وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

درس‌هایی که می‌توانید از مدیران خوب و بد بیاموزید

هر رهبر سبک، فلسفه و رویکرد مدیریتی خاص خود را دارد. بسیاری از مدیران می‌توانند الهام‌بخش کارمندان خود باشند، به رشد آنها کمک کنند و فضایی را به وجود آورند تا کارمندان بتوانند در مسیر رشد و پیشرفت قرار بگیرند. اما در مقابل، برخی مدیران میزان حمایت کمتری از کارمندان خود دارند، که اغلب فرصت رشد را از آنها می‌گیرند. صرف نظر از سبک مدیریتی مدیران، هر کدام از این دو نوع می‌توانند درس‌هایی برای کارمندان خود داشته باشند.

درک سبک‌های مختلف مدیریتی و مزایا و معایب هر کدام، می‌تواند به شما کمک کند تا روابط خود را مدیران بهتر کنید و همچنین همکاری موفق‌تری با آنها داشته باشید. علاوه بر این، این درس‌ها می‌توانند نقطه شروعی برای توسعه مهارت رهبری در شما باشند.

ابزار رایگان و آنلاین ساخت رزومه
همین حالا می‌توانید به صورت رایگان و آنلاین یک رزومه حرفه‌ای و دو زبانه بسازید و فایل آن را دریافت کنید.

مدیریت با تمرکز بر زمان تحویل (ددلاین)

درس‌هایی که می‌توان از مدیران خوب و بد آموخت

این مدیران کمتر حرف می‌زنند و بیشتر عمل می‌کنند. مدیرانی که به ددلاین بسیار اهمیت می‌دهند، افرادی وظیفه‌گرا هستند. نرسیدن به زمان سر رسید بدترین سناریو برای این مدیران است، بنابراین آنها از کارمندان خود توقع دارند بدون بهانه کارهای خود را سر موعد مقرر تحویل دهند.

این نوع مدیران، ممکن است افرادی سخت‌گیر و سازش‌ناپذیر به‌نظر برسند. بهترین راه برای جلب توجه آنها، صحبت از حقایق و داده‌ها است. آنها معمولا از افراد تیم خود می‌خواهند به جای اشاره کردن به مشکلات، به دنبال راه‌حل باشند.

این مدیران می‌توانند سخت‌گیر باشند، اما همچنین زمینه برای تفکر بیشتر درباره ایده‌ها و اجرای آنها را به کارمندان خود می‌دهند. آنها همچنین به کارمندان میزان استقلال بیشتری در کار می‌دهند و از آنها انتظار دارند که بتوانند مستقل کار کنند.

از سوی دیگر، این مدیران می‌توانند مطالبه‌گر و یا انعطاف‌ناپذیر به نظر برسند. آنها ممکن است از شما بخواهند که برای انجام وظایف کاری خود به سختی کار کنید و حتی خود را برای کار فدا کنید. اگر با این نوع مدیر کار می‌کنید، در اسرع وقت در مورد مرزهای خود در مورد ساعات کاری و در دسترس بودن صحبت کنید.

هنگام صحبت در مورد پیشرفت پروژه، راهی مختصر برای ثبت آنچه در حال رخ دادن است پیدا کنید. برای اینکه چنین مدیری را درگیر فرایندهای حل مسئله کنید، باید از راه‌های خلاقانه استفاده کنید. در زمان کار با چنین مدیری، با مدرک نشان دهید که برای حل مشکلات تلاش کردید.

مدیری دوست‌داشتنی با حس شوخ طبعی

درس‌هایی که می‌توان از مدیران خوب و بد آموخت

داشتن مدیری که مانند یک دوست باشد و رفتاری دوستانه از خود نشان دهد، یک مزیت به‌شمار می‌آید. همه باید خیلی خوش شانس باشیم که چنین مدیری داشته باشیم اما با این حال، چنین مدیرِ دوست‌داشتنی‌ای نیز می‌تواند چالش‌های خاص خود را داشته باشد.

در حالی که یک مدیرِ دوست و پایه ممکن است فهمیده و دلسوز باشد، اما سبک رهبری او ممکن است فضای کاری را به سمت ویرانی پیش ببرد. در این فضای کاری افراد یا تیم‌ها به دلیل وجود خوش‌رفتاری، صمیمیت و چاپلوسی دچار شکست می‌شوند.

گاهی اوقات برای پیشرفت و توسعه فردی، نیاز است که از سمت مدیر خود مورد لطف قرار بگیرید و برخی اوقات از بازخوردهای او متوجه اشتباه خود بشوید. چنین مدیرانی در کار خود نیز با چالش مواجه هستند و ممکن است در اجرای استراتژی خود دچار سستی شوند، که در نهایت، می‌تواند بر بهره‌وری تیم و حتی شهرت تیم در شرکت تأثیر بگذارد.

مثبت بودنِ سمی نیز، یکی دیگر از مشکلاتی است که این مدیران دارند. مدیری که نمی‌تواند مشکلی را تشخیص دهد یا تمایل به حل بحران ندارد، خیلی قابل اعتماد نیست و نمی‌توان ارتباط حرفه‌ای خوبی با او داشت. مثبت بودنِ سمی در محل کار می‌تواند «افراد را به سمت بی‌اعتباری، نادیده گرفته شدن و شنیده نشدن سوق دهد.»

برای کار با چنین مدیری، باید برای تعاملات خود حد و مرز تعیین کنید. این می‌تواند به شما کمک کند تا مرزی میان زندگی خصوصی و حرفه‌ای خود ترسیم کنید.

مدیر خدمت‌گذار

درس‌هایی که می‌توان از مدیران خوب و بد آموخت

ذهنیت رهبران خدمت‌گزار، این است که ارائه خدمت در اولویت هر کاری قرار دارد. آنها خود را به عنوان مربی یک تیم قهرمان و در اندازه بزرگتر، مربی یک سازمان می‌بینند و نیازهای خود را در اولویت آخر قرار می‌دهند.

شرکت‌های که این هفته استخدام دارند
۲۳ شرکت بزرگ و معتبر این هفته استخدام دارند. برای مشاهده آگهی‌های استخدامی و ارسال رزومه کلیک کنید.

رهبران خدمت‌گزار می‌توانند همدل و کاریزماتیک باشند. با توجه به اینکه ماموریت چنین مدیرانی خدمت به افراد اطرافشان است، ممکن است علاقه زیادی به رشد و مسیر شغلی شما نشان دهند. در حالت ایده‌آل، این مدیران می‌توانند روحیه تیم را بالا ببرند و دسترسی افراد تیم به فرصت‌های رشد را بیشتر کنند. در مجموع، داشتن این مدیر یا چنین مدیری شدن، بد نیست.

اما چالش کار با چنین مدیری چیست؟ چالش کار با کسی که روی آینده شما سرمایه‌گذاری کرده این است که ممکن است روی آینده‌ای سرمایه‌گذاری کند که شما برای خودتان نمی‌خواهید. از این رو، دچار کشمکشی بین نیازهای خود و دیدگاه مدیر خود می‌شوید. به همین خاطر، باید از خود و نیازهایی که دارید دفاع کنید و بتوانید به طور مداوم با مدیر در ارتباط باشید تا این موارد را با هم بررسی کنید.

مدیران خادم، همچنین دوست دارند تا تصمیمات در کمیته‌های مربوطه گرفته شود، که به این معنی است که تصمیم‌گیری در تیم‌های تحت هدایت آنها زمان بیشتری می‌برند. اینکه چنین مدیرانی تصمیمات را به سمت کمیته‌های می‌برند، می‌تواند نشان دهنده این حقیقت باشد که فاقد اختیار لازم برای نظارت یا ارائه نظر درست باشند. همه اینها در واقع می‌تواند اعتماد به توانایی‌های یک مدیر خدمتگزار را از بین ببرد.

ویژگی‌های سمی مدیران

درس‌هایی که می‌توان از مدیران خوب و بد آموخت

صرف نظر از سبک مدیریت، ویژگی‌های سمیِ بسیاری وجود دارد که می‌توانید از همان ابتدای همکاری با مدیران آنها را کشف کنید. در اینجا برخی از ویژگی‌های سمی مدیران را بیان خواهیم کرد که باید مراقبت آنها باشید:

  • فرهنگ برد در مقابل یادگیری: مدیرانی که به جای تمرکز بر تجربه و یادگیری، بر سبک و فرهنگ «برنده شدن» تمرکز دارند، دارای سبک مدیریتی ظالمانه هستند. این سبک مدیریتی می‌تواند محیط کاری را پرتنش کند که نتیجه آن کاهش میزان رضایت شغلی کارکنان خواهد بود.
  • سارق اعتبار (The glory hog): مدیرانی با چنین ویژگی سمی‌ای ارزش تیم را بر اساس کار سختی که انجام می‌دهد، می‌سنجند و معمولا از رشد کارکنان حمایت نمی‌کنند. این مدیران از کارکنان خود می‌خواهند به جای راه رفتن، بدوند. اما این مدیران در مواقع پیروزی، دلیل اصلی را خودشان می‌دانند و همه چیز را به نام خود تمام می‌کنند اما هنگام شکست دلیل اصلی را تیم و نیروها معرفی می‌کنند.
  • فرهنگ کنترل‌گر در مقابل انگیزه‌دهنده: متأسفانه، تنها راهی که برخی افراد بلد هستند تا به خواسته خود برسند این است که دیگران را مجبور کنند تا دستورات خود را انجام دهند. مراقب مدیرانی باشید که تمایل به تفویض اختیار یا فشار بیش از حد به تیم دارند. این مدیران از مزایای که از این روش مدیریتی به دست می‌آورند، لذت می‌برند.

به انواع مختلفی از مدیرانی که در مسیر شغلی خود با آنها روبرو می‌شوید توجه کنید. درس‌هایی که از مدیران می‌گیرید به شما کمک می‌کنند تا مهارت خود در مدیریت را تقویت کنید و همچنین، دیگر مهارت‌های خود را بهبود دهید.

در حال حاضر بیشتر از ششصد فرصت استخدام در گروه شغلی مدیریت در سایت ایران‌تلنت ارائه شده است. برای مشاهده و دسترسی به فرصت‌های شغلی و استخدام در رده مدیریت اینجا کلیک کنید.

منبع glassdoor
مطالب پیشنهادی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.