وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

چگونه به کارمندان بگوییم که از کارشان رضایت نداریم؟

اگر شما فردی پرتلاش و با پشتکار بالا باشید، همواره کارها را با کیفیت مناسب و همچنین به موقع انجام خواهید داد. بنابراین درخواست برای انجام کارها با کیفیت بالا، برای شما درخواستی معمولی و آسان خواهد بود. اما با شرایط کاری شما، اگر همکارانتان کارها را به خوبی انجام ندهند و از کار آنان رضایت نداشته باشید، خونتان به جوش خواهد آمد.

نداشتن رضایت از کار کارمندان، نه تنها بر تمام کارهای شما اثر می‌گذارد بلکه در خروجی‌هایی که به مشتریان هم ارائه می‌کنید نیز تاثیرگذار خواهد بود؛ یا کیفیت کارها پایین خواهد آمد یا ضرب‌الاجل‌های تحویل دچار تاخیر خواهد شد، یا اعتبار شما در سازمان خود مخدوش می‌شود. در واقع اشتباه و کم‌کاری یک فرد شما و همه اطرافیانتان را هدف قرار می‌دهد.

نیازمند استخدام نیرو هستید؟
با ثبت آگهی در ایران‌تلنت علاوه بر استخدام مدیران و کارشناسان متخصص از بانک رزومه ۲ میلیون نفری، در تمام مراحل جذب نیرو مشاوره اختصاصی و رایگان نیز دریافت کنید

بنابراین اگر موفقیت خود و تیمتان برای شما مهم است باید عدم رضایت از کار کارمندان را به آن‌ها گوشزد کنید. اما چگونه؟ در ادامه چندین راه درست برای اعلام عدم رضایت از کار کارمندان را با شما در میان می‌گذاریم.

فرآیند استخدام شرکت تان را مدیریت کنید

افکار منفی را کنار بگذارید

وقتی کاری ضعیف را از همکارانتان تحویل می‌گیرید، خونسردترین انسان هم که باشید، باز هم ممکن است عصبانی شوید. اما این رویکرد اشتباه است و نباید این طور رفتار کنید. شاید کوتاهی و اشتباه همکارانتان یک قرارداد بسیار بزرگ را به خطر انداخته باشد و میلیون‌ها تومان ضرر کرده باشید؛ اما بدون توجه به میزان ناراحتی‌تان، باید سعی کنید احساسات‌تان را مدیریت کنید و خشم‌تان را فرو ببرید. اگر لازم است مدتی صبر کنید تا آرامش پیدا کنید. اعلام عدم رضایت از کار کارمندان باید در کمال آرامش و خونسردی بیان شود.

تصور نکنید همکاران‌تان قصد بدی دارند

به احتمال بسیار زیاد همکاران شما اطلاعی از عواقب کم کاری خود بر کار شما ندارند، بنابراین شما هم نباید تصور کنید که رفتار آن‌ها در جهت آزار دادن شما بوده است.

ممکن است توجه آن‌ها معطوف به مسائلی خارج از محیط کار باشد یا در زندگی شخصی خود با مشکل مواجه شده‌اند یا حتی کاری که به آن‌ها سپرده‌اید خارج از توانایی آن‌هاست. حتی ممکن است این عملکرد به دلیل نبود انگیزه و رضایت شغلی باشد.

توصیه می‌کنیم وقتی از کار کارمندان رضایت ندارید، ابتدا دلیل عملکرد ضعیفشان را بدانید و پس از آن به تصمیم‌گیری نهایی برسید. بهترین راه برای دانستن دلیل این عملکرد، گفت و گوی سازنده با همکارانتان است.

نداشتن رضایت از کار کارمندان را خیلی زود با آن‌ها در میان بگذارید

از گذشته تا امروز شنیده‌ایم که هروقت جلوی ضرر را بگیریم، منفعته! بنابراین بهتر است هر زمان که از کار کارمندان خود رضایت نداشتید، هرچه زودتر این موضوع را با آن‌ها در میان بگذارید تا آن‌ها برای تغییر اوضاع تلاش کنند. به علاوه هرچه زودتر این نارضایتی را به زبان آورید، پذیرش آن برای کارمندانتان آسان‌تر خواهد بود. شاید در بعضی موارد بهتر است همان اولین باری که کارمند خطا می‌کند، نکات مهم را به او گوشزد کنید.

به سوابق او رجوع کنید

توصیه می‌کنیم برای اعلام عدم رضایت از کار کارمندان خود سخنان خود را پیش از جلسه آماده کنید. برای این کار لازم است که به عملکرد پیشین کارمندان خود فکر کنید. آیا عملکرد آنان تا پیش از این فوق‌العاده بوده است؟ یا این اشتباه پیش از این هم چند بار از آنها سر زده بوده؟ آیا کیفیت کارشان، آرام آرام و با شیبی ملایم افت کرده یا به یک‌باره ۱۸۰ درجه دچار افت کیفیت شده‌اند؟

نحوه رفتار و رویکرد شما در اعلام عدم رضایت از کار کارمندان باید مطابق با پاسخ سوالات بالا تدوین گردد.

نقش خود را در نظر بگیرید

اگر شما مدیر یا سرپرست آن فرد هستید، در نظر داشته باشید که وظیفه شماست تا از او حمایت کرده و او را به سمت موفقیت سوق دهید. بنابراین، اگر حرکت آن‌ها به سمت و سوی مطلوب پیش نمی‌رود، از خود سوال کنید چگونه می‌توان شرایط را تغییر داد. بررسی شرایط و غربال حالات مختلف به شما کمک می‌کند، مشخص کنید که عامل اصلی عملکرد ضعیف کارمندان چیست.

دسترسی رایگان به بانک رزومه +۲ میلیون کارجو:
با دریافت حساب دمو از لینک زیر،‌ به صورت رایگان در بانک رزومه کارجویان جستجو کرده و اطلاعات کامل آن‌ها را در گروه‌های شغلی بازاریابی، فروش، برنامه نویسی و ۴۰ گروه شغلی دیگر مشاهده نمایید

اگر عامل عملکرد ضعیف خود شما هستید باید شرایط را بهبود دهید؛ مثلاً اگر مسیر درستی پیش روی همکاران خود قرار نداده‌اید باید مسیر درست را به آنان نشان دهید. اگر دلیل ضعف آنان نبود حمایت و پشتیبانی است باید تفویض اختیار در سازمان را بیش‌تر کرده و آنان را توانمند کنید.

بنابراین نداشتن رضایت از کار کارمندان همیشه هم عاملی نیست که متوجه آن‌ها باشد. موارد بسیار زیادی وجود دارد که ضعف را به طور مستقیم به سوی عملکرد و مدیریت خود شما نسبت می‌دهد.

سوالات دقیق بپرسید

وقتی با کارمندان خود برای اعلام عدم رضایت خود از کارشان ملاقات می‌کنید، می‌خواهید منشاء و دلیل اصلی این پدیده را بدانید. بنابراین توصیه می‌کنیم جلسه را طوری مدیریت کنید که بتوانید پاسخ سوالات خود را بیابید. به طور مثال پرسیدن چند سوال کلیدی می‌تواند شما را به سمت اهدافتان ببرد. مثلاً سوال کنید فرد چه حسی نسبت به عملکرد و پیشرفت خود دارد، دلیل تصمیمات او چیست؟ انتظارات او از پروژه پیش رو چه خواهد بود؟ دادن سر نخ و مدیریت گفت‌و‌گو کمک می‌کند نظرات و در نهایت، نتیجه‌گیری‌های کارمندان خود را شنیده و قضاوت‌های اشتباه را به حداقل برسانید.

مثال بزنید، اما متهم نکنید!

بسیار محتمل است کارمندان پاسخی به صحبت‌های شما نداشته باشند و یا حتی هیچ مشکلی را متوجه عملکرد خود ندانند.

در چنین شرایطی بهترین کار این است که به جای اشارۀ مبهم به چند مثال اشاره کنید. باید دقیقاً به آن‌ها بگویید از چه بخش از کارشان رضایت ندارید و انتظار داشتید این قسمت از کار به چه شکلی انجام می‌شد.

اگر عملکرد کارمندان شما بر فعالیت تمام اعضای تیم اثر می‌گذارد باید این موضوع را به آن‌ها یادآور شوید. با این حال، توجه کنید این فرآیند باید در کمال دقت صورت گیرد. در نظر داشته باشید اعلام اینکه از کار کارمندان خود رضایت ندارید با متهم کردن، توهین کردن و استفاده از الفاظ بی‌ادبانه کاملاً متفاوت است و البته این نوع رفتارها معمولاً نتیجه عکس در پی خواهد داشت.

جمع‌بندی

در نهایت به یاد داشته باشید همواره در پایان جلسه به آنها بگویید که تا چه حد رشد و موفقیت‌شان برای شما و سازمان مهم است. به آنها بگویید می‌دانید که تا چه حد به کارشان شور و شوق داشته و دوست دارند پیشرفت کنند. همچنین، تاکید کنید که تمام تلاش خود را برای پیشرفت‌شان به کار خواهید گرفت و به توانایی‌های‌شان اعتماد داشته و شانس پیشرفت را به ایشان خواهید داد.

مطالب پیشنهادی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.