وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

پارادوکس ابیلین چیست و چگونه از بروز آن در محیط کار جلوگیری کنیم؟

تناقض یا پارادوکس ابیلین (به انگلیسی Abilene paradox) اشاره به موقعیت‌هایی دارد که گروهی از افراد به صورت جمعی تصمیم به انجام کاری می‌گیرند؛ در حالیکه تصمیم‌گیرندگان به تنهایی با این تصمیم مخالف هستند.

پارادوکس ابیلین زمانی اتفاق می‌افتد که به دلیل عدم وجود ارتباط مناسب میان اعضای گروه، هیچ یک از اعضا مخالفت خود را با تصمیمِ گروه بیان نمی‌کند زیرا به اشتباه تصور می‌کند که خواست او با نظر اکثریت گروه در تضاد است. به همین دلیل، از بیان نظراتشان خودداری می‌کنند.

نیازمند استخدام نیرو هستید؟
با ثبت آگهی در ایران‌تلنت علاوه بر استخدام مدیران و کارشناسان متخصص از بانک رزومه ۲ میلیون نفری، در تمام مراحل جذب نیرو مشاوره اختصاصی و رایگان نیز دریافت کنید

اگر اصطلاحِ رایجِ «سازِ مخالف زدن» یا «به تلاطم انداختن قایق» را شنیده باشید، می‌توانید به راحتی پدیده پارادوکس آبیلین را به آن مرتبط بدانید.

تاریخچه پارادوکس ابیلین

اصطلاح پارادوکس ابیلین در سال ۱۹۷۴ توسط کارشناس مدیریت، جری.بی.هاروی، در مقاله‌ای با نام «پارادوکس آبیلین: مدیریت توافق» معرفی شد. نام این پدیده از روایتی که هاروی در این مقاله برای اشاره به این پارادوکس استفاده کرده بود گرفته شده است. هاروی در این باره می‌گوید:

«در یک بعد از ظهر گرم با خانواده همسرم در تگزاس مشغول بازی دومینوی رومیزی بودیم. پدر همسرم (رِنه) پیشنهاد سفر به شهر ابیلین برای صرف ناهار را داد (فاصله ابیلین تا محل زندگی ما ۸۵ کیلومتر است). همسرم گفت: «به نظر پیشنهاد فوق‌العاده‌ایه، حتماً بریم.» من هم با وجود اینکه حوصله رانندگی در هوای گرم تگزاس و طی کردن آن فاصله زیاد رو نداشتم، ترجیح دادم مخالفت نکنم و به همسرم گفتم: «به نظر من هم پیشنهاد فوق‌العاده‌ایه. فقط امیدوارم مادرت هم موافقت کنه.» در همین حین، مادر همسرم (جیل) هم گفت: “پیشنهاد خیلی خوبیه. خیلی وقته که ابیلین نرفتیم.”

مسیر بسیار گرم، طولانی و غیرقابل تحمل بود. وقتی به کافه‌تریا رسیدیم غذا هم به بدی مسیرمان بود. بعد از ۴ ساعت، خسته و کوفته به خانه برگشتیم.

– رنه گفت: سفر خوبی بود. مگه نه؟
– جیل گفت: «دوست داشتم در خانه می‌ماندم، اما دلم نمی‌خواست با پیشنهادت مخالفت کنم.»
– رنه گفت: «من هم دوست نداشتم به این سفر بیایم، اما تصور کردم که از ماندن در خانه خسته شده‌اید. بابت همین این پیشنهاد را دادم.»
– جیل (با تعجب) گفت: «منم فقط به خاطر خوشحالی تو اومدم.»

این صحبت‌ها تا جایی ادامه پیدا کرد که همه به این نتیجه رسیدیم هیچ کدام از ما راضی به انجام سفری که همگی تصمیم به رفتنش گرفته بودیم نبوده است، اما هیچکدام از ما جرات بیان مخالفت را نداشته زیرا احساس می‌کرده عزیزان خود را ناراحت می‎کند.

رونالد سیمز، معمار صاحب نظر و فقید آمریکایی، بر این باور است پارادوکس ابیلین بسیار به سندرم گروه‌اندیشی یا سندرم گروه‌زدگی شباهت دارد، اما در عین حال دارای تفاوت‌های فاحشی است.

برای مثال در تفکر گروهی، افراد در تضاد با آرزوهای آگاهانه خود نیستند و به طور کلی، حس خوبی نسبت به تصمیمات اتخاذ شده در گروه دارند. اما در پارادوکس ابیلین، افراد بر خلاف خواسته‌های خود عمل کرده و عمدتاً حس بدی نسبت به نتایج به دست آمده دارند. براساس نظریه سیمز، تفکر گروهی یا گروه‌اندیشی پدیده‎ای روانی است که بر شفافیت تفکر تاثیر دارد، اما پارادوکس ابیلین تاثیری بر تفکر ما نخواهد داشت.

دقیقاً مانند تئوری گروه‌اندیشی، پارادوکس ابیلین هم نشان می‎دهد گروه‌ها علاوه بر مشکلات موجود برای مدیریت اختلاف نظرها، گاهی در زمان وجود توافق هم به مشکلات بزرگی بر می‌خورند.

 

شناسایی پارادوکس ابیلین در محیط کار

برای جلوگیری از وقوع پارادوکس ابیلین در محیط کار، باید ابتدا آن را شناخت. فهرست زیر روش‌های شناسایی این تنقاض را به ما نشان می‌دهد:

دسترسی رایگان به بانک رزومه +۲ میلیون کارجو:
با دریافت حساب دمو از لینک زیر،‌ به صورت رایگان در بانک رزومه کارجویان جستجو کرده و اطلاعات کامل آن‌ها را در گروه‌های شغلی بازاریابی، فروش، برنامه نویسی و ۴۰ گروه شغلی دیگر مشاهده نمایید
  1. اعضای تیم در برابر نظرات شخصی یکدیگر مواضع تندی نمی‌گیرند
  2. اعضای گروه تمایلی به مخالفت کردن ندارند (می‌توان گفت تعهدی به این کار ندارند)
  3. اعضا حس خوبی نسبت به مدیریت و دیگر اعضای تیم ندارند
  4. اعضای گروه از مسئولیت فرار می‌کنند و تلاش می‌کنند دیگران را سرزنش کنند
  5. رفتار اعضای گروه نبود اعتماد را به وضوح نشان می‌دهند
  6. تمامی تصمیمات نیاز به توافق متفق‌القول دارند
  7. از تحلیل نظرات اعضای گروه می‌توان ذره‌ای مخالفت را درک کرد

نحوه جلوگیری از پارادوکس ابیلین در محیط کار

اولین قدم برای جلوگیری از پارادوکس ابیلین شناسایی آن است. در بخش قبل با نحوه شناسایی این پارادوکس در محیط کار آشنا شدیم، در این بخش سعی داریم اطمینان حاصل کنیم این پارادوکس در سازمان ما اتفاق نمی‌افتد.

مهم‌ترین کارهایی که می‌توان برای جلوگیری از بروز پارادوکس ابیلین در سازمان صورت داد به شرح زیر هستند:

  • نشانه‌های سندرم گروه‌اندیشی در سازمان را بشناسید
  • شرایط مخالفت در سازمان را فراهم کنید و انتقاد سازنده در سازمان را مورد تشویق قرار دهید
  • از زبانی که نشان از تمایل به موافقت دارد دوری کنید
  • در مواردی بهتر است نظر تمام افراد در تصمیم‌گیری دخیل باشد، از تصمیم‌گیری‌های کمیته‌ای اجتناب کنید
  • در ترکیب گروه‌ها دست به تغییرات بزنید
  • راه‌هایی آسان را برای همکاران خود فراهم کرده تا بتوانند عقاید خود را به راحتی بیان کنند
  • محیط کار را برای همکاران به محلی امن تبدیل کنید
  • از اعضای تیم خود انتظار مخالفت داشته باشید
  • مسئولانه به بازخوردها گوش فرا دهید

سخن پایانی

شناسایی پارادوکس ابیلین و نشانه گرفتن آن پیش از تصمیم‌گیری‌ها، به طرز چشم‌گیری عملکرد اعضای تیم و فرآیند تصمیم‌گیری در یک کسب و کار را تحت تاثیر قرار می‌دهد. با شناسایی به موقع این پدیده، شما قادر خواهید بود علاوه بر بهبود اثربخشی فعالیت‌های کارکنان خود، از هزینه‌های اضافی و تحمیلی بر کسب‌وکارتان جلوگیری نمایید.

نظر شما در این باره چیست؟ آیا تا به حال در محیط کار پارادوکس ابیلین را تجربه کرده‌اید؟

مطالب پیشنهادی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.