وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

به دلیل شیوع ویروس کرونا از کارتان تعدیل شده‌اید؟ باید چه کار کنید؟

در حال حاضر، تاثیر شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان قابل مشاهده است و کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ به صورت موقت یا دائمی در حال بسته شدن هستند. طی بحران‌های اقتصادی، معمولاً اولین کاری که شرکت‌ها برای کاهش مخارج و هزینه‌هایشان انجام می‌دهند، تعدیل نیرو است.

همین ماه گذشته بود که ما در ایران تلنت، بین ۴۶۰ شرکت نظرسنجی انجام دادیم و از تاثیرات ویروس کرونا بر کسب‌وکارشان پرسیدیم. در آن نظرسنجی ۱۶% از شرکت‌ها بیان کردند که در سال آینده دست به تعدیل نیرو خواهند زد. قبل از تعطیلات نوروز بود که چند کسب‌وکار بزرگ آنلاین دست به تعدیل نیرو زدند و همین موضوع صحبت‌های زیادی را درشبکه‌های اجتماعی حول این موضوع به راه انداخت. گزارش حاصل از نظرسنجی ایران تلنت نیز نشان می‌دهد در ماه‌های آینده، اگر وضعیت به شکل کنونی باقی بماند، شاهد موج جدیدی از تعدیل نیرو خواهیم بود.

ابزار رایگان و آنلاین ساخت رزومه
همین حالا می‌توانید به صورت رایگان و آنلاین یک رزومه حرفه‌ای و دو زبانه بسازید و فایل آن را دریافت کنید.

اگر شما هم به دلیل شیوع ویروس کرونا تعدیل نیرو شده‌اید یا ساعات کاری‌تان کوتاه شده یا حتی نگران هستید که در ماه‌های آینده تعدیل نیرو گریبان شما را هم بگیرید، باید بدانید که تنها نیستید. بسیاری از مردم علاوه بر اینکه به دلیل شیوع کرونا ویروس نگران سلامت جسمانی‌شان هستند، درباره وضعیت شغلی، درآمد و مخارجشان نیز نگران هستند.

اگر شما هم تعدیل نیرو شده‌اید یا تصور می‌کنید ممکن است در آینده این اتفاق هم برای شما بیافتد، بهتر است نکات زیر را مطالعه کنید. این نکات به شما کمک می‌کنند تا تصمیم‌های بهتری را در شرایط بحرانی بگیرید و مدت زمان کمتری را صرف جستجوی شغلی کنید.

در اولین قدم برای بیمه بیکاری اقدام کنید

اگر با گسترش ویروس کرونا در کشور، محل کارتان به شما اعلام کرد که ناچار به قطع همکاری با شماست، در اولین گام بهتر است برای گرفتن بیمه بیکاری اقدام کنید. بیشتر افراد نمی‌دانند که به در این شرایط تا چه مدتی بیکار خواهند بود، بنابراین مطمئن‌ترین تصمیم پس از تعدیل شدن این است که به دنبال گرفتن مزایای بیمه بیکاری باشند.

اگر مطمئن هستید که به زودی کار می‌کنید، نیازی به دریافت بیمه بیکاری ندارید. با این حال، اگر نسبت به این موضوع مطمئن نیستید و با توجه به شرایط می‌دانید که برای پیدا کردن شغل جدید نیاز به زمان طولانی دارید، بهتر است که شرایط بیمه بیکاری را بدانید.

توجه داشته باشید که پس از تعدیل شدن تنها یک ماه فرصت دارید تا بیکاری خود را به اداره بیمه اطلاع دهید، در غیر اینصورت مشمول دریافت بیمه بیکاری نخواهید شد.

بیشتر بخوانید: بیمه بیکاری چیست و چه شرایطی دارد؟

مخارج خود را مدیریت کنید

زمانی که تعدیل شده‌اید و منتظر دریافت حق سنوات و بیمه بیکاری خود هستید، باید مخارج و هزینه‌هایتان را مدیریت کنید.

اگر ماهانه مبالغی را صرف سرویس‌ها و خدمات آنلاین می‌کردید، بهتر است در تمدید قراردادشان کمی فکر کنید و خدمات غیرضروری را تا اطلاع ثانوی لغو کنید. اگر مستاجر هستید، با صاحب‌خانه خود صحبت کنید و وضعیت‌تان را برایش توضیح دهید. در بیشتر مواقع، صاحب‌خانه‌ها با مستاجر خود مدارا می‌کنند. همچنین، از خرید وسایل غیر ضروری خودداری کنید.

همین اقدامات کوچک به شما کمک خواهند کرد تا بتوانید در این دورانِ بحرانی، خیال آسوده‌تری داشته باشید.

آخرین فرصت‌های شغلی در ایران تلنت

از خودتان مراقبت کنید

نگران و مضطرب بودن در چنین شرایطی، امری کاملاً طبیعی است. پس از آنکه تعدیل شدید، چند روزی را به خودتان استراحت دهید تا بتوانید قوای روحی و جسمی‌تان را بازیابی کنید. نیازی نیست فوراً به دنبال حل مشکل باشید و اوضاع را از آنچه هست برای خودتان پیچیده‌تر و پراضطراب‌تر کنید.

شما باید این موضوع را درک کنید که جهان، امروز به بحران بزرگی دچار شده است و بیکاری و تعدیل نیرو بخشی از عوارض جانبی این بحران هستند.

برای این که از این وضعیت رها شوید بهتر است خودتان را سرگرم کنید. برای مثال فیلم و سریال تماشا کنید. کتاب بخوانید. روزانه کمی نرمش کنید. آن کاری را که همیشه دوست داشتید انجام دهید و هیچ‌وقت زمانی کافی برایش نداشتید را پیگیری کنید. سرگرمی‌های جدید پیدا کنید. با خانواده‌تان گفت‌وگو کنید. در واقع، هر کاری که حال‌تان را بهتر می‌کند، انجام دهید.

همچنین، بهتر است در خانه بمانید و تا حد ممکن نکات بهداشتی را رعایت کنید.

به فکر قدم بعدی‌تان باشید

وقتی که آب‌ها از آسیاب افتاد و توانستید بر اوضاع مسلط شوید، باید درباره قدم بعدی‌ در مسیر شغلی‌تان فکر کنید. به اینکه کجای مسیر شغلی‌تان هستید و قرار است به کجا بروید.

برای خودتان فهرستی از مشاغل و کارهایی که دوست‌شان دارید و کارهایی که از آن‌ها متنفرید، تهیه کنید. تهیه این فهرست‌ها در تصمیم‌گیری شما موثر خواهند بود و به شما کمک خواهند کرد تا قدم درستی را بردارید.

مخصوصاً با توجه به وقایع و رخدادهای سراسر جهان، ممکن است بعضی روزها چندان شاد و سرحال نباشید. در چنین شرایطی، آن کاری را انجام دهید که حالتان را خوب می‌کند.

از دیگران کمک بگیرید

میلیون‌ها انسان در سراسر جهان به صورت اجباری در خانه می‌مانند. اینکه این افراد در محیط کار نیستند، به این معنی نیست که آمادگی کمک به دیگران یا ارائه مشاوره را ندارند. هم‌اکنون بیشتر جمعیت جهان در خانه هستند. اگر دوست یا همکاری دارید، به او پیام دهید. مطمئن باشید که آن‌ها به شما در این زمینه کمک خواهند کرد و تا حد تواناشان به شما مشاوره خواهند داد.

شرکت‌های که این هفته استخدام دارند
۲۳ شرکت بزرگ و معتبر این هفته استخدام دارند. برای مشاهده آگهی‌های استخدامی و ارسال رزومه کلیک کنید.

به دنبال نیاز روز بازار باشید

درست است که شیوع ویروس کرونا سبب تعدیل نیروهای زیادی در سراسر جهان شده، اما بالعکس فعالیت و نیاز به نیروی کار را در برخی از صنایع افزایش داده است. برای مثال نیاز برای فروشنده خواروبار، پیک ارسال کالا و … افزایش یافته است. می‌دانیم، قطعاً این‌ها در تخصص شما نیست. با این حال، اگر در پیدا کردن شغل موفق نبودید می‌توانید برای مدت زمان کوتاهی مشغول به انجام این کارها باشید.

برای مثال در هفته‌های پیش شرکت آمازون اعلام کرد برای رفع نیاز مردم آمریکا نیاز به ۱۰۰ هزار نیروی کار جدید دارد. کمپانی والمارت نیز بیان کرد که برای گرداندن فروشگاه‌های خود به ۱۵۰ هزار نیروی تازه نیاز دارد. در ایران هم شرکت دیجی‌کالا در اواسط اسفند اعلام کرد که نیاز به استخدام ۸۰۰۰ نیروی کار جدید دارد.

همچنین، با شیوع ویروس کرونا فرصت‌های شغلی در بعضی از حوزه‌های کاری مانند برنامه‌نویسی و IT بیشتر شده‌اند. در صنایع پزشکی و دارویی هم آمار استخدام با افزایش روبرو بوده است. همچنین، بر اساس ترند روز و با گذشت زمان، این امکان وجود دارد که سازمان‌های دولتی بسیاری برای استخدام نیروهای جدید اقدام کنند.

توصیه ما این است که مرتباً به سایت‌های کاریابی و استخدام مراجعه کنید و آخرین فرصت‌های شغلی موجود در این شرکت‌ها را بررسی کنید. مطمئناً در این وب‌سایت‌ها مشاغلی را پیدا خواهید کرد که با مهارت‌های شما همخوانی داشته باشند. همچنین، می‌توانید به وب‌سایت شرکت‌هایی که می‌شناسید نیز مراجعه کنید و فرصت‌های شغلی‌شان را در وب‌سایت خودشان مشاهده کنید.

یادتان باشد پیش از آنکه این موارد را دنبال کنید، بد نیست کمی هم درباره قرارداد پاره وقت و نیمه وقت فکر کنید. این نوع قراردادها آزادی عملی را در اختیار شما قرار می‌دهند، اما معمولاً شامل بیمه درمانی و بیمه بیکاری نمی‌شوند. همچنین، اگر در شغل جدید مجبور باشید حتماً در محل کار حضور داشته باشید، احتمال ابتلا به ویروس کرونا را در خود افزایش می‌دهید. بنابراین بهتر است که مزایا و معایب هر کدام را در کفه ترازو بگذاریم تا بتوانیم درست‌ترین تصمیم را بگیریم.

به دنبال شغل رویایی خودتان هم باشید

حتی در صنایعی که با رکود روبرو بوده‌اند (مانند گردشگری، مالی، ساختمانی و املاک)، بسیاری از کارفرمایان هنوز هم به دنبال جذب نیرو هستند. به همین دلیل بهتر است همچنان برای این شرکت‌ها رزومه ارسال کنید.

شاید به دست آوردن شغل رویایی در دوران کرونا کار دشواری باشد، اما شما حتما باید رزومه خود را به‌روز نگه‌ دارید و برای شرکت‌هایی که علاقه دارید در آن‌ها کار کنید، ارسال کنید.

البته در دوران فاصله‌گذاری اجتماعی، فرآیند پیدا کردن کار متفاوت خواهد بود. بنابراین برای یک فرآیند استخدام جدید و تازه خودتان را آماده کنید. برای مثال، ممکن است که بیشتر مصاحبه‌ها به صورت تلفنی و ویدیویی انجام شوند. بنابراین، بهتر است از الان خودتان را برای مصاحبه تلفنی و مصاحبه ویدیویی آماده کنید تا به بهترین شکل مهارت‌هایتان را ارائه کنید.

بیشتر بخوانید: اصول رزومه نویسی و نکات مهم آن!

مهارت‌های خودتان را ارتقا دهید

اگر تصور می‌کنید که مبحثی را ناقص بلد هستید یا برای پیش گرفتن یک مسیر شغلی جدید باید مهارت‌های جدیدی را یاد بگیرید، بهتر است که از این زمان استفاده کنید و با استفاده از کلاس‌های آنلاین این مهارت‌های خود را ارتقا دهید. یوتیوب یکی از بهترین دانشگاه‌های دنیاست که کاملاً هم رایگان است.

مهم نیست که برنامه کوتاه مدت یا بلند مدت‌تان چیست، یادگیری مهارت‌های جدید همیشه به نفع شماست. این کار نه تنها فرصت‌های شغلی بیشتری را برایتان فراهم می‌کند، بلکه شما را به عنوان فردی کوشا که همیشه به دنبال یادگیری است به کارفرما معرفی می‌کند.

مطمئناً تعدیل شدن هیچ‌وقت حس خوشایندی به دنبال نخواهد داشت و مدارا کردن با آن بسیار دشوار است. اگر بتوانید با موقعیت فعلی‌تان را درک کنید و با آن کنار بیایید، مطمئناً نکات بالا به شما کمک خواهند کرد تا فرایند استخدامی ساده‌تر و کم‌دردسرتر را داشته باشید.

مطالب پیشنهادی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.