وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

حرف‌هایی که نباید در محیط کار بزنیم

احساسات چیزی است که در محل کار ممکن است زیاد دیده شود، اما این بدان معنا نیست که شما در زمان استرس زیاد آن را زیاد بروز دهید و باعث سوء تفاهم و مشکل شوید. اگرچه ممکن است برخی از ما در زمان استرس تحت فشار زیاد باشیم، اما این موارد را می‌توان بدون آسیب رساندن به دیگر افراد حل کرد و یکی از راه حل‌های آن می‌تواند صحبت کردن و گفتگو باشد.

در این مقاله قصد داریم تا حرف‌هایی که نباید در محل کار بزنیم را عنوان کنیم و با مطرح کردن آنها سعی داریم تا از بروز مشکل در محل‌های کار جلوگیری کنیم.

ابزار رایگان و آنلاین ساخت رزومه
همین حالا می‌توانید به صورت رایگان و آنلاین یک رزومه حرفه‌ای و دو زبانه بسازید و فایل آن را دریافت کنید.

۱. “این مشکل من نیست.”

این که در حال خدمت رسانی به مشتری هستید و یا اینکه در حال رفع مشکل یکی از همکاران خود هستید، هرگز در صورت بروز مشکلی رک نباشید و از زبان تیز و بُرنده استفاده نکنید. شما همیشه باید تمام تلاش خود را برای حل مسئله بکنید، یا حداقل می‌توانید به شخصی که مشکل خود را با شما بیان کرده کمک کنید تا راه حل مناسب را پیدا کند.

۲. “این کار سختی نیست.”

آیا می‌دانید چه چیزی آدم را کلافه می‌کند؟ اینکه یک نفر به شما بگوید این کار و یا این پروژه بسیار ساده و آسان است که واقعاً چیز زیادی در مورد آن نمی‌داند و یا هرگز خودش این کار را انجام نداده است. همچنین هنگامی که می‌خواهید از پیچیدگی مسئله توضیح دهید و آن را برای طرف مقابل خود روشن کنید، مشکل سازتر می‌شود و طرف مقابل احتمالا به شما خواهد گفت که آیا دیوانه‌ای؟ این کار به سادگی قدم زدن در پارک و یا نوشیدن یک لیوان آب است. هنگامی که یکی از همکاران‌تان به شما می‌گوید که این کار و یا این پروژه کار دشوار، سخت و پیچیده‌ای است برای او احترام قائل شوید.

۳. “من از اونا متنفرم.”

هرگز در مورد کسی بد حرف نزنید نه رئیس، نه مشتری، نه همکار. این یک کار وحشتناک است که روزی گریبان شما را خواهد گرفت و باعث به دردسر افتادن شما می‌شود. همچنین، بسیار ناعادلانه است که از یک نفر قاطعانه متنفر شویم. مطمئناً می‌توانید روزهای بدی را با هر شخصی سپری کنید، اما از منفی بودن و بیان احساس تنفر در محل کار باید کاملا خودداری کنید و محیط کار خود را سمی نکنید. این کار اصلاً برای روحیه خوب نیست.

۴. “ما همیشه این کار رو با این روش انجام دادیم.”

در گفتن این جمله کاملا مراقب باشید و محتاط عمل کنید. همیشه می‌توانید در موقعیت‌های مختلف و شرایط نوآورانه، آغوش باز خود را نشان دهید و با پذیرش نوآوری خود را از مشکلات احتمالی دور کنید. فرد منفی و قدیمی نمی‌تواند انتظار درگیر شدن در پروسه تبلیغ، گرفتن پروژه‌های جدید یا کار کردن طولانی مدت در شرکت را داشته باشد. پافشاری روی یک روش و کار می‌تواند شما را از پیشرفت باز دارد.

۵. “این فقط یک ثانیه زمان می‌بره.”

حتی اگر یک کار فقط چند دقیقه زمان ببرد و طول بکشید، شما نمی‌دانید با چه کاری روبرو هستید و چه چیزی در انتظار شماست… تا اینکه درگیر آن شوید. کسی نمی‌داند که تعمیر ساده یک لپ‌تاپ می‌تواند حتی به تعویض آن منتهی شود. وقتی بفهمید که یک فایل توسط رایانه شما پشتیبانی نمی‌شود، ارتقای آن می‌تواند تا دو روز طول بکشد. بهتر است زمان‌بندی داشته باشید تا اینکه قول الکی بدهید و بعدا با مشکل زمان مواجه شوید.

۶. “آیا شما باردار هستید؟”

اگر دوست دارید تا فردی با دست تو صورت شما بزند، حس می‌کنیم که در مسیر درست هستید و به هدف خود خواهید رسید. در تمام موارد پاسخ فرد به شما این است که، به شما مربوط نمی‌شود و یا اینکه “ منظور شما از این سؤال این است که من چاق شدم؟” (این سؤال بسیار شخصی است و به ورود به حریم خصوصی افراد است و به محل کار و کار مربوط نمی‌شود.)

۷. “خیلی همه چیز رو جدی نگیر!”

اگر کسی به تازگی به شما حرف بدی زده است و با کلام خود شما را در محل آزرده کرده است و در پاسخ به عکس العمل شما در ناراحت شدن به شما بگوید که”خیلی سخت نگیر”، نهایت بی احترامی و بی ادبی آن فرد است. یک قانون ساده در محل کار این است که، با احترام به دیگران برای خود احترام بخرید.

شرکت‌های که این هفته استخدام دارند
۲۳ شرکت بزرگ و معتبر این هفته استخدام دارند. برای مشاهده آگهی‌های استخدامی و ارسال رزومه کلیک کنید.

۸. “این ممکن است به نظر احمقانه برسد، اما …”

شما در حال نقاشی یک تصویر هستید و شخصی به شما بگوید که این تصویر اصلا معنا ندارد و گنگ به نظر می‌رسد. این جمله همان چیزی است که باعث دلخوری و ناراحتی می‌شود. شما به جای اینگونه صحبت کردن می‌توانید از جملات و کلمات منطقی‌تر استفاده کنید و به عنوان مثال بگویید”این کار را اگر اینگونه انجام می‌دادی، بهتر می‌شد یا اینکه به نظرم این روش بیشتر جواب می‌داد!

۹. “من واقعاً برای این کار وقت ندارم.”

سرت شلوغه. ما مشغله زیاد داریم و همه مشغول هستند. حتی اگر برنامه شما بهم ریخته باشد، اگر کسی وظیفه‌ای را به شما محول می‌کند، بهتر است که برنامه خود را دوباره بچینید، آن را به طرف مقابل خود ابلاغ کنید و زمان مورد نیاز خود برای پایان دادن به آن را عنوان کنید (حتی اگر قرار باشد یک ماه طول بکشد). امتناع از انجام هر کاری راهی برای به دست آوردن دوستان بیشتر و تأثیرگذاری بر مردم نیست. هیچکس دوست ندارد که از درجه اهمیت کمتری نسبت به دیگر افراد برخوردار باشد و همچنین همه به دنبال احترام هستند و دوست دارند تا کار آنها نیز جدی گرفته شود.

۱۰. “سلام، یه چیز بگم بین خودمون می‌مونه؟”

نه، نمی‌توانم حرف را مثل راز نگه دارم. دوست ندارم حرف نگفته، راز و محرمانه‌ای را در محل کار به من بگویید. نفر اول به شما می‌گوید، شما به نفر دوم می‌گویید و این چرخه ادامه خواهد داشت و در نهایت منجر به بروز جنجال خواهد شد. تجربه ثابت کرده است که رازدار بودن در محل کار هیچ معنایی ندارد و بهتر است همه حرف‌ها را پیش خود نگه دارند.

قبل از صحبت کردن فکر کنید

این نقل قول از ناپلئون هیل، نویسنده آمریکایی که برای کمک به خود روی دیوار خود داشته است، جمله‌ای بسیار عالی و تأثیرگذار است و فکر می‌کنیم یادآوری آن در محل کار و زندگی برای شما خوب باشد. “قبل از صحبت کردن، دو بار فکر کنید، زیرا کلمات و نفوذ شما بذر موفقیت یا شکست را در ذهن شخص دیگری خواهد کاشت.” به نظر توصیه خوبی است.

به ما درباره این جملات بگویید

تا به حال شده در محل کار جمله‌ی وحشتناکی بگویید؟ چه جمله‌ای بوده است؟ داستان‌ها و جملات نادرستی که گفتید را برای ما در بخش نظرات بنویسید.

مطالب پیشنهادی
2 دیدگاه
  1. محمد حسن پناه می‌گوید

    جالب بود. مرسی

  2. ناشناس می‌گوید

    گفته ناپلئون هیل خوب است ولی بهتر از ان را در گفتار بزرگان دینی خود داریم “کلام تو اسیر توست وقتی انرا بگویی تو اسیر کلامت میشوی”

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.