطراب قادر است فشار خون انسان را به بالاترین حد برساند.

درست است که همه ما برای پیشرفت کردن به مقدار کمی اضطراب نیاز داریم، با این حال برقراری تعادل و برنامه‌ریزی اصلی‌ترین نکات برای مدیریت اضطراب هستند. برقراری تعادل بین کار و زندگی نه تنها امری ممکن است، بلکه نتایج آن به سود شرکت‌ها و خود کارمندان است. زمانی که کارمندان بتوانند بین کار و زندگی خود تعادل ایجاد کنند، مطمئناً خوشحال خواهند بود. همین خوشحالی باعث می‌شود تا میزان خلاقیت و بهره‌وری‌شان افزایش پیدا کند، روزهای کمتری را مرخصی بگیرند و مهم‌تر از همه اینکه رضایت شغلی داشته باشند.

در ادامه این مقاله چند راهکار ساده را معرفی خواهیم کرد که با استفاده از آن‌ها قادر خواهید بود علاوه بر غلبه بر استرس خود، بین کار و زندگی شخصی‌تان تعادل ایجاد کنید.

برای هر روز اهداف کوچک تعیین کنید

توانایی رسیدگی به اولویت‌ها، حس کنترل و مدیریت را در ما تقویت می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد هر چه کارمندان اختیار بیشتری در کارشان داشته باشند، اضطراب کم‌تری خواهند داشت. بنابراین بهتر است نسبت به حجم کاری خود و ضرب‌العجل‌هایشان واقع‌بین باشید. برای رهایی از اضطراب بهتر است فهرستی از وظایف خود تهیه کنید و ابتدا مهم‌ترین وظایفتان را انجام دهید. اگر قادر به تشخیص اولویت کارهایتان نیستید، از مدیر یا سرپرست خود کمک بگیرید.

آخرین فرصت‌های شغلی در ایران تلنت

زمان خود را مدیریت کنید

زمانی که کارهای خود را به تعویق می‌اندازیم، پس از مدتی این وظایف در ذهنمان، غیر قابل اجرا خواهند بود. زمانی که درگیر پروژه‌ای بزرگ هستید، در ابتدا پروژه را به وظایف کوچکتر تقسیم کنید. به این ترتیب، پس از انجام اولین کار به سراغ دیگر وظایفتان بروید. پس از انجام هر یک از وظایف به خودتان جایزه‌ای کوچک دهید. این جایزه می‌تواند تنفسی ۵ دقیقه‌ای یا نوشیدن یک لیوان چای باشد. در مقاله چگونه در محیط کار خوشحال باشیم؟ به طور مفصل در این مورد توضیح داده‌ایم.

اگر از کارهای روتین و  غیرضروری خود خسته شدید، این موضوع را با رئیستان در میان بگذارید. هر چه زمان به تعویق انداختن کارها کمتر شود، می‌توانید زمان مفید بیشتری را صرف کار، دوستان یا خانواده خود کنید.

تقاضای ساعات کاری منعطف داشته باشید

در دنیای دیجیتال امروزی، ساعات کاری انعطاف پذیر و ارتباط از راه دور به نیازهای اصلی یک کسب و کار تبدیل شده‌اند و بسیاری از شرکت‌ها مقرراتی را جهت برقراری تعادل بین کار و زندگی وضع کرده‌اند. اگر از مدیر یا سرپرست خود بخواهید که بخشی از وظایفتان را در منزل انجام دهید، به احتمال زیاد با درخواست‌تان موافقت خواهد کرد. تحقیقات نشان می‌دهد کارمندانی که از ساعات کاری منعطف بهره‌مندند نسبت به کار خود وفادارتر هستند و در قبال آن، احساس مسئولیت بیشتری دارند.

به خودتان پنج دقیقه استراحت دهید

استراحت کوتاه مدت در حین کار نه تنها قابل قبول است، بلکه کارفرمایان باهوش کارمندان خود را به آن تشویق می‌کنند. تنفس پنج دقیقه‌ای در حین انجام کار به شما کمک می‌کند تا ذهن آشفته خود را منظم کرده و توانایی خود برای مدیریت استرس را بهبود بخشید. این کار باعث می‌شود با ذهنی باز به کارتان ادامه دهید.

به درستی با همکارانتان ارتباط برقرار کنید

زمانی که تحت فشار هستید این موضوع را صادقانه با مدیر یا همکاران خود در میان بگذارید. به احتمال زیاد شما تنها کسی نیستید که تحت فشار است. با این حال، بهتر است علاوه بر اطلاع دادن از شرایط سخت کار، راه‌حل جایگزین آن را نیز ارائه دهید.

همچنین، بررسی ماجرا از زاویه دید شخص ثالث به کاهش اضطراب شما کمک می‌کند. در شرایط بحرانی یا باید در استراتژی خود بازنگری کنید یا باید به شکلی منطقی و آرام از مواضع خود دفاع کنید. در زمان بروز بحران، سعی کنید پیش از آنکه کنترل موقعیت را از دست دهید، کمی صبر کنید تا عصبانیت همکارانتان فروکش کند. بعداً خواهید توانست موقعیت را بهتر مدیریت کنید.

خب، نکاتی که در بالا به آن اشاره کردیم، مواردی هستند که در محیط کار باید رعایت کنیم. هرچند رعایت این موارد مفید هستند، اما کافی نیستند. برای برقراری این تعادل باید سبک زندگی خود را نیز تغییر دهیم. در ادامه به مواردی که در خانه باید رعایت کرد، اشاره می‌کنیم:

شرکت‌های که این هفته استخدام دارند
۲۳ شرکت بزرگ و معتبر این هفته استخدام دارند. برای مشاهده آگهی‌های استخدامی و ارسال رزومه کلیک کنید.

از وسایل ارتباطی، کمتر استفاده کنید

همان ابزارهای ارتباط جمعی امروزی که ارتباط ما با همکارانمان را تسهیل کرده‌اند، اگر به درستی استفاده نشوند روند زندگی‌مان را به کلی مختل خواهند کرد. درست است که باید همیشه در دسترس همکارانتان باشید، به خصوص زمانیکه ساعات کاریتان شناور است، اما نباید اجازه دهید امور مربوط به شرکت در زندگی شخصیتان اختلال ایجاد کند.

بیش از حد مسئولیت پذیر نباشید

آیا زمانی که به تقویمتان نگاه می‌کنید، اضطراب سراپای وجودتان را به لرزه در می‌آورد؟ اگر به قدری مشغله دارید که حتی در خانه هم باید به کارهای دفترتان رسیدگی کنید، زمان آن رسیده است که “نه گفتن” را بیاموزید. این نقاب قهرمانانه به ضرر شماست.

با نزدیکان خود صحبت کنید

صحبت کردن با دوستان یا خانواده تاثیر زیادی بر موفقیت‌تان خواهد داشت. به علاوه، این کار برای سلامت روانتان نیز مفید است. انسان‌هایی که احساس امنیت و دلگرمی می‌کنند، سیستم ایمنی قوی‌تری در برابر بیماری دارند.

از خدمات شرکت‌تان استفاده کنید

شرکت‌های حرفه‌ای، در قبال رفاه کارمندان خود احساس مسئولیت می‌کنند زیرا می‌دانند که آسایش فکری آن‌ها منجر به سوددهی خواهد شد. بسیاری از این شرکت‌ها خدمات درمانی ، مهد کودک و وسایل ایاب و ذهاب را به رایگان در اختیار کارکنانشان قرار می‌دهند. اگر شرکت شما نیز این نوع خدمات را ارائه می‌کند بهتر است از آن‌ها استفاده کنید.

فعال باشید

ورزش کردن علاوه بر فواید جسمانی، باعث کاهش استرس و افسردگی خواهد شد. محققان معتقدند افسردگی باعث می‌شود انسان‌ها شرایط سخت و دشوار را بهتر مدیریت کنند. همچنین، ورزش کردن سیستم ایمنی بدنتان را تقویت و شما را از پزشک بی نیاز می‌کند. پیشنهاد می‌کنیم در برنامه زمانی خود، اوقاتی را به ورزش کردن اختصاص دهید.

در صورت نیاز از دیگران کمک بخواهید

اجازه ندهید که اضطرابِ کار سلامتی و خوشحالیتان را به خطر بیاندازد. اگر همیشه نگران کارتان هستید، شاید بهتر باشد تا از یک روانشناس مشاوره بگیرید. کمک خواستن نشانه ضعف نیست. بلکه برعکس؛ اهمیت دادن به سلامت خود نشان دهنده قدرت شماست.منبع: Mental Health America

مطالب پیشنهادی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.