وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

چطور با تغییر شغل و محل کار کنار بیاییم؟

مطالعه‌‌ای توسط شرکت آموزشی Leadership IQ روی ۲۰،۰۰۰ کارمند تازه استخدام شده، که نشان می‌دهد ۴۶ درصد از آن‌ها در طی ماه‌های آغازین کار با مشکلات بسیاری مواجه بوده‌اند و عملکرد نسبتا منفی داشتند. چرا نیروهای تازه‌کار در شروع شکست می‌خورند؟ اصلی‌ترین دلیل این است که ابتدا تعریف شفافی از وظایف برای آن‌ها شرح داده نشده است. نیروی انسانی جدید باید در همان ابتدا متوجه باشد که چه نقشی را در شرکت بازی می‌کند. اگر شما هم به تازگی در محیط کار جدیدی شروع به همکاری کرده‌اید و دوست دارید، جزء ۴۶ درصد شکست‌خورده نباشید، به اصول و نکاتی که در ادامه برای شما جمع‌آوری کرده‌ایم، توجه کنید.

بیشتر بدانید و اطلاعات کسب کنید

با یادگیری هرچه بیشتر در مورد شرکت جدید، به خودتان کمک کنید تا با شرایط سازگار شود. پاسخ به سوالاتی نظیر مدیران ارشد چه کسانی هستند و چگونه بخش‌های مختلف با هم کار می‌کنند؟ تاریخچه شرکت چیست؟ رقبای اصلی آن چه کسانی هستند؟ می‌توانند دید درستی به شما در شروع کار دهند.

ابزار رایگان و آنلاین ساخت رزومه
همین حالا می‌توانید به صورت رایگان و آنلاین یک رزومه حرفه‌ای و دو زبانه بسازید و فایل آن را دریافت کنید.

نظرسنجی ضریب هوشی رهبری نشان می‌دهد که شکست در شروع کار به دلیل عدم صلاحیت نیست، بلکه مشکل در پذیرش و اجرای بازخورد است. روانشناسی با نام آلبرت جی برنشتاین در کتاب “آیا من تنها عاقلی هستم که اینجا کار می‌کنم؟” می‌گوید: “بهترین راه برای نشان دادن احترام در شرکت و به یک گروه گوش دادن است.” همکاران شما می‌خواهند شما به آن‌ها نشان دهید که برای تجربه و دانش گروه ارزش قائل هستید، برنشتاین می‌گوید ارائه بازخورد سازنده آنقدر مهم است که اگر آن را دریافت نمی‌کنید، باید درخواست کنید. از رئیس خود بپرسید کار من چطور است؟ چگونه می‌توانم کار خود را بهتر انجام دهم؟ ممکن است بعضی از مواردی که می‌شنوید خوشایند نباشند، بنابراین باید توانایی انتقادپذیری‌تان را افزایش دهید.

بلوف نزنید و به جای آن بپرسید

کنار آمدن با تغییر شغل و محل کار

علاوه بر شناخت شرکت، یادگیری آن‌چه از شما انتظار می‌رود‌ و آمادگی پذیرش بازخورد، باید آمادگی ندانستن برخی اصول را داشته باشید. پس سعی کنید از بلوف زدن و دروغ گفتن از این‌که توانایی انجام کاری را دارید، بپرهیزید و به جای آن با پرسیدن، کارتان را درست انجام دهید. مثال ندانستن عیب نیست اما نپرسیدن عیب است را که به خاطر دارید؟ پس به جای کسب تجربه از اشتباه، از رخداد آن جلوگیری کنید. سوال بپرسید و پاسخ را یادداشت کنید. اکثر افراد بدشان نمی‌آید که مواردی را برای شما توضیح دهند، اما صبر و تحمل پاسخ دادن چند باره به یک سوال را ندارند.

اشتباهاتتان را بپذیرید

کاری را به اشتباه انجام دادید؟ بازگویش کنید. نگران بازخورد بد از سرپرستان و همکاران نباشید و به جای سرپوش گذاشتن روی اشتباهات، به آن‌ها اعتراف کنید. طرز برخورد همکاران با اشتباهات شما متفاوت است، اما همین تفاوت می‌تواند به ادامه تمایل همکاری شما با مجموعه اثر بگذارد. البته که نباید یک اشتباه را چند بار تکرار کنید و باید از آن تجربه کسب کنید.

با سرعت، در محل کار جدید سازگار باشید

اگر این اولین شغل “واقعی” شما بعد از دانشگاه است، باید از تفاوت بین کار و تحصیل آگاه باشید. در دانشگاه، تقریباً سرعت را شما تعیین می‌کنید و شما بر زمان خود کنترل بیشتری دارید. در کار اینطور نیست. در بیشتر موارد، ساعت کاری شما تعیین می‌شود و وظایف شغلی شما سرعت شما را تعیین می‌کند. در دانشگاه بیشتر به تنهایی مطالعه یا پژوهش می‌کردید، اما در هنگام کار باید مطمئن شوید که تلاش‌های شما با سازمان هماهنگ است.

شما عادت کرده‌اید که تکالیف خاصی را از استادان بگیرید، اما در محل کار ممکن است وظایف شما چندان مشخص نباشد. شما باید ابتکار عمل بیشتری نشان دهید. حتی اگر این موقعیت، اولین شغل بعد از دانشگاه نیست، باید تفاوت‌های آن را محیط کار قبلی را در نظر بگیرید.

کنار آمدن با تغییر شغل و محل کار

به محض شروع کار، سرعت روزانه محل کار را رعایت کنید. به عنوان یک کارمند جدید، بهتر است زودتر به محل کار خود برسید و وقتی بیشتر همکارانتان آنجا را ترک می‌کنند، آنجا را ترک کنید. در جلسات و قرارها وقت‌شناس باشید، حتی اگر دیگران این‌گونه نیستند. بسیاری از جنبه‌های فرهنگ سازمانی یک شرکت به ریتم کار کمک می‌کند. به عنوان مثال، کارمندان معمولاً چگونه با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند؟ آیا همه‌چیز رو در رو است یا ایمیل یا پیام فوری روش اصلی است؟ جلسات چه روزهایی برگزار می‌شود و چه مدت طول می‌کشد؟ آیا کارمندان به طور منظم استراحت ناهار دارند؟ آیا ساعات شلوغی از روز یا سال وجود دارد؟

شما باید تمام این عوامل را مشاهده و خودتان را با آن‌ها سازگار کنید. سعی نکنید فرهنگ را تغییر دهید. شاید شما ترجیح می‌دهید با سرعت ثابت کار کنید، اما اگر در محیط کار جدید، عجله حرف اول را می‌زند باید سرعت خود را افزایش دهید. تصور نکنید که ریتم محل کار جدید شما مانند شغل قبلی شما خواهد بود.

با فناوری‌های محل کار جدید سازگار شوید

فناوری در محل کار طیف رسانه را در بر می‌گیرد. بیایید با کامپیوتر و ابزار کار شروع کنیم. پیش از این بفهمید که شرکت جدید از چه سیستم عاملی استفاده می‌کند و اگر با سیستم عامل آشنایی ندارید، سعی کنید قبل از روز اول آموزش ببینید. حتی اگر به صورت کامل دستور کار با آن را بلد نباشید، حداقل اصول را می‌دانید. نرم افزارهای رایج و مورد نیازتان را یاد بگیرید. ممکن است لزوما نیاز به تخصص شما در کار کردن با نرم‌افزاری نباشد، اما اگر آشنایی اولیه با آن‌ نیاز است، یادگیری را آغاز کنید.

اگر به طور مرتب از رایانه در کار جدید استفاده می‌کنید، به خاطر داشته باشید که این استفاده برای شرکت باشد نه کار شخصی. بسیاری از شرکت‌ها گزارش‌های اینترنتی را نگه می‌دارند و می‌توانند استفاده بی‌ربط از رایانه‌های شرکت را تشخیص دهند.

شرکت‌های که این هفته استخدام دارند
۲۳ شرکت بزرگ و معتبر این هفته استخدام دارند. برای مشاهده آگهی‌های استخدامی و ارسال رزومه کلیک کنید.

کنار آمدن با تغییر شغل و محل کار

پیشنهاد ما به شما این است که در صورت ارسال ایمیل یا پیامی به همکاران موارد زیر را رعایت کنید:

  • زیاده‌روی نکنید؛
  • از لحن رسمی استفاده کنید؛
  • پیام را کوتاه بنویسید؛
  • به خاطر داشته باشید هیچ پیامی خصوصی باقی نمی‌ماند؛
  • اظهارات تبعیض‌آمیز و مغرضانه نداشته باشید؛

درک پویایی تیم در محل کار

شناختن همکاران و سبک‌های کاری آن‌ها را فراموش نکنید. بسیاری از افراد معتقدند بزرگترین چالش برای کارمند جدید در هر شرکت، درک پویایی‌های مختلف نحوه همکاری افراد است. برای شروع سعی کنید نام همکاران و چند واقعیت از آن‌ها را یاد بگیرید. وظایف آن‌ها در محل کار و علایقشان را فراموش نکنید.

کنار آمدن با تغییر شغل و محل کار

با دیدن آن‌ها به گرمی و صمیمانه سلام و احوالپرسی کنید. اگر می‌توانید، برای ناهار یا یک فنجان قهوه به آن‌ها ملحق شوید. در فعالیت‌های گروهی شرکت کنید.

اگر عضوی از یک تیم رسمی نیستید، نگرش شما باید روحیه تیمی را ایجاد کند. به جای “من” از اصطلاح “ما” استفاده کنید. اهدافی را که شما و همکارانتان در جهت رسیدن به آن تلاش می‌کنید، درک کنید. داوطلب انجام وظایف، به ویژه مشاغلی باشید که هیچ کس نمی‌خواهد. از تلاش‌های دیگران به طور مکرر ستایش کنید. به همکاران کمک کنید و از آن‌ها بخواهید گاهی به شما مشاوره دهند.

چند نکته برای مدیریت تغییر محل کار که باید بدانید

تا این‌جا متوجه شدیم که برای هماهنگ شدن با محل کار جدید و همکاران چه کارهایی را باید و چه کارهایی را نباید انجام دهیم. نکات زیر نیز می‌توانند در روزهای آغازین کار به کمک شما بیایند و از استرس و نگرانی‌ شروع بکاهند:

  • از بحث در مورد موضوعات بحث‌برانگیز مانند دین یا سیاست خودداری کنید؛
  • شایعات را منتقل نکنید. مودبانه گوش کنید، اما در مورد آن‌ها سکوت کنید؛
  • حتی اگر دیگران این کار را می‌کنند از رئیس یا شرکت خود انتقاد نکنید؛
  • لباس هماهنگ با همکارانتان و محیط کار جدید را بپوشید؛
  • از تمام کسانی که به شما کمک می‌کنند، قدردانی کنید؛
  • در صورت داشتن استرس، ورزش روزانه داشته باشید؛
  • خواب کافی داشته باشید تا در آغاز روز و شروع کار انرژی شما بالا باشد.

با انجام این کارها می‌توانید تغییر را نادیده بگیرید و خیلی وزد با محیط جدید کنار بیایید.

منبع howstuffworks topresume
مطالب پیشنهادی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.