وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

مدل کاری فریلنسری بهتر است یا کارمندی؟

اگر به آگهی‌های استخدامی مراجعه کرده باشید، حتما متوجه شدید که شرکت‌ها فرصت‌های شغلی تمام وقت، پاره وقت و فریلنسری را در لیست آگهی‌های استخدامی خود دارند. برخی افراد با اینکه در شرکت‌ها مشغول به کار هستند و شغلی تمام وقت دارند، اما با این حال، به صورت فریلنسری نیز به فعالیت خود ادامه می‌دهند و به دنبال کسب درآمد بیشتر هستند. بسته به در دسترس بودن، زمان داشتن و ترجیحات شخصی شما، ممکن است بین پیوستن به یک شرکت به صورت استخدام تمام وقت و انتخاب کار فریلنسری دچار مشکل شوید.

داشتن شغل تمام وقت و فریلنسری هر دو مزایا و معایب خود را دارند. این سوال در مورد اینکه کدام مسیر شغلی بهتر است، به ویژه با توجه به رویدادهای اخیر جهانی، مانند همه‌گیری کرونا، بسیار مورد بررسی قرار گرفته است. هنگام کاریابی و کار به عنوان فریلنسری، موارد خاصی وجود دارد که قطعا باید بدانید.

محاسبه آنلاین حقوق و دستمزد
با استفاده از سرویس سلری‌ایران تلنت می‌توانید به راحتی حقوق و دستمزد خود را در هرگروه شغلی و هر رده سازمانی محاسبه و آن را با سایر افراد مقایسه کنید.

برای اینکه به شما کمک کنیم که بین این دو مسیر شغلی یکی را انتخاب کنید، مزایا و معایب هر کدام را خواهیم گفت و به تفاوت‌های آنها خواهیم پرداخت.

مزایای فریلنسر بودن

فریلنسر بودن شما را مجبور نمی‌کند که به مکان خاصی متعهد باشید. برخی افراد در خانه بهتر و راحت‌تر کار می‌کنند و حتی بهره‌وری بالاتری دارند، که مسلما مدل کاری فریلنسری برای این افراد بهترین گزینه است. به عنوان یک فریلنسر می‌توانید تمام کارهای خود را در حالی که در رختخواب هستید با لباس راحت به تن دارید، انجام دهید!

یکی از مزایای انجام کار در هر مکانی این است که شما حتی می‌توانید سفر کنید و در سفر کارهای خود را انجام دهید. حتی می‌توانید محل زندگی خود را مدام تغییر دهید و نگرانی بابت حاضر شدن در محل کار نداشته باشید. دیگر مزایای مدل کاری فریلنسری عبارت‌اند از:

ساعت کاری ثابتی نخواهید داشت

تفاوت فریلنسری با کارمندی

یکی از مزایای فریلنسر بودن این است که ساعت خاصی برای کار ندارید و می‌توانید در هر زمانی که بخواهید کار کنید. هشت ساعتِ کاری در روز برای فریلنسرها وجود ندارد و می‌توانند کار خود را از هر ساعتی آغاز و هر ساعتی به پایان برسانند. در این مدل کاری، به خوبی از ساعت و زمان انجام کارها آگاه هستید، ددلاین‌های خود را می‌دانید و در هر ساعتی از روز می‌توانید کار خود را تحویل دهید.

هر زمان که شد می‌توانید کمی استراحت کنید

اگر یک فریلنسر هستید، هر زمان که بخواهید می‌توانید به تعطیلات بروید، به هیچ برنامه و اداره‌ای تعهد ندارید و نیازی به درخواست مرخصی ندارید!

این یکی از بهترین مزایای مشاغل فریلنسری است. شما برای انجام کارهای خود به روزهای کاری کارمندی نیاز ندارید و می‌توانید هر زمان که می‌خواهید به مرخصی بروید و تعداد روزها نیز دست خودتان است.

موقعیت مکانی را خودتان تعریف می‌کنید

اگر در یک مکان دورافتاده یا مکانی دور از دسترس زندگی می‌کنید که فاصله‌ زیادی با محل بسیاری از کسب‌وکارها دارد، ممکن است پیدا کردن شغلی تمام وقت برای شما مشکل و چالش‌برانگیز باشد. اما این مشکل را هیچ‌وقت یک فریلنسر نخواهد داشت و می‌تواند بدون توجه به موقعیت مکانی، کار خود را انجام دهد و دغدغه ماندن در ترافیک و رفت‌وآمد به محل کار را نداشته باشد.

از آنجایی که مدل کاری فریلنسری ۱۰۰٪ از راه دور است، می‌توانید شغل خود را در هر کجا که هستید یا هر جایی که قصد مهاجرت دارید، انجام دهید. شما موظف به کار در هیچ فضای اداری نیستید، بنابراین دفتر شما می‌تواند هر جایی باشد که شما انتخاب می‌کنید.

زندگی اجتماعی پویاتری خواهید داشت

داشتن و حفظ زندگی اجتماعی در حین مدل کاری کارمندی و تمام وقت، گاهی اوقات دشوار است. این به ویژه در مشاغلی که ساعت کاری طولانی دارند و برای آنها اضافه کاری تعیین می‌شود، بیشتر نمود پیدا می‌کند. اگر فکر می‌کنید که زندگی اجتماعی و رفاه برای شما اولویت دارند، به ساعت کاریِ منعطف نیاز دارید که در مدل کاری فریلنسری وجود دارد.

خوشبختانه، فریلنسری به شما این آزادی را می‌دهد که انتخاب کنید در چه ساعتی با خانواده و دوستان باشید و چه ساعتی از روز را به کار اختصاص دهید. اگرچه در مدل کارمندی و تمام وقت نیز این امکان برای شما فراهم است که با خانواده و دوستان زمان بگذرانید و رندگی اجتماعی فعالی داشته باشید، اما این موضوع صرفا به ماهیت شغل شما بستگی دارد.

اگر فردی تیم‌گرا هستید، مسلما بودن در محیط کاری تیمی و وقت گذراندن با افراد تیم برای شما لذت‌بخش است، که می‌تواند جایگزینی عالی برای زندگی اجتماعی شما باشد. همه اینها به زمینه کاری که در آن هستید و همچنین ترجیحات شخصی شما بستگی دارد.

درآمد بیشتری خواهید داشت

تفاوت فریلنسری با کارمندی

ممکن است از دوستان خود شنیده باشید که از درآمد خوب خود از فریلنسری می‌گویند. در مدل کاری فریلنسری می‌توانید روی چند پروژه کار کنید و درآمد بیشتری نسبت به کار تمام وقت داشته باشید و لازم نیست منتظر حقوق ماهانه باشید. در این مدل، به ازای هر پروژه حقوق و دستمزد می‌گیرید و می‌توانید بیش از یک پروژه در ماه داشته باشید، بنابراین ممکن است پول دریافتی شما حتی دو برابر حقوقی باشد که فردی کارمند دارد.

مزایای کارمندی و کار تمام وقت

تا به اینجا درباره مزایای فریلنسری گفتیم و نوبت به مزایای کارمندی رسیده است. در ادامه برخی از مهم‌ترین مزایای کار تمام وقت را بیان خواهیم کرد:

شرکت‌های که این هفته استخدام دارند
۲۳ شرکت بزرگ و معتبر این هفته استخدام دارند. برای مشاهده آگهی‌های استخدامی و ارسال رزومه کلیک کنید.

مزایای مربوط به کارمندان را خواهید داشت

داشتن مزایای کارمندی احتمالا بزرگترین مزیت کار تمام وقت نسبت به فریلنسری است. این مزایا شامل بیمه درمانی و همچنین روزهای مرخصی با حقوق و مرخصی استعلاجی می‌شود. متأسفانه، هنگام فریلنسری، باید هزینه بیمه درمانی خود را بپردازید که بسته به فاکتورهای مختلف ممکن است گران شود.

اگر شغل تمام وقت دارید، لازم نیست نگران هیچ یک از این موارد باشید، زیرا در بیشتر موارد، کارفرمای شما این هزینه‌ها را برای شما پوشش می‌دهد. علاوه بر این، بسته به محل زندگی و کار شما، روزهایی از سال را به عنوان روز مرخصی بدون حقوق خواهید داشت.

درآمدی ثابت خواهید داشت

اگرچه پولِ بیشتر بهتر از داشتن درآمد ثابت و ماهیانه است، اما تنها مشکل آن ثابت نبودن آن است. شما می‌توانید چند ماه کار کنید اما ممکن است چند ماه بعد از آن را بیکار باشید و پروژه‌ای نداشته باشید. همه چیز در مدل کاری فریلنسری به نیازهای کارفرما بستگی دارد و این، در مدل کاری تمام وقت وجود ندارد.

به انزوا دچار نمی‌شوید

یکی از معایب فریلنسر بودن این است که به تنهایی کار می‌کنید. انجام برخی از کارها نیاز به طوفان فکری دارند، که این کار در مدل تمام وقت وجود نخواهد داشت. گاهی اوقات داشتن همکار دلگرم‌کننده است، اما زمانی که شما یک فریلنسر هستید، چنین چیزی نخواهید داشت. به همان اندازه که دوست دارید به تنهایی کار کنید، برخی مواقع به یک تیم نیاز خواهید داشت تا با هم فکر کنید یا نظر بخواهید.

رشد شغلی خواهید داشت

تفاوت فریلنسری با کارمندی

استخدام در شرکتی و داشتن شغل تمام وقت باعث رشد شغلی شما خواهد شد و همیشه می‌توانید از تجربیات افراد بیاموزید، هر چه بیشتر برای آموزش در شرکت هزینه کنید و بیشتر یاد خواهید گرفت.

سخن پایانی

اگر روتین خاصی در زندگی شخصی خود دارید، یک کار تمام وقت آن را تغییر خواهد داد. از آنجایی که بیشتر روز خود را در دفتر می‌گذرانید، باید برخی از کارهای روزمره خود را رها کنید و حتی خود را آماده کنید که ساعت طولانی‌ای را در رفت‌وآمد به شرکت سپری کنید. اما مطمئن خواهید بود که حقوق ثابتی دارید و می‌توانید ماهانه آن را دریافت کنید. اما اگر فردی هستید که به ساعت کاری منعطف نیاز دارد و رفت‌وآمد به محل کار برای شما آزاردهنده است، همین امروز رزومه فریلنسر خود را آماده کنید و برای کارفرمایان ارسال کنید.

ترجیح شما برای کار کدام مدل است؟ آیا دوست دارید تا مزایای فریلنسری را داشته باشید و ریسک نداشتن چند ماه حقوق را می‌پذیرید و یا اینکه دوست دارید شغلی با درآمدی ثابت داشته باشید؟ نظر خود را با ما در بخش نظرات در میان بگذارید.

منبع thinkmarketingmagazine cleverism
مطالب پیشنهادی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.