وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

هنگام مصاحبه شغلی چه سوالاتی از کارجو بپرسیم؟

زمانی که از مصاحبه شغلی صحبت می‌شود باید بدانیم که “آمادگی” کلید موفقیت است. این ادعا تنها درباره کارجویان صدق نمی‌کند و شما نیز به عنوان کارفرما یا مصاحبه‌کننده باید به همان اندازه برای مصاحبه شغلی آماده باشید.

مصاحبه شغلی فرصتی است که از طریق آن خواهید دانست که کارجوی مورد نظر، گزینه مناسبی برای ورود به تیم و شرکت شماست. با این حال، این اطلاعات تنها زمانی به دست می‌آید که شما بتوانید در طول مصاحبه، سوالات درست و دقیقی را از کارجو بپرسید. خب، سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که هنگام مصاحبه شغلی چه سوالاتی از کارجو بپرسیم؟ در این مقاله تلاش کرده‌ایم سوالات مهمی که باید در زمان مصاحبه شغلی از کارجویان بپرسید را جمع آوری کنیم.

نیازمند استخدام نیرو هستید؟
با ثبت آگهی در ایران‌تلنت علاوه بر استخدام مدیران و کارشناسان متخصص از بانک رزومه ۲ میلیون نفری، در تمام مراحل جذب نیرو مشاوره اختصاصی و رایگان نیز دریافت کنید

کدام یک از مهارت‌هایتان، شما را برای این موقعیت شغلی واجد شرایط می‌کند؟

درست است که ویژگی‌هایی نظیر تطبیق زودهنگام با فرهنگ سازمانی مهم هستند، اما تمرکز اصلی شما این است که شخصی با مهارت‌ها و نیازهای مورد نظرتان را برای آن فرصت شغلی پیدا کنید.

به همین دلیل چنین سوالی در مصاحبه شغلی اهمیت بالایی دارد. با مطرح کردن این پرسش نه تنها متوجه خواهید شد که کارجو چه مهارتی را به عنوان قدرت و برتری خود می‌شناسد، بلکه فرصت مناسبی است تا بدانید آیا کارجو درک درستی از وظایف و موقعیت شغلی خود دارد یا خیر؟

برای مثال اگر کارجو در طی مصاحبه از  مهارت خارق‌العادۀ خود در زمینه طراحی بگوید، در حالیکه برای فرصت شغلی در تیم فروش شما اقدام کرده، نشان‌ می‌دهد که وی موقعیت شغلی و شرح وظایفش را به درستی درک نکرده است.

به کدام یک از دستاوردهایتان افتخار می‌کنید؟

کارجویان با هدف تاثیرگذاری و شگفت‌زده کردن کارفرما به مصاحبه‌های شغلی می‌روند. بنابراین، به احتمال زیاد چند دستاورد را از قبل برای مصاحبه آماده کرده‌اند.

این دستاورد می‌تواند یک جایزه، دیپلم افتخار، مدرک یا پروژۀ بزرگ باشد. با پرسش از افتخارات کارجو خواهید فهمید که او در چه زمینه‌هایی مهارت دارد.

همچنین، این پرسش فرصتی را در اختیار کارجو قرار می‌دهد تا بتواند درباره آنچه که علاقه دارد صحبت کند. این کار باعث می‌شود که اضطرابش برای ادامه مصاحبه کاهش یافته و با اعتماد به نفس بیشتری به سوالات شما پاسخ دهد.

چگونه بر چالش‌های پیش رویتان غلبه کردید؟

هنگام مصاحبه شغلی چه سوالاتی از کارجو بپرسیم؟

مصاحبه‌کنندگان باتجربه می‌دانند که بیشتر کارجویان از مواجهه با این سوال می‌ترسند. با این حال، پرسش این سوال راه حل مناسبی است که تجربیات او را از روی کاغذ به دنیای واقعی بیاورید.

این سوال، پرسش بسیار محبوبی در جلسات مصاحبه است و البته دلیل خوبی هم دارد. شروع به کار در یک موقعیت شغلی جدید به راحتی قدم زدن در پارک نیست! حتی پس از آنکه نیروی کار جدید را استخدام می‌کنید، او با موانعی بر سر راه خود مواجه خواهد شد؛ این موانع می‌تواند بروز اختلاف با سایر افراد تیم باشد یا پروژه‌ای که نمی‌داند چگونه باید آن را آغاز کند.

دانستن این موضوع که این شخص چگونه می‌تواند با مشکلات برخورد کند، تصویر خوبی از حضور او در تیم و شرکت‌تان به شما خواهد داد.

سبک کاری خود را چگونه توصیف می‌کنید؟

مطمئناً شما نمی‌خواهید اعضای تیم‌تان مهارت‌ها و خلق‌وخویی شبیه به یکدیگر داشته باشند. از طرفی هم باید مطمئن شوید که استخدام این نیروی جدید، روند کار تیم را مختل نمی‌کند.

به همین خاطر باید از هر یک از کارجویان درباره سبک کاری وی سوال کنید. آیا او شخصی است که کارها را به طور مستقل پیش می‌برد یا ترجیح می‌دهد همه کارها را به صورت گروهی انجام دهد؟ آیا او برای شروع کار باید راهنمایی شود یا علاقه دارد کارها را به تنهایی انجام دهد؟

پاسخ این سوال نه تنها می‌تواند در انتخاب کارجو به شما کمک کند، بلکه می‌تواند مسیر روشنی برای انتخاب تمام اعضای تیمتان باشد.

محیط کار ایدئال خود را چگونه توصیف می‌کنید؟

اینکه بدانید کارجوی مورد نظر چه نوع فضای کاری را می‌پسندد به شما کمک می‌کند تا فردی را برگزینید که نه تنها در محیط کاری فعلی‌تان فعال باشد، بلکه بتواند در آن بدرخشد.

شاید او فردی باشد که دوست دارد در محیطی آرام و ساکت فعالیت کند. اگر دفتر کار شما محلی شلوغ و پر سر و صداست، احتمال اینکه او نتواند بهره‌وری لازم را داشته باشد بسیار زیاد است. یا شاید او در طی مصاحبه اذعان کند به شغلی علاقمند است که همه چیز در آن سازمان یافته و قابل پیش‌بینی باشد، در حالیکه استارتاپ شما هنوز چنین ساختاری ندارد.

با مطرح کردن این سوال خواهید فهمید آیا کارجوی مورد نظر می‌تواند در محیط کاری شما به خوبی کار کند یا خیر.

در صورت استخدام، اولین کاری که در موقعیت شغلی‌تان انجام می‌دهید چیست؟

این سوال، پرسش بسیار خوبی است که معمولاً در مراحل آخر مصاحبه – زمانی که می‌خواهید بین دو کاندیدا انتخاب کنید – از کارجویان پرسیده می‌شود.

این سوال به چند دلیل تاثیرگذار خواهد بود. اول اینکه فرصت دیگری است تا مطمئن شوید کارجو درک درستی از موقعیت شغلی و مسئولیت‌های خود دارد. دلیل دوم این است که به شما اجازه می‌دهد تا اولویت‌های او را بشناسید.

و آخر اینکه، پرسشِ این سوال به این معنی خواهد بود که انجام کارها به تنهایی برایتان اهمیتی ندارد، بلکه چگونگی انجام کار توسط کارجو نیز برایتان مهم است.

هنگام تصمیم‌گیری چه اقداماتی انجام می‌دهید؟

این سوال به شما بینشی در مورد مهارت تفکر انتقادی مصاحبه‌شونده و فرآیندهای سازمانی که در موقعیت‌های تصمیم‌گیری اعمال می‌کند، می‌دهد. آیا فاو در انجام کارهایش سنجیده و سازماندهی‌شده عمل می‌کند یا صرفا کار خود را به پایان می‌رساند؟

دلیل ترک شغل فعلی‌تان چیست؟

هنگام مصاحبه شغلی چه سوالاتی از کارجو بپرسیم؟

خب، یک بار دیگر با پرسشی روبرو هستیم که هر کارجویی از پاسخ دادن به آن نفرت دارد. هیچ‌کس نمی‌خواهد طوری به نظر برسد که انگار در حال بدگویی از کارفرما یا رئیس پیشین خود است. همین موضوع می‌تواند برای کارجو کمی فریبنده باشد.

دسترسی رایگان به بانک رزومه +۲ میلیون کارجو:
با دریافت حساب دمو از لینک زیر،‌ به صورت رایگان در بانک رزومه کارجویان جستجو کرده و اطلاعات کامل آن‌ها را در گروه‌های شغلی بازاریابی، فروش، برنامه نویسی و ۴۰ گروه شغلی دیگر مشاهده نمایید

با این حال، مطرح کردن این سوال بینش خوبی نسبت به سابقه حرفه‌ای کارجو در اختیارتان می‌گذارد. برای مثال اگر کارجو مدام از کارفرمای پیشین خود بدگویی کرد، شاید بهتر باشد او را از فهرست استخدام خود خط بزنید.

علاقه دارید کدام یک از مهارت‌هایتان را ارتقا دهید و چه برنامه‌ای برای آن دارید؟

اگر نمی‌خواهید سوال کلیشه‌ای “بزرگترین نقطه ضعف شما چیست؟” را مطرح کنید، می‌توانید سوال بالا را جایگزین آن کنید.

به جای آنکه از کارجو بخواهید نقص و نقاط ضعف خود را بیان کند (که معمولاً به از دست دادن اعتماد به نفس منجر می‌شود)، می‌توانید با تمرکز بر روی مهارت‌هایی که قابل ارتقا هستند، مصاحبه را به خوبی مدیریت کنید.

به علاوه، بخش دوم این پرسش به کارجو فرصت می‌دهد تا با بیان برنامه‌های عملی خود برای رشد و پیشرفت شخصی، با اعتماد به نفس بالاتری به میدان مصاحبه بازگردد.

چه ویژگی این موقعیت شغلی برایتان جذاب است؟

به عنوان یک کارفرما باید بدانید که مهارت‌ها قابل یاد دادن هستند، اما یک چیز را نمی‌توان آموزش داد و آن هم اشتیاق است. زمانی که کارجویی نسبت به فرصت شغلی پیش رویش هیجان‌زده است، به این معنی است که او در دراز مدت اشتیاقش را به خروجی با کیفیت تبدیل می‌کند.

از او بپرسید که در درجه اول چه چیزی او را به خود جذب کرده است. چه چیزی باعث شده تا کار کردن در شرکت شما برای او هیجان‌انگیز شود؟

با چنین سوالی نه تنها متوجه خواهید شد که او وظایفش را به خوبی درک کرده ، بلکه خواهید دانست چه قسمتی از کار او را نسبت به این موقعیت شغلی علاقمند کرده است.

همکارانتان شما را چگونه توصیف می‌کنند؟

پرسیدن این موضوع به شما ایده بهتری از نحوه نگرش آنها به خود از نظر دیگران می‌دهد و حتی سرنخ‌هایی به شما در مورد توانایی آنها برای کار در یک محیط تیمی می‌دهد. آیا دیگر افراد کارجو را به عنوان آدم‌های ساکت، شوخ، اجتماعی، معتاد به کار یا چیز دیگری می‌شناسند؟

از این پاسخ کارجو می‌توانید بهترین نتیجه را برای استخدام فرد مناسب برای آن موقعیت شغلی به‌دست آورید و به این سوال پاسخ خواهید داد که آیا این فرد گزینه‌ی ایده‌آل است یا خیر.

در بیرون از محیط کار علاقمند به انجام چه کارهایی هستید؟

این سوال یکی از مرسوم‌ترین سوالات استخدامی است. با این حال، باید به یاد داشته باشید که می‌خواهید یک شخص را استخدام کنید. مطمئناً فردی که استخدام می‌کنید باید بتواند به خوبی با شما و سایر هم‌تیمی‌ها ارتباط برقرار کند.

اگر مطرح کردن این سوال در فضای رسمی مصاحبه دشوار است، می‌توانید قبل یا بعد از مصاحبه درباره آن با کارجو گفتگو کنید. به این ترتیب، قادر خواهید بود که با او در سطحی غیر اداری ارتباط بگیرید. مطمئناً در چنین فضایی کارجو راحت‌تر درباره این موضوع صحبت خواهد کرد.

درست است که در حین مصاحبه، فشار بیشتری بر روی کارجو وارد است، اما این فضا می‌تواند شما را نیز مضطرب کند. باید مطمئن شوید سوالاتی که در هنگام مصاحبه از کارجو می‌پرسید، سوالاتی هستند که روند انتخاب را برایتان آسان می‌کنند.

هنگام مصاحبه شغلی چه سوالاتی از کارجو بپرسیم؟

شاید این تمام سوالاتی نباشد که در طی مصاحبه از کارجویان پرسیده می‌شود و احتمالاً بسیاری از شرکت‌ها  با توجه به شرایطشان سعی می‌کنند در زمان استخدام، موارد دیگری را نیز در نظر داشته باشند. با این حال، چنین فهرستی به شما کمک خواهد کرد تا روند استخدامی دقیقی داشته باشید و بتوانید پاسخ بسیاری از سوالات‌تان را در همان جلسه به دست آورید.

نظر شما درباره این فهرست چیست؟ آیا موارد دیگری را نیز میتوان به آن اضافه کرد؟

مطالب پیشنهادی
4 دیدگاه
  1. ستاری می‌گوید

    ۱-مهم ترین موفقیت کاری/شخصی شما چه بوده است؟ لطفا توضیح دهید
    ۲-بارزترین ارزش، توانایی یا قابلیتی که برای شرکت به همراه می آورید چیست؟
    ۳=درصورتی که نکته خاصی وجود دارد که احتمالا در استخدام شما موثر است، بیان نمائید.
    جواب اینهارو نوشته و برام ایمیل کنید متشکرم خیلی واجبه هفته اینده مصاحبه دارم دوستان میگن این ۳ مورد رو میپرسند

    1. آرزو نجفی می‌گوید

      احتمالا دیر کرده باشم ولی اگر باز هم همین سوالات رو دارید، پیشنهاد می‌کنم این متن رو هم بخونید.

      1. وحید می‌گوید

        کدوم متن؟

  2. مریم ترکمن نژاد می‌گوید

    راستش می خوام بدونم چه کتابهایی مطالعه می کنید . چه سایتهایی می روید. چه ویژگی از کارجویان رو مشخص می کنه؟

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.