وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

شغل های مهندسی برق کدام هستند؟

مهندسی برق یا electrical engineering یک رشته رو به رشد است که در آن مهندس برق از سیستم‌های الکتریکی برای ایجاد فناوری نوآورانه و حل مشکلات اجتماعی استفاده می‌کند. از این رو، نقش‌ها و مشاغل مختلف از مفاهیم مهندسی برق برای تحقق هدف خود استفاده می‌کنند و فرصت‌های شغلی برای این دسته از افراد نیز بسیار زیاد است. اگر به مهندسی برق علاقه دارید، تحصیل در این رشته و همچنین کار کردن روی مهارت‌ها فردی این دسته از افراد به شما در انتخاب مسیر شغلی رضایت بخش و همچنین متناسب با اهداف حرفه‌ای شما کمک می‌کند. اگر به خوبی روی رشته خود تمرکز داشته باشید و مسیر شغلی خود را به درستی انتخاب کنید، می‌توانید رضایت شغلی داشته باشید و درآمد خوبی نیز از مهارت خود کسب کنید.

در این مقاله، برخی از گزینه‌های شغل های مهندسی برق را مرور خواهیم کرد.

ابزار رایگان و آنلاین ساخت رزومه
همین حالا می‌توانید به صورت رایگان و آنلاین یک رزومه حرفه‌ای و دو زبانه بسازید و فایل آن را دریافت کنید.

چرا شغل مهندسی برق را انتخاب می‌کنیم؟

شغل مهندسی برق دارای مزایای شخصی و اجتماعی است. با تحصیل در مهندسی برق، می‌توانید به نیاز جامعه به ساخت زیرساخت‌های اولیه برق کمک کنید. نوآوری‌هایی که مهندسی برق ایجاد می‌کند، می‌تواند تأثیر مستقیمی بر کیفیت زندگی مردم و توانایی آنها در انجام وظایف اصلی اجتماعی داشته باشد. مهندسی برق همچنین می‌تواند شغلی رضایت بخش در بُعد شخصی باشد و همچنین درآمد مهندسی برق برای فرد بسیار خوب باشد.

شغل های مهندسی برق

پس از آگاهی از مبانی مهندسی برق، می‌توانید به دنبال موقعیتی باشید که بتوانید مهارت‌ها و توانایی‌های خود را مستقیماً در آن موقعیت شغلی به کار بگیرید. در ادامه برخی از شغل های مهندسی برق را عنوان خواهیم کرد که می‌توانند برای شما بسیار مناسب باشند:

۱. تکنسین برق

تکنسین‌های برق ماشین آلات و تجهیزاتی را که برای کار کردن از برق استفاده می‌کنند، می‌سازند و نگهداری می‌کنند. آنها کار سیم کشی و تعمیر سیم کشی‌ها را نیز انجام می‌دهند، قطعات محصول را می‌سازند، ماشین‌ها را مونتاژ می‌کنند، خروجی برق را آزمایش می‌کنند و مشکلات عملکردی هر دستگاه و محصول را برطرف می‌کنند. تکنسین‌های برق قطعات الکترونیکی ماشین آلات را بررسی می‌کنند و نحوه نگهداری آنها، تعمیر و رسیدگی به آنها را مشخص می‌کنند.

۲. برقکار

شغل های مهندسی برق

برقکاران سیستم‌های الکتریکی یکپارچه در ساختمان مانند خانه یا دفتر را نصب و تعمیر می‌کنند. آنها محل اجزای الکتریکی مانند سیم، ترانسفورماتور، قطع کننده مدار و جعبه‌های برق در ساختمان‌ها را بررسی و تعیین می‌کنند. برقکاران علت به وجود آمدن وقفه در روند برق رسانی را بررسی می‌کنند و قطعات را تعویض یا مجدداً درست می‌کنند تا پروسه برق رسانی دوباره به حالت اولیه خود برگردد.

۳. مهندسی کنترل

فرد در شغل مهندسی کنترل که یکی از گرایش های مهندسی برق است، بر روی کار مهندسین و همچنین کارخانه‌های تولید برق و انرژی کنترل دارد تا فرآیندهای تولید برق و انرژی سازگار، کارآمد و با کیفیت بالا انجام شود. آنها فرآیند کلی تولید برق در نیروگاه را طراحی می‌کنند و تنظیماتی را برای بهینه سازی خروجی انجام می‌دهند. آنها با خودکارسازی فرایندهای اساسی کار، بهره‌وری را در تولید افزایش می‌دهند. از وظایف دیگر مهندسان در شغل مهندسی کنترل این است که استانداردهای عملیاتی را تعیین کنند و همچنین برای تعمیر، نگهداری، افزایش کیفیت و بازرسی‌های مداوم خط مشی تعیین کنند.

۴. مهندسی تست

در شغل مهندسی تست، فرآیندهای مربوط به عیب‌یابی محصول و تأیید عملکرد محصول توسط مهندسان برق انجام می‌شود. آنها آزمایشاتی را برای تعیین اینکه آیا محصولات با الزامات ایمنی و عملیاتی مطابقت دارند، ایجاد می‌کنند و محیطی به وجود می‌آورند که به آنها این امکان را می‌دهد که بازخورد تجربی را به طور دقیق اندازه‌گیری کنند. مهندسان تست یا آزمایش، آزمایشات انجام شده را بررسی می‌کنند و بر اساس نتایج، فرآیند درست را انجام می‌دهند. آنها می‌توانند از آزمایشات خود برای توسعه محصولات جدید، تعیین میزان ماندگاری نمونه‌های اولیه یا تایید کیفیت و سازگاری محصولات استفاده کنند.

۵. مدیر پروژه برق

مدیران پروژه‌های برق مسئول نظارت بر برنامه ریزی و اجرای سیستم‌های الکتریکی جدید برای پروژه‌های ساختمانی هستند. آنها نیازمندی‌های پروژه، محدودیت‌های بودجه، استخدام پیمانکاران، تهیه برنامه‌های پروژه و نظارت بر بهره‌وری کارکنان را انجام می‌دهند. مدیران پروژه‌های برقی لوازم مورد نیاز را سفارش می‌دهند، مدارک لازم را برای الزامات نظارتی پر می‌کنند و در پیش‌برد پروژه با دیگر افراد نیز همکاری می‌کنند.

۶. طراح برق

طراحان برق از دانش خود در زمینه مهندسی برق برای ایجاد طرح بندی مدار که به طور مناسب انرژی الکتریکی را توزیع می‌کند، استفاده می‌کنند. آنها ایمن‌ترین و کارآمدترین طرح‌ها و مدارها را برای مدیریت ولتاژ مناسب در یک سیستم الکتریکی طراحی می‌کنند. طراحان برق فضای موجود در یک ساختمان، ماشین یا محصول را بررسی می‌کنند و سیستم‌های مداربسته ایمنی را متناسب با آن فضاها طراحی می‌کنند.

۷. مهندسی برق

مهندسان برق انواع دستگاه‌های الکتریکی را طراحی، آزمایش و پیاده سازی می‌کنند و از سیستم‌های قدرت پیچیده گرفته تا دستگاه‌های الکتریکی کوچک‌تر را، این افراد به وجود می‌آورند. آنها از دانش خود در مورد مدارها و جریان‌های الکتریکی برای تامین ایمن برق دستگاه‌های تکنولوژیکی استفاده می‌کنند. مهندسان برق کارهای اولیه در تولید دستگاه‌های برقی را انجام می‌دهند، در ساخت نمونه اولیه نظارت می‌کنند، بر روی محصول تولید شده آزمایشاتی انجام می‌دهند و از پروژه گزارش نهایی آماده می‌کنند. آنها همچنین به مشتریان توصیه‌هایی برای ساخت محصول ارائه می‌دهند. استخدام مهندس برق یکی از پرتقاضاترین شغل‌ها و زمینه‌های شغلی این رشته است.

۸. مهندسی تجهیزات

شغل های مهندسی برق

مهندسان تجهیزات بر توسعه ماشین آلات و سایر دستگاه‌های مکانیکی تمرکز دارند که سازمان‌ها از آنها به عنوان تجهیزات عملیاتی استفاده می‌کنند. آنها در وهله اول ارزیابی می‌کنند که سازمان‌ها نیاز به چه تجهیزاتی دارند، سپس دستگاه‌هایی متناسب با نیازهای آنها طراحی می‌کنند. مهندسان تجهیزات با طراحی تغییرات مکانیکی و الکتریکی و ادغام فناوری جدید، قطعات تجهیزات موجود در سازمان‌ها، شرکت‌ها و کارخانه‌ها را به روز می‌کنند. آنها اطلاعات مربوط به عملکرد تجهیزات و سوء عملکردها را برای عیب‌یابی و بهینه سازی جمع آوری می‌کنند.

شرکت‌های که این هفته استخدام دارند
۲۳ شرکت بزرگ و معتبر این هفته استخدام دارند. برای مشاهده آگهی‌های استخدامی و ارسال رزومه کلیک کنید.

۹. مهندسی هوانوردی

کار اصلی مهندسان هوانوردی ایجاد طراحی برای ساخت و کارکرد هواپیماها، هلیکوپترها، موشک‌ها و سایر دستگاه‌های پروازی است. آنها الزامات طراحی و جزئیات پروژه را برای تعیین نیازهای مشتری بررسی می‌کنند و با ترکیب عناصر مکانیکی، شیمیایی و الکتریکی یک وسیله نقلیه یا دستگاه هوانوردی طراحی می‌کنند. مهندسان هوانوردی آزمایشات نظری گسترده‌ای را با استفاده از نرم افزار مدل‌سازی انجام می‌دهند و برای اطمینان از موفقیت پروژه، کارها و فعالیت‌هایی را نیز انجام می‌دهند. آنها همچنین کار تعویض و تعمیر قطعات قدیمی و خراب در هواپیماها را برعهده دارند.

۱۰. مهندسی الکترونیک

مهندسان الکترونیک مسئول طراحی و تولید قطعات الکترونیکی و اجزای آنها هستند. آنها سخت افزار کامپیوتر، تجهیزات تلفن همراه، نرم افزار و انواع دیگر لوازم الکترونیکی را تولید می‌کنند. مهندسان الکترونیک همچنین محصول نهایی را هم از نظر کارکرد و هم از نظر ویژگی‌های ظاهری بررسی می‌کنند تا از درست بودن آن مطمئن شوند.

۱۱. مهندسی سخت افزار

مهندسان سخت افزار برای ساخت سخت افزار و سایر تجهیزات فیزیکی کامپیوتر، طرح ارائه می‌دهند. آنها قطعاتی مانند پردازنده‌های رایانه، هارد دیسک، برد، فن، روتر، کارت گرافیک و تراشه‌های حافظه را طراحی و کامپایل می‌کنند. مهندسان سخت افزار اطمینان حاصل می‌کنند که دستگاه دارای اجزای اصلی و منبع تغذیه برای تکمیل عملکردهای خود بدون گرم شدن بیش از حد هستند. آنها هنگام استفاده از اجزای سخت افزاری مختلف، جزئیات مربوط به عملکرد سیستم را ثبت می‌کنند و بر اساس نتایج به دست آمده بهترین کار را برای بهبود عملکرد سیستم انجام می‌دهند.

۱۲. مهندسی نرم افزار

شغل های مهندسی برق

مهندسان نرم افزار از کد برای نوشتن برنامه‌ها و برنامه‌های نرم افزاری جدید استفاده می‌کنند. آنها ابتدا نیاز مشتری را بررسی می‌کنند، سپس با استفاده از کد آنچه مشتری می‌خواهد را ارائه می‌دهند. مهندسان نرم افزار ساخت برنامه را برای سیستم عامل‌های مختلف انجام می‌دهند و از کد برای حذف اشکالات و پیاده سازی امنیت سایبری استفاده می‌کنند. مهندسان نرم افزار می‌توانند از مفاهیم مهندسی برق، به ویژه هنگامی که با مهندسین سخت افزار همکاری می‌کنند، به خوبی استفاده کنند.

۱۳. مدیر فناوری

مدیر فناوری یک شرکت مسئول نظارت و هماهنگی کلیه نیازهای فناوری سازمان است. این شامل برنامه ریزی زیرساخت‌های تکنولوژیکی، سفارش تجهیزات و استخدام کارمندانی می‌شود که دارای دانش فنی پیشرفته هستند. مدیر فناوری دستورالعمل‌هایی برای امنیت اطلاعات، به روز رسانی فناوری داخلی و پردازش داده‌ها به وجود می‌آورد. آنها میزان سرمایه گذاری برای کارهای مربوط به تکنولوژی شرکت را تعیین می‌کنند و به دنبال تأمین کنندگان یا شرکای تجاری برای پروژه‌های خود هستند.

۱۴. مشاور بیوتکنولوژی

مشاوران بیوتکنولوژی به شرکت‌ها و سازمان‌ها توصیه‌هایی برای استفاده از فناوری جدید ارائه می‌دهند. آنها به مشتریان در مورد نوآوری‌های جدید در زمینه بیوتکنولوژی آموزش می‌دهند و توصیه‌هایی در مورد محصولات و خدمات که می‌توانند عملکرد شرکت را بهبود بخشند، ارائه می‌دهند. مشاوران بیوتکنولوژی درباره اینکه چگونه مشاغل می‌توانند از محصولات و ابزارهای بیوتکنولوژی در کار کار استفاده کنند، صحبت می‌کنند و درباره تاثیر بلند مدت این ابزارها در شرکت‌ها پیش بینی‌هایی ارائه می‌دهند.

نکاتی برای شروع مهندسی برق

شغل های مهندسی برق

مهندسی برق یک حوزه چالش برانگیز و رقابتی است. برای به دست آوردن شغل رؤیایی خود در مهندسی برق، باید یک برنامه قوی داشته باشید و در مورد مسیر شغلی خود استراتژیک باشید. در اینجا چند نکته برای شروع کار در زمینه مهندسی برق را بیان خواهیم کرد:

  • اصول اولیه را مطالعه کنید: دانش پیش زمینه از مفاهیم مهندسی برق را با شرکت در کلاس‌ها و مطالعه کتاب‌های مربوط به برق و مهندسی به دست آورید. درک نظریه‌های علمی اصلی مهندسی برق برای پیشرفت در این زمینه و افزایش مهارت شما در این حوزه، کاری ضروری است.
  • به طور مستقل تمرین کنید: زمانی را صرف پروژه‌های مستقل کنید که در آن می‌توانید مهارت‌هایی مانند طراحی نقشه و مدار را تمرین کنید. این تمرین به شما این امکان را می‌دهد تا از طریق تجربه یاد بگیرید و مهارت‌های مورد نیاز در صنعت خود را افزایش دهید.
  • به دنبال یک مربی یا منتور باشید: با اساتید، همکاران و دیگر مهندسین برق صحبت کنید تا مربی و یا منتوری را پیدا کنید که به شما در شناسایی بهترین فرصت‌های مهندسی برق کمک کند.
  • به دنبال فرصت شغلی مناسب خود باشید: به دنبال فرصت‌های شغلی باشید که مستقیماً با اهداف شما در حرفه مهندسی برق ارتباط دارد. مشاغلی را پیدا کنید در آن تخصص دارید و همچنین امکان رشد و پیشرفت را برای شما فراهم می‌کنند.
مطالب پیشنهادی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.