وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

چگونه به کارجویان پیشنهاد کاری دهیم؟

تصور کنید مدتی است که به دنبال کارشناسی با تجربه در حوزه بازاریابی هستید. پس از مدتی جست‌وجو و مصاحبه توانسته‌اید شخص مورد نظرتان را پیدا کنید؛ دقیقاً همان شخصی که در ذهن‌تان متصور بودید. کارمندی منظم، با سابقه و متخصص که از قضا سابقۀ کاری‌اش با حوزه فعالیت مجموعه شما ارتباط دارد و در اصطلاح خم‌وچم کار را به خوبی می‌شناسد. در این شرایط شما باید سریع دست به کار شده و برای او یک پیشنهاد شغلی (یا همان Job Offer ) ارسال کنید.

اگر پیشنهاد کاری خود را به سرعت برای او نفرستید، ممکن است این کاندیدا جذب مجموعه‌ای دیگر شود. در این حالت، شما باید دوباره به لیست کاندیداها نگاه بیاندازید و نزدیک‌ترین شخصی که در مقایسه با او وجود دارد را استخدام کنید و یا (بدتر از آن!) دوباره فرآیند استخدام و جست‌وجو را تکرار کنید.

محاسبه آنلاین حقوق و دستمزد
با استفاده از سرویس سلری‌ایران تلنت می‌توانید به راحتی حقوق و دستمزد خود را در هرگروه شغلی و هر رده سازمانی محاسبه و آن را با سایر افراد مقایسه کنید.

بنابراین، زمانی که کارجوی مورد نظرتان را پیدا کردید بهتر است به سرعت برای او یک پیشنهاد شغلی بفرستید. هیچ اشکالی ندارد اگر نمی‌دانید ارائه یک پیشنهاد کاری یا Job Offer چگونه است و چه مراحلی دارد. ما در این مطلب از وبلاگ ایران تلنت قصد داریم چگونگی ارائه یک پیشنهاد شغلی را برایتان شرح دهیم.

یک پیشنهاد شغلی (Job Offer) شامل چه مواردی است؟

اگر بخواهیم ساده و بی‌مقدمه به سر اصل مطلب برویم، باید بگوییم پیشنهاد شغلی دعوت‌نامه‌ای است که از یک متقاضی شغلی دعوت می‌کند تا به عنوان یک همکار به سازمان یا شرکت خاصی بپیوندد.

یک پیشنهاد شغلی (یا به انگلیسی Job Offer) به طور معمول شامل جزئیاتی زیر است:

  • عنوان شغلی مورد پیشنهاد
  • مسئولیت‌ها و شرح وظایف آن شغل
  • میزان حقوق پرداختی
  • مزایای آن موقعیت شغلی
  • نام سرپرست و ناظر آن موقعیت شغلی
  • دیگر شرایط و قوانین آن عنوان شغلی

پیشنهاد شغلی ممکن است بر حسب شرایط قابل مذاکره باشد؛ یا حتی کارفرما و کارمند بالقوه پیش از ارائه/دریافت پیشنهاد شغلی درباره آن مذاکره کند.

بهترین ها را از ایران تلنت استخدام کنید

برای ارائه بهترین پیشنهاد شغلی باید چه کار کنیم؟

لازم است حتماً تمام کارکنانی که در فرآیند مصاحبه نقش داشته‌اند، نظر خود را به مدیر تصمیم‌گیرنده اعلام کنند. البته نظر دپارتمان منابع انسانی سرنوشت‌ساز بوده و از درجه اهمیت بالاتری نسبت به دیگر همکاران برخوردار خواهد بود.

برای آنکه بتوانید به کارجوی مورد نظرتان پیشنهاد شغلی بدهید که نتواند آن را رد کند، مراحل زیر را حتماً به یاد داشته باشید:

سریع دست به کار شوید

اگر تصمیمتان را گرفته‌اید، پس نباید تعلل کنید. یادتان باشد در جذب و استخدام، زمان همیشه دشمن شماست. حتی اگر اقتصاد کشور در حال رشد باشد، باز هم یافتن یک شخص مستعد و با تجربه، بسیار سخت و دشوار است.

پیشنهاد ما این است که همان روزی که با او آخرین مصاحبه را انجام دادید، با او تماس بگیرید و پیشنهاد کاری خود را ارائه کنید. اگر زمان این کار را نداشتید، حتماً در یک (یا نهایتا دو) روز آینده این کار را انجام دهید. با این کار شما نه تنها از اضطراب و استرس پس از مصاحبه کارجو کم می‌کنید، بلکه به او نشان می‌دهید که چقدر از پیدا کردن او خوشحال هستید.

همیشه تماس بگیرید!

 برخی از شرکت‌ها ترجیح می‌دهند این کار را از طریق ایمیل یا نامه انجام دهند. شما چنین کاری نکنید. گوشی تلفن را بردارید و با کارجوی مورد نظر تماس بگیرید. با این کار شما می‌توانید علاقه خود به همکاری با او را ابراز کنید و همچنین، واکنش او نسبت به این خبر را نیز در نظر بگیرید. پس از تماس تلفنی شما می‌توانید جزئیات پیشنهادتان را برای او ایمیل کنید.

مشتاق باشید

برای استخدام نیروی جدید خود مشتاق باشید و در عین حال، حرفه‌ای! به او بگویید که از بین ۱۰۰ رزومه که بررسی کردید او را برای این موقعیت شغلی مناسب تشخیص دادید. همچنین، به او توضیح دهید که چرا تصور می‌کنید که مهارت‌ها و سوابق شغلی او به شرکت شما کمک می‌کند.

قطعاً برای آنکه بتوانید مذاکره را مدیریت کنید باید در طول مصاحبه‌های شغلی چندان خودتان را مشتاق نشان ندهید، اما زمانی که تصمیم‌تان را برای استخدام گرفتید، دیگر نیازی نیست تا گاردتان را بالا نگه دارید. همچنین، نگران نباشید. نشان دادن اشتیاق‌تان در روند مذاکره حقوق تاثیری نخواهد داشت.

به خاطر داشته باشید که رابطه رئیس-کارمندی از اولین روز کاری آغاز نمی‌شود، بلکه از زمان ارائه پیشنهاد شغلی شروع می‌شود. بنابراین، بهتر است این لحظه را برای کارمند خود به یک خاطره خوب تبدیل کنید.

قانون ۱۰% را فراموش نکنید

به طور عمومی، کارجویان در هنگام تعویض شغل انتظار دارند که حقوق و دستمزدشان حداقل ۱۰% افزایش داشته باشد. کارجویان بسیار کمی با دستمزد یکسان یا کمتر حاضر به تغییر شغل هستند (مگر شرایط غیر طبیعی داشته باشند). اگر کارمندان با حقوقی کم‌تر از آنچه دریافت می‌کردند در مجموعه شما مشغول به کار شوند، در پایان هر ماه با دیدن دستمزدشان به حال خود افسوس خواهند خورد.

بنابراین، هیچ‌وقت دستمرد پیشنهاد شما نباید از دستمزد فعلی‌شان کمتر باشد، مگر آنکه دلایل محکمی برای این کار داشته باشید (حتی در آن شرایط هم باز بهتر است به این موضوع فکر کنید).

درباره پول صحبت کنید

دسترسی رایگان به بانک رزومه +۲ میلیون کارجو:
با دریافت حساب دمو از لینک زیر،‌ به صورت رایگان در بانک رزومه کارجویان جستجو کرده و اطلاعات کامل آن‌ها را در گروه‌های شغلی بازاریابی، فروش، برنامه نویسی و ۴۰ گروه شغلی دیگر مشاهده نمایید
به کاندیدای مورد نظر خود شرایط حقوق، دستمزد و مزایای مجموعه خود را به صورت دقیق و با جزئیات توضیح دهید. به او توضیح دهید که پایه حقوقش چقدر خواهد بود، در چه صورتی پاداش دریافت خواهد کرد و شرایط بیمه و مزایا به چه صورت خواهد بود.

یادتان باشد نباید حقوق پیشنهادی‌تان را در پایان مذاکرات تغییر دهید. همچنین، هیچ‌وقت درباره پاداش و مزایایی که امکان عملی کردنشان را ندارید، قول ندهید.

کارجویان را تحت فشار قرار ندهید

بسیاری از کارجویان پس از دریافت پیشنهاد شغلی به شما خواهند گفت که به مدت زمان کوتاهی برای فکر کردن نیاز دارند. این امر کاملاً طبیعی است. با این حال، این موضوع باعث نمی‌شود که شما نتوانید با پرسیدن سوالی مانند «کاملاً متوجه هستم، اما آیا می‌توانم بپرسم می‌خواهید درباره چه موضوعی فکر کنید؟» دلیل فکر کردنشان را بدانید.

اگر کارجو بیش از حد مکث کرد، احتمالاً پیشنهاد شغلی شما را نخواهد پذیرفت. بنابراین بهتر است با لحنی ملایم و دوستانه از او بخواهید مواردی که ذهنش را مشغول کرده برایتان بیان کند تا بتوانید در مورد آن‌ها گفتگو کنید.

با ارسال ایمیل و پیام نوشتاری استخدام را پیگیری کنید

در این مرحله، پیشنهاد شغلی خود و هر آنچه که تا به حال گفتگو کرده‌اید را در قالب ایمیل یا نامه برای او ارسال کنید. این موارد شامل، همان مواردی است که در ابتدای این مطلب مزرح کردیم.

همچنین، بهتر است برای کارجو مهلت پاسخگویی قرار دهید. معمولاً شرکت‌ها سه روز به کارجو فرصت می‌دهند تا به ایمیل‌شان پاسخ دهد.

مشکلات‌شان را بشناسید

تجربه ثابت کرده که یک سوم کارجویانی که پیشنهاد شغلی را رد می‌کنند، به این دلیل است که از طرف کارفرمای فعلی‌شان پیشنهاد بهتری برای ماندن دریافت کرده‌اند. کمی درباره خبر استعفا با او صحبت کنید. از او بپرسید پس از ۵ سال کار در یک مجموعه چگونه می‌خواهد به مدیر و همکارانش خبر استعفایش را منتقل کند؟

به احساسات کارجو توجه کنید. حتی اگر او بی‌صبرانه می‌خواهد شغلش را تغییر دهد، باز هم استعفا دادن از یک مجموعه کار دشواری است.

سوال نهایی را بپرسید

اگر نمی‌دانید کارجو به پیشنهاد شغلی شما علاقه دارد یا نه، اگر این تصمیم گیری بیش از حد در حال طولانی شدن است، یا اگر مطمئن نیستید که کارجو در اولین روز کاری در شرکت حاضر می‌شود یا نه،این سوال را از خودتان بپرسید: «من با دو کاندیدای خوب دیگر برای این موقعیت شغلی مصاحبه کرده‌ام. آیا الان می‌توانم به آن‌ها بگویم که این موقعیت شغلی دیگر خالی نیست؟»

بسیاری از کارجویان نمی‌توانند به سرعت تصمیم‌گیری کنند. حال، اگر پای شخص دیگری در میان باشد، کارجو مجبور می‌شود که سریع‌تر به پیشنهاد کاری شما پاسخ دهد.

مطالب پیشنهادی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.