وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

کتاب هایی که یک برنامه نویس باید بخواند

اگر شخصی را پیدا کردید که در مورد حوزه‌ای خاص دانش بسیاری دارد و به خوبی درباره آن حوزه صحبت می‌کند، حتما باید از او درباره کتاب‌هایی که مطالعه کرده بپرسید. یک کتاب می‌تواند ماهیت و هوش هر فرد را مشخص کند. اگر برنامه نویس هستید، باید خواننده خوبی نیز باشید زیرا خواندن و مطالعه کتاب‌های مرتبط با شغل شما می‌تواند ذهن شما را تقویت کند و خب ذهن سلاح شماست. شما باید به صورت روزانه ذهن خود را پرورش دهید و قبل از اینکه راه حلی برای مشکلی پیدا کنید، باید به خوبی درباره آن مشکل اطلاعات داشته باشید و این ماهیت شغل شماست. بدون خواندن و درک درست مفاهیم، برای حل مشکل باید ساعت‌ها زمان بگذارید و این می‌تواند شما را از قافله برنامه نویسان موفق عقب بیندازد.

بهترین کتاب ها برای برنامه نویسان

در این مقاله لیستی از بهترین کتاب ها برای برنامه نویسان را قرار دادیم که هر برنامه نویس در مسیر شغلی برنامه نویسی باید آنها را بخواند. این کتاب‌ها نه تنها زیر و بم برنامه نویسی را به شما یاد خواهند داد، بلکه به شما کمک می‌کنند تا قدرت تفکر خود را بیشتر کنید، سازماندهی کردن را یاد بگیرید و به شخصی با مهارت حل مسئله بالا تبدیل شوید، که در واقع مهم‌ترین درس برای یک برنامه نویس است. این کتاب‌ها نه تنها برای تسلط بر یک زبان برنامه نویسی خاص مانند C ++ ، جاوا یا پایتون هستند، بلکه به شما کمک می‌کنند تا برنامه نویس بهتری شوید.

ابزار رایگان و آنلاین ساخت رزومه
همین حالا می‌توانید به صورت رایگان و آنلاین یک رزومه حرفه‌ای و دو زبانه بسازید و فایل آن را دریافت کنید.

Clean code

بهترین کتاب ها برای برنامه نویسان

نویسنده: رابرت سی مارتین

ناشر: تولید علم

مترجم: مهرداد عباسی، سید مرتضی قائم مقامی و حسین مسعودی

این یکی از بهترین کتاب‌های کلاسیک برای مبتدیان است و همه ترفندها و الگوهای نوشتن صحیح و تمیز کد را به شما آموزش می‌دهد. نکته‌ای که این کتاب می‌خواهد بگوید این است که هر کدی که اجرا می‌شود، لزوما کد تمیزی نیست. اکثر برنامه نویسان مبتدی این اشتباه را انجام می‌دهند و در کدنویسی خود تنها به فکر حل مسئله هستند و اصولا تمیز نویسی کد را فراموش می‌کنند. یک کد تمیز باید به درستی خوانده شود و از ساختار مناسبی برخوردار باشد تا بتوان به راحتی از آن استفاده مجدد کرد و اشکالات آن را نیز به مرور زمان برطرف کرد.

آنچه در این کتاب ارائه شده:

  • چگونه می‌توان یک متغیر را به درستی نامگذاری کرد؟
  • با چه روشی بهتر کدنویسی کنیم؟
  • چگونه می‌توان ساختار کد را بهتر کرد؟
  • بوی کد چیست؟
  • چرا رویکردهای دیگر از چیزی که الان من استفاده می‌کنم بهتر است؟

The Mythical Man-month

بهترین کتاب ها برای برنامه نویسان

نویسنده: Frederick Brooks

ناشر: انتشارات مؤلفین طلایی

به گفته بسیاری از توسعه دهندگان نرم افزار در جهان، این کتاب برای برنامه نویسان به معنای واقعی کلمه کتاب مقدس است. این کتاب به شما کمک می‌کند تا به درک درستی از توسعه نرم افزار، برآوردها، مدیریت پروژه و مشکلات در توسعه نرم افزار برسید. موضوع اصلی این کتاب “قانون بروکس” است که می‌گوید “دیر اضافه کردن نیروی انسانی به پروژه‌های نرم افزاری، روند اتمام آن را کندتر می‌کند”.

آنچه در این کتاب ارائه شده:

  • این که چگونه کار مفید را اندازه گیری کنید.
  • ماهیت و مشکلات مهندسی نرم افزار را پیدا کنید.
  • به خاطر داشته باشید که هنگام کار بر روی سیستم دوم، نباید بیش از حد روی آن مهندسی انجام دهید.
  • هرگونه تلاش برای رفع خطا می‌تواند شما را به خطاهای جدید و زیادی سوق دهد.

The Pragmatic Programmer: Your Journey to Mastery

بهترین کتاب ها برای برنامه نویسان

نویسندگان: اندرو هانت و دیوید توماس

ناشر: انتشارات مؤلفین طلایی

این کتاب اندرو هانت و دیوید توماس درباره برنامه نویسی و مهندسی نرم افزار است. ویژگی منحصر به فرد این کتاب این است که به طور عملی شما را با مجموعه‌ای از نکات به منظور آموزش فرآیند برنامه نویسی و توسعه نرم افزار آشنا می‌کند و هدف آن آموزش به روش نظری نیست. این کتاب به شما کمک می‌کند تا در وهله اول یک یادگیرنده باشید، علاوه بر آن یک برنامه نویس عمل‌گرا، با قدرت تطبیق پذیری بالا، کنجکاوی و تفکر انتقادی، واقع گرا و فردی حرفه‌ای در کار خود باشید.

آنچه در این کتاب ارائه شده:

  • آموزش روش‌ها و فرآیندهای توسعه با استفاده از بسیاری از قیاس‌ها و داستان‌های کوتاه.
  • استفاده بیشتر از روش‌های ساخت و حفظ کدهای قابل تنظیم.
  • توصیه‌های مفید برای برآورد زمان و هزینه.
  • شما را با روش‌های آشنا می‌کند که ممکن است هنوز به آنها توجه نکرده باشید.

Code Complete (2 Edition)

بهترین کتاب ها برای برنامه نویسان

نویسنده: استیو مک کانل

ناشر: انتشارات مؤلفین طلایی

اگر می‌خواهید یک مهندس نرم افزار عالی باشید باید این کتاب را یکبار بخوانید. این کتاب مفیدترین و کاربردی‌ترین راهنماهای برنامه نویسی را به شما ارائه می‌دهد و به توسعه دهندگان برای کدنویسی نرم افزارهای بهتر کمک می‌کند. این کتاب دارای ترکیبی نادر از مفاهیم کلاسیک و کاملاً به روز شده با مفاهیم و نمونه‌های برنامه نویسی پیشرفته است. با این مفاهیم، به راحتی می‌توانید هنر و علم ساخت نرم افزار را درک کنید و در پروسه استخدام برنامه نویس موفق‌تر عمل کنید.

آنچه در این کتاب ارائه شده:

  • مهارت‌های کدنویسی نرم افزار، به عنوان مثال، طرح، سبک و شخصیت شناسی، تم‌ها و مستندسازی
  • برنامه نویسی، اشکال زدایی، ادغام و آزمایش نرم افزار
  • سایر جنبه‌های مهم توسعه نرم افزار مانند الزامات و مستندات
  • تکنیک‌های کدنویسی با کیفیت بالا، همراه با بهبود کد و ملاحظات سیستم

هنر برنامه نویسی کامپیوتر

بهترین کتاب ها برای برنامه نویسان

نویسنده: دونالد کنوت

ناشر: انتشارات مؤلفین طلایی

این یکی دیگر از کتاب‌های کلاسیک است که توسط دانشمند مشهور کامپیوتر پروفسور دونالد کنوت نوشته شده است. این کتاب به دلیل دقت بالایی که در مفاهیم دارد و همچنین طنز دلنشین آن بسیار محبوب است و توسط بسیاری از برنامه نویسان برتر جهان بسیار مورد ستایش قرار گرفته است. مجموعه کتاب‌های معروف کنوت “هنر برنامه نویسی کامپیوتر”، به دلیل مشارکت عمده او در تجزیه و تحلیل الگوریتم‌ها، جایزه تورینگ را در ۱۹۷۴ دریافت کرد.

این کتاب با مفاهیم و تکنیک‌های اساسی برنامه نویسی شروع می‌شود، الگوریتم‌های مختلف برنامه نویسی را بررسی می‌کند و به طور مؤثر آنها را تجزیه و تحلیل می‌کند و سپس به طور خاص بر نمایش اطلاعات در داخل یک کامپیوتر (ساختار اطلاعات) تمرکز می‌کند.

آنچه در این کتاب ارائه شده:

  • نحوه برخورد موثر با روابط ساختاری بین عناصر داده
  • نحوه حل مؤثر مشکلات با استفاده از مفاهیم اساسی الگوریتم‌های بنیادی
  • الگوریتم‌های عددی و الگوریتم‌های ترکیبی
  • مرتب سازی با مقایسه حداقلی یا مرتب سازی مطلوب
شرکت‌های که این هفته استخدام دارند
۲۳ شرکت بزرگ و معتبر این هفته استخدام دارند. برای مشاهده آگهی‌های استخدامی و ارسال رزومه کلیک کنید.

Programming Pearls

بهترین کتاب ها برای برنامه نویسان

نویسنده: جان بنتلی

این کتاب کمی متفاوت از دیگر کتاب‌های کلاسیک موجود در لیست است، اما این کتاب یکی از تأثیرگذارترین کتاب‌هایی است که به افراد کمک می‌کند مانند یک برنامه نویس فکر کنند و در میان بهترین کتاب ها برای برنامه نویسان است. هر مفهومی با مشکلات و راه حل‌های مختلف احاطه شده است. این همان چیزی است که این کتاب می‌خواهد بگوید. خواندن این مطلب دلپذیر است، زیرا شیوه نگارش آن فوق العاده است.

این کتاب ممکن است یک کتاب معمول از مفاهیم جدید برنامه نویسی نباشد، اما بهترین و کاربردی‌ترین کتاب برنامه نویسی برای تمرین و دنبال کردن مفاهیم با مثال‌های واضح است. این کتاب درک شما را از مفاهیم اصلی حافظه، CPU و الگوریتم‌ها به چالش می‌کشد و به تدریج به شما یاد می‌دهد که چگونه با مشکلات رفتار کنید، زیرا شعار اصلی این کتاب این است که به شما کمک می‌کند تا فردی با مهارت بالای حل مسئله باشید. این کتاب بهترین کتاب برای تمرین مشکلات ساختار داده و الگوریتم‌ها به ویژه جستجو، مرتب سازی و غیره است. کتابی واقعاً شاهکاری است که توسط جان بنتلی خلق شده است.

Code: The Hidden Language of Computer Hardware and Software

بهترین کتاب ها برای برنامه نویسان

نویسنده: Charles Petzold

این کتاب ما را با “زبان پنهان سخت افزار و نرم افزار رایانه” به شکلی عالی آشنا می‌کند. برای هر کسی که تا به حال در مورد زندگی جادویی و مخفی داخلی رایانه‌ها و نحوه عملکرد این سیستم‌های پیچیده و دیگر ماشین‌های هوشمند سؤالات بسیار داشتند، این کتاب بسیار کمک کننده است.

امروزه جزئیات بسیاری در لایه‌های تعریف مفاهیم گم و نادیده گرفته می‌شوند، اما اگر این کتاب را مرور کنید، می‌توانید از فناوری‌های قدیمی فوق العاده مانند کد مورس، بریل و منطق بولی برای درک خلاء، ترانزیستورها و مدارهای مجتمع استفاده کنید. گاهی اوقات برای حل یک اشکال بسیار پیچیده، باید بسیار عمیق‌تر از سیستم پیچیده کامپیوتر سر در بیاورید. این موارد و مفاهیم را در این کتاب به خوبی یاد خواهید گرفت.

مقدمه‌ای بر الگوریتم‌ها

بهترین کتاب ها برای برنامه نویسان

نویسندگان: Thomas H. Corme ، Charles E. Leiserson ، Ronald L. Rivest و Clifford Stein

این کتاب تنها کتاب مشهوری است که به عنوان کتاب درسی برای درک و استفاده از الگوریتم‌ها استفاده می‌شود. این کتاب معمولاً به عنوان مرجع الگوریتم‌ها در مقالات عالی و شناخته شده دنیا آورده می‌شود. کتاب مقدمه‌ای بر الگوریتم‌ها همچنین پرفروش‌ترین کتاب برنامه نویسی با نیم میلیون نسخه فروش در ۲۰ سال اول انتشار آن است.

هر فصل در این کتاب طیف وسیعی از الگوریتم‌ها، تکنیک‌های طراحی آنها و کاربردهای آنها را به طور عمیق پوشش می‌دهد.

Refactoring: Improving the Design of Existing Code

بهترین کتاب ها برای برنامه نویسان

نویسنده: مارتین فاولر

این کتاب توسط مارتین فاولر نوشته شده است و یک کتاب ضروری برای توسعه دهندگان نرم افزار است که استراتژی‌های شروع تا پایان کار با نرم افزارهای بزرگ و بهبود طراحی کد را ارائه می‌دهد.

کتاب بازآرایی فرایند بازنویسی کدها، بدون تغییر عملکرد، برای بهبود خوانایی، تست پذیری یا قابلیت نگهداری کد را به شما یاد می‌دهد. اگر علاقه‌مند به بهبود و حفظ کیفیت کد خود هستید، این کتاب برای شما مناسب است. این کتاب به خوبی نوشته شده است، نمونه‌ها، مثال‌ها، نمودارها، مراحل مورد نیاز، یادداشت‌های جانبی، تفسیر و اساساً همه چیزهایی را که برای درک کامل یک روش بازآرایی نیاز دارید را ارائه می‌دهد.

Design Patterns: Elements of Reusable Object-Oriented Software

بهترین کتاب ها برای برنامه نویسان

نویسندگان: اریش گاما، ریچارد هلم، رالف جانسون و جان ولیسیدس

از این کتاب به عنوان یکی از بزرگترین کتاب‌های توسعه نرم افزار که تا کنون نوشته شده است، نام می‌برند و الگوهای طراحی مختلف را با جزئیات بسیار توصیف می‌کند. این کتاب در زمینه مهندسی نرم افزار تأثیرگذار بوده است و توسط اریش گاما، ریچارد هلم، رالف جانسون و جان ولیسیدس و پیشگفتاری از گریدی بوچ نوشته شده است.

خواندن کتاب الگوهای طراحی برای برنامه نویسان تازه کار یا طراحی سیستم پیچیده ضروری است. به عنوان یک برنامه نویس این کتاب را باید بخوانید تا از مشکلات متداولی که صنعت با آن روبرو است جلوگیری کنید و آنها را برطرف کنید. این کتاب شامل شرح مفصلی از الگوهای مختلف طراحی است و به عنوان منبع مهمی برای مفاهیم نظری و عملی طراحی شی گرا که در طول سال‌ها برای کمک به مهندسان نرم افزار توسعه یافته است، در نظر گرفته می‌شود.

اینها بهترین کتاب ها برای برنامه نویسان است که هر برنامه نویس تازه کار و حرفه‌ای باید در کتابخانه خود داشته باشند. برنامه نویسی با مطالعه و یادگیری مداوم همراه است و اگر به خواندن کتاب‌های مرتبط با این حوزه روی نیاورید، از دیگر افراد موفق این حیطه عقب خواهید افتاد.

منبع geeksforgeeks
مطالب پیشنهادی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.