وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

اشتباهات مدیریتی که مدیران تازه کار ناخواسته مرتکب می‌شوند

پذیرش مسئولیت مدیریت تنها یک گام ساده نیست، این مسئولیت برای برخی از افراد یک جهش شغلی بزرگ محسوب می‌شود. مارشال گلد اسمیت، مربی اجرایی و رهبری (Leadership Coach)، معتقد است آنچه یک فرد را به مرحله مدیریت می‌رساند، در حین مدیریت به کمکش نخواهد آمد. منظور وی این است که مدیریت نیازمند مهارت‌های متفاوت و مختص به خود است. پیش‌تر در مقالۀ چرا ممکن است قبول پست مدیریت برای شما اشتباه باشد درباره این موضوع صحبت کردیم.

بیشتر مدیران تازه کار مسائل ابتدایی مدیریت و بایدها و نبایدهای آن، مانند مقاومت در برابر بزرگنمایی تجارب کاری و تشویق کارمندان به ایده‌پردازی را به سرعت می‌آموزند. با این حال، برخی از اشتباهات مدیریتی به قدری ظریف هستند که شناسایی‌ و تصحیح‌شان، کار دشواری است. این اشتباهات مدیریتی دقیقاً اشتباهاتی هستند که پیش از آنکه کارتان را شروع کنید، شما را از پای در می‌آورند زیرا هیچ شخصی درباره آن‌ها به شما هشدار نمی‌دهد.

نیازمند استخدام نیرو هستید؟
با ثبت آگهی در ایران‌تلنت علاوه بر استخدام مدیران و کارشناسان متخصص از بانک رزومه ۲ میلیون نفری، در تمام مراحل جذب نیرو مشاوره اختصاصی و رایگان نیز دریافت کنید

در ادامه مقاله به اشتباهات مدیریتی مدیران تازه کار اشاره خواهیم کرد. اگر به تازگی به سمت مدیریت ارتقا پیدا کرده‌اید، حتماً این نکات را بررسی کنید:

گوش می‌کنید، اما تماشا نمی‌کنید

انسان‌ها احساسات خود را تنها با کلمات ابراز نمی‌کنند و معمولاً به صورت ناخودآگاه از طریق زبان بدن احساساتشان را بروز می‌دهند.

یکی از اشتباهات مدیران تازه کار این است که گاهی اوقات به قدری بر روی گوش دادن تمرکز می‌کنند که یادشان می‌رود به رفتار و زبان بدن اعضای تیمشان توجه کنند. برای مثال ممکن است به یکی از اعضای تیم وظیفه‌ای چالش‌برانگیز را محول کرده باشید. زمانی که از او دربارۀ روند کار سوال می‌کنید او به شما خواهد گفت همه چیز به خوبی پیش می‌رود، اما با کمی توجه متوجه خواهید شد که دستشان را بر روی پیشانی‌شان می‌کشند یا پاهایشان را تکان می‌دهند. این حرکات نشان از اضطراب است.

اگر چنین واکنشی را مشاهده کردید، پیگیری‌های خود را قطع نکنید بلکه آن‌‌ها را ادامه دهید. آیا او سوالی دارد؟ آیا روند کار آنگونه‌ای است که انتظار دارد؟ آیا شما می‌توانید او را راهنمایی کنید؟ اگر از روند کار مطلع باشید خواهید توانست کارمندانتان را بهتر راهنمایی کنید.

به پیش رفت امور تظاهر می‌کنید

شما یک مدیر تازه کار هستید، نه یک سرباز! هیچ کس به خاطر درخواست توضیح بیشتر درباره شما فکر بدی نمی‌کند. در واقع، اگر نمی‌دانید چگونه کار را پیش ببرید بهتر است سوال بپرسید تا اینکه وانمود کنید همه چیز خوب پیش می‌رود و در نهایت پروژه سر هم بندی شود.

اگر به روند کار مسلط هستید با اعتماد به نفس آن را پیش ببرید، اما اگر برای اولین بار است که با چنین پروژه‌ای روبرو شده‌اید بهتر است موضوع را با رئیس یا اعضای تیمتان در میان بگذارید.

فرآیند استخدام شرکت تان را مدیریت کنید

یک مایکرومنیجر هستید

بین محول کردن وظیفه‌ به یکی از اعضای تیم و پیگیری آن و دخالت کردن در تمام مراحل کار تفاوت بزرگی وجود دارد. رئیس خوب فردی است که در زمان نیاز می‌توان روی کمکش حساب باز کرد. همچنین، او به کارمندانش اجازه می‌دهد کار را آنگونه که می‌خواهند انجام دهند. یک رئیس خوب هرگز مانند عقاب بالای سر کارمندانش نمی‌چرخد!

کارمندانی که مدیرشان به مدیریت ذره‌بینی علاقمند است، یکی از دو کار زیر را انجام می‌دهند:

  1. استعفا می‌دهند تا در آینده با مدیری همکاری کنند که فضای کافی برای انجام کار را در اختیارشان قرار می‌دهد. 
  2. یا خلاقیت و ایده‌هایشان را به محیط کار نمی‌آورند زیرا می‌دانند که قرار است بیش از حد کنترل شوند.

برای آنکه بتوانید عادت مدیریت ذره‌بینی خود را ترک کنید، وقت بیشتری را به انتخاب پروژه‌ها اختصاص دهید. به جای آنکه در جا پروژه را به یک نفر تحویل دهید، بهتر است کمی وقت بگذارید و چشم‌انداز و اهدافتان را به تفصیل شرح دهید. اگر سوالی برای اعضای تیمتان مطرح شد با اشتیاق به آن پاسخ دهید. همچنین زمان‌های مشخصی را در هفته به پیگیری روند امور اختصاص دهید. اگر برنامه مشخصی داشته باشید و جلسات پیگیری را از پیش برنامه‌ریزی کنید، اعتماد کردن به اعضای تیم برایتان آسان‌تر خواهد شد.

از چشم‌اندازتان دور می‌شوید

مطمئناً شما هم مانند هر مدیر دیگری می‌خواهید اعضای تیمتان مانند قطعات یک ماشین به خوبی در کنار یکدیگر کار کنند. با این حال اجازه ندهید که اهداف کوتاه مدت، حواستان را از چشم‌انداز اصلی دور کند. علی‌رغم دستیابی به اهداف کوتاه مدت، مطمئن شوید که اعضای تیم به خوبی با ماموریت و استراتژی سازمان آشنایی دارند و در جهت تحقق آن حرکت می‌کنند.

دسترسی رایگان به بانک رزومه +۲ میلیون کارجو:
با دریافت حساب دمو از لینک زیر،‌ به صورت رایگان در بانک رزومه کارجویان جستجو کرده و اطلاعات کامل آن‌ها را در گروه‌های شغلی بازاریابی، فروش، برنامه نویسی و ۴۰ گروه شغلی دیگر مشاهده نمایید

در نهایت، نتایج را با اعضای تیم به اشتراک بگذارید. وقتی اعضای تیمتان بدانند که وظایفشان چه تاثیری بر چشم‌انداز مجموعه دارد، تصمیمات بهتری خواهند گرفت.

به هر پروژه‌ای چراغ مثبت نشان می‌دهید

به عنوان یک مدیر تازه کار باید بدانید وظیفه شما نیست که هر ایده‌ای که رئیس یا مدیران ارشد مجموعه مطرح می‌کنند را اجرا کنید. اگر درگیر وظایف رده پائین زیادی شوید، نخواهید توانست از مهارت‌های خود برای تحقق اهداف اصلی مجموعه استفاده کنید.

سختکوشی با هوشمندانه کار کردن تفاوت دارد. زمانی باید مسئولیت یک پروژه را به عهده بگیرید که مطمئن هستید اجرای آن به ارزش سازمان می‌افزاید. اگر رئیستان وظیفه‌ی جدیدی را به شما محول کرد، از او بخواهید دیدگاهش را برایتان شرح دهد. آیا حتماً شما باید مسئول آن پروژه باشید؟ آیا محول کردن این پروژه به شما به تحقق سایر اهداف مجموعه لطمه نمی‌زند؟

فقط با اعضای تیم خود در ارتباط هستید

بیشتر مدیران تازه کار به قدری مشغول ایجاد روابط مستحکم با اعضای تیمشان هستند که فراموش می‌کنند زمانی را به برقراری ارتباط با رئیسشان اختصاص دهند.

شاید رئیستان بداند از فردی با موقعیت شغلی شما چه انتظاراتی داشته باشد، اما مطمئناً نمی‌داند که چگونه باید خودِ شما را مدیریت کند. نقاط قوت و ضعف خود را برای او نام ببرید و آنچه به شما انگیزه می‌بخشد را برایش شرح دهید.

با همه یکسان رفتار می‌کنید

منصفانه رفتار کردن” با “یکسان رفتار کردن” تفاوت دارد. رفتار منصفانه با کارمندان لازمۀ موفقیت و داشتن رفتار یکسان با آن‌ها، یک اشتباه مدیریتی است. هر انسانی شخصیت خاص خود را دارد و می‌خواهد برای استعدادها و توانایی‌های منحصر به فردش شناخته شود.

در نتیجه به عنوان یک کارفرما باید بدانید چه چیزی برای هر یک از کارمندانتان اهمیت دارد. ممکن است برخی کارمندان بخواهند مشتاقانه اتفاقات آخر هفتۀ خود را برایتان تعریف کنند، در حالیکه سایر کارکنان چنین گفتگویی را تجاوز به حریم خصوصی‌شان می‌پندارد. به همین خاطر شما باید ارزش‌ها و علایق کارکنان خود را بشناسید و بر اساس آن‌ها رفتار کنید.

به عنوان یک مدیر تازه کار اجتناب از اشتباهات مدیریتی غیر ممکن است. در هر صورت شما مرتکب اشتباه خواهید شد و این موضوع کاملاً طبیعی است. زمانی که مرتکب اشتباهی شدید، باید برای جبران آن تلاش کنید. در بیشتر سازمان‌ها، جبران کردن اشتباهات بیشتر از اشتباه نکردن اهمیت دارد زیرا در اکثر اوقات، اشتباه نکردن نشانۀ ترس و انجام ندادن هیچ کاری است.

منبع: themuse

مطالب پیشنهادی
۱ دیدگاه
  1. ریحانه ربیعی می‌گوید

    سلام ممنون از انتشار این پست مفید. در وبلاگ ما هم قرار است در ۵۰ روز،۵۰ نکته مدیریتی منتشر شود. خوشحال میشم نظرتونو در مورد این نکات بدونم.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.