وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

بیمه کارفرما چیست و چگونه می‌توان از آن استفاده کرد؟

بیمه یکی از اصلی‌ترین مزایای مدل کاری کارمندی است و به همین خاطر، بسیاری از کارجویان در زمان کاریابی به دنبال این هستند که در شرح شغلی به حق بیمه برسند. کارفرما موظف است که تمام افراد شاغل در سازمان خود را بیمه کند و در صورتی که از این کار امتناع کند، با جریمه‌های سنگین روبه‌رو می‌شود.

در صورت پرداخت حق بیمه توسط کارفرما، کارمندان و کارگران از مزایای بسیار برخوردار می‌شوند که از جمله آنها می‌توان به پرداخت حقوق بازنشستگی، واریز حقوق ازکارافتادگی، پرداخت حقوق بازماندگان، جبران دستمزد روزهای بیماری، پرداخت مقرری بیمه بیکاری، جبران دستمزد زمان بارداری، پرداخت هزینه وسایل کمک پزشکی، پرداخت کمک هزینه کفن و دفن و پرداخت کمک هزینه ازدواج اشاره کرد. اما آیا امکان بیمه‌ی کارفرما و دریافت چنین مزایایی برای او نیز وجود دارد.

ابزار رایگان و آنلاین ساخت رزومه
همین حالا می‌توانید به صورت رایگان و آنلاین یک رزومه حرفه‌ای و دو زبانه بسازید و فایل آن را دریافت کنید.

بیمه کارفرما دقیقا برای همین منظور تعریف شده است و کارفرمایان و کارآفرینان می‌توانند از آن استفاده کنند. در ادامه با ما همراه باشید تا با این بیمه و شرایط آن بیشتر آشنا شوید.

بیمه کارفرما چیست؟

یکی انواع بیمه تامین اجتماعی، بیمه کارفرما است که در مقایسه با دیگر بیمه‌های تامین اجتماعی مانند بیمه کارگری، تفاوت‌هایی در قوانین آن وجود دارد. از آنجایی که کارفرمایان نیز مانند کارمندان و کارگران خود روزی به سن بازنشستگی و سالمندی می‌رسند و نیاز دارند تا از برخی مزایای بیمه استفاده کنند، بنابراین بیمه کارفرما به وجود آمد و کارفرما با پرداخت حق بیمه مشخص، می‌تواند از خدمات درمانی، سلامتی و یا پرداختی‌های مستمری بهره‌مند شود. این نوع بیمه نیز دارای شرایط و ضوابط خاص خود است و روش‌های متعددی نیز برای بهره‌مندی از بیمه کارفرمایی وجود دارد.

مانند هر نوع بیمه‌ی دیگری، برای دریافت بیمه کارفرما نیز باید مراحلی را گذراند و یا شرایطی را نیز دارا بود. برخی از مهم‌ترین شرایط و مراحل دریافت بیمه کارفرما به شرح زیر می‌باشند:

  • ابتدا درخواست از سمت کارفرما به سازمان تامین اجتماعی همراه با مدارک داده می‌شود و بعد در مورد تایید درخواست او نظر داده می‌شود.
  • در مراحل اولیه از کارفرما، آزمایش‌ها و معاینات پزشکی گرفته می‌شود تا بعد تحت پوشش بیمه قرار بگیرد.
  • مزایای بیمه کارفرما شامل مزایای بازنشستگی، ازکارافتادگی، فوت و بازماندگان و همچنین، خدمات درمانی و پرداخت کمک هزینه خرید وسایل پزشکی را نیز شامل می‌شود.
  • در بیمه کارفرما، مانند بیمه کارمندان، فرد اجباری به پرداخت حق بیمه ندارد و حتی در صورت عدم پرداخت حق بیمه، جریمه نیز نمی‌شود. در این نوع بیمه، کارفرما ۳ ماه زمان برای پرداخت حق بیمه خود دارد و در صورت عدم پرداخت حق بیمه در ۳ ماه متوالی، بیمه به حالت تعلیق در می‌آید و بیمه‌شده دوباره باید به سازمان تامین اجتماعی مراجعه کند.
  • حق بیمه کارفرما درست مانند حق بیمه کارگر، یعنی معادل ۲۷ درصد دستمزد او است.
  • بیمه بیکاری در بیمه کارفرما وجود ندارد.
  • حق بیمه کارفرما نباید کمتر از حداقل دستمزد و بیشتر از حداکثر دستمزد کارگران شرکت باشد.
  • برای اقدامِ بیمه کارفرما، باید حداقل ۱۸ سال و حداکثر ۵۵ سال سن داشت. در صورتی که سن کارفرما در زمان ثبت درخواست بیمه بیشتر از ۵۵ سال باشد، پذیرش درخواست او منوط به داشتن سابقه پرداخت حق بیمه قبلی معادل مازاد سن مقرر است. به عنوان مثال، در صورتی که فرد ۲۰ سال سابقه بیمه داشته باشد، تا سن ۷۵ سالگی نیز می‌تواند از این بیمه استفاده کند.

چه افرادی تحت پوشش بیمه کارفرما قرار می‌گیرند؟

بیمه کارفرما

کارفرمایان، صاحبان کسب‌وکار، کارآفرینان و هر فردی که مجموعه‌ای را مدیریت می‌کند و حداقل یک کارمند در مجموعه خود دارد، می‌تواند با ارائه مدارک خود در مورد بیمه کارفرما اقدام کند.

سازمان تامین اجتماعی است که صحت مدارک ارسال شده توسط کارفرما را بررسی می‌کند و در صورت تایید تمام مدارک، کارفرما می‌تواند از تمام مزایای بیمه خود بهره‌مند شود. بسیاری، افراد فریلنسر و آنهایی که دارای شغل آزاد هستند را نیز مشمول این بیمه می‌دانند؛ در صورتی که این افراد باید سراغ بیمه‌های مشابه دیگر یعنی بیمه مشاغل آزاد بروند.

حق بیمه کارفرما

مبلغی که هر فرد به سازمان تامین اجتماعی پرداخت می‌کند تا تحت پوشش بیمه قرار بگیرد و از مزایای آن بهره‌مند شود را، حق بیمه تامین اجتماعی می‌گویند. در مورد انواع بیمه، پرداخت حق بیمه می‌تواند به صورت ماهانه صورت بپذیرد و یا اینکه ماهانه باشد.

حق بیمه در مورد کارگران و کارمندان، ۳۰ درصد دستمزد ماهانه آنها در نظر گرفته می‌شود که ۷ درصد آن توسط خود فرد پرداخت می‌شود و مابقی آن یعنی ۲۳ درصد آن، توسط کارفرما پرداخت می‌شود. همان‌طور که عنوان کردیم، حق بیمه کارفرما درست مانند حق بیمه کارگر و معادل ۲۷ درصد دستمزد او است.

نحوه محاسبه حق بیمه کارفرمایان

برای محاسبه حق بیمه کارفرما می‌توان این سه حالت زیر را در نظر داشت:

  1. با سابقه کاری بیشتر از ۱۰ سال، حق بیمه او بر اساس میانگین دستمزدش در سال آخر کار حساب می‌شود.
  2. با سابقه کاری کمتر از ۱۰ سال، حق بیمه او بر اساس میانگین حداقل و حداکثر پرداخت دستمزدش محاسبه می‌شود.
  3. در صورت دستمزد نامشخص، حق بیمه او نباید بیشتر از حداکثر و کمتر از حداقل میزان دستمزدش باشد.

مزایا و معایب بیمه کارفرما

همانند باقی بیمه‌های تامین اجتماعی، بیمه کارفرما نیز می‌تواند مزایا و معایبی داشته باشد. در زیر ابتدا به مزایای این نوع بیمه اشاره خواهیم کرد:

شرکت‌های که این هفته استخدام دارند
۲۳ شرکت بزرگ و معتبر این هفته استخدام دارند. برای مشاهده آگهی‌های استخدامی و ارسال رزومه کلیک کنید.
  • این بیمه مانند دیگر بیمه‌ها، اختیاری است و فرد می‌تواند به اختیار خود انتخاب کند که این بیمه را داشته باشد یا خیر.
  • جریمه دیرکرد در پرداخت حق بیمه، در بیمه کارفرما وجود ندارد.
  • کارفرما، سه ماه زمان برای پرداخت حق بیمه خود دارد.

اما بیمه کارفرما معایبی نیز دارد که عبارت‌اند از:

  • بیمه بیکاری در بیمه کارفرما وجود ندارد. (البته برخی این مورد را مزیت نیز می‌دانند. چرا که در صورت استفاده از بیمه بیماری، حقوق بازنشستگی تحت تاثیر قرار می‌گیرد.)

بیمه کارفرما

تفاوت بیمه کارفرما و بیمه مشاغل آزاد

بیمه‌هایی که کارآفرینان و صاحبان مشاغل می‌توانند از آنها استفاده کنند، بیمه‌های مشاغل آزاد و بیمه کارفرما هستند؛ اما این دو بیمه تفاوت‌ها و شباهت‌هایی با هم دارند.

بیمه مشاغل آزاد که به آن خویش‌فرما نیز گفته می‌شود، مانند بیمه کارفرما اختیاری است و در صورت نیاز می‌توان سراغ آن رفت. علاوه بر این، نبود امکان برای استفاده از خدمات بیمه بیکاری در هر دو نوع بیمه وجود دارد.

اما مهم‌ترین تفاوت‌ها میان بیمه کارفرما و بیمه خویش‌فرما یا مشاغل آزاد، میزان حق بیمه، نحوه محاسبه آن، زمان پرداخت حق بیمه و شرایط سنی برای درخواست بیمه‌ها هستند.

سخن پایانی

در این مقاله درباره بیمه کارفرما صحبت کردیم و از مزایای استفاده از خدمات این نوع بیمه مانند خدمات دوره بازنشستگی و درمانی گفتیم. در صورتی که شرایط درخواست این نوع بیمه را دارید، می‌توانید با در دست داشتن مدارک مورد نیاز به سازمان تامین اجتماعی مراجعه کنید و از مزایای این نوع بیمه بهره‌مند شوید.

مطالب پیشنهادی
2 دیدگاه
  1. ارغوان می‌گوید

    سلام و احترام
    مدیر عامل شرکتی هستم و بیش از ۲۰ سال سابقه بیمه دارم
    به دلیل محدودیت تامین اجتماعی برای بیمه کارفرمایان در نظر گرفته، با بیمه قرارداد کارفرمایی منعقد نکرده ام.
    آیا می توانم از سقف بیمه استفاده کنم مثلا با دستمزد ۳۶ میلیون تومان در صورتی که حداکثر حقوق کارکنان ۱۵ میلیون تومان است؟

  2. طوبی می‌گوید

    سلام از کجا به مبلغ قرارداد بیمه کارفرما پی ببریم
    با توجه به اینکه برگ دوم قرار داد بیمه کا ف مائی در دسترس نیست

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.