وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

وظایف یک مدیر در هر کسب و کار چه چیزی است؟

به نظر شما وظایف یک مدیر دقیقاً چیست؟ حتی این سوال را می‌توانیم بهتر بپرسیم؛  یک مدیر چه وظایفی دارد؟ یا حتی دقیق‌تر از آن، وظایف یک مدیر به صورت انحصاری چه چیزهایی می‌تواند باشد؟

اگر نگوییم هزاران کتاب در زمینه مدیریت و وظایف مدیران نوشته شده، قطعاً صدها کتاب خوب در این زمینه وجود دارد که می‌توان مهم‌ترین آن‌ها را کتاب The Practice of Management نوشته پیتر دراکر قلمداد کرد.

نیازمند استخدام نیرو هستید؟
با ثبت آگهی در ایران‌تلنت علاوه بر استخدام مدیران و کارشناسان متخصص از بانک رزومه ۲ میلیون نفری، در تمام مراحل جذب نیرو مشاوره اختصاصی و رایگان نیز دریافت کنید

۵ اصل مدیریت دراکر

پیتر دراکر در کتاب خود توضیح می‌دهد که اصلی‌ترین هدف یک مدیر این است که به دیگران انگیزه داده و بهره‌وری آن‌ها را افزایش دهد. برای رسیدن به این هدف، یک مدیر ۵ وظیفه دارد که باید آن‌ها را به درستی انجام دهد:

  1. برای کارمندان خود اهداف قابل دست‌یابی تعیین کند
  2. وظایف تیم را سازماندهی کند و برای افراد نقش و وظایف درست تعیین کند
  3. با اعضای تیم در ارتباط باشد، به آن‌ها انگیزه بدهد و از درستی اطلاعاتی که آن‌ها در اختیار دارند اطمینان حاصل کند
  4. پس از تعیین اهداف، نتایج به دست آمده را بررسی کند تا مطمئن شود که سازمان در مسیر درست قرار دارد
  5. کارمندان خود را به عنوان مهم‌ترین منابع مجموعه بشناسد و به رشد و تربیت آن‌ها کمک کند

با وجود این منابع هنوز هم می‌توان گفت بسیاری از مدیران تازه‌کار و حتی باتجربه فهم روشنی از وظایف و نقش‌ خود در مجموعه ندارند. متاسفانه بیش‌تر مدیران فکر می‌کنند دلیل مدیر شدن‌شان این است که کارها را از سایرین بهتر انجام می‌دهند که این تعریف اشتباه است.

در این مقاله قصد داریم مدل به روز شده‌ای از وظایف مدیران را با هم بررسی کنیم.

بهترین ها را از ایران تلنت استخدام کنید

استخدام افراد مناسب

یکی از اصلی‌ترین و ابتدایی‌ترین وظیفه‌های یک مدیر، استخدام افراد مناسب است. گفته می‌شود اگر استعدادهای درستی در یک مجموعه حضور داشته باشند، ادامه کار برای آن مجموعه آسان‌تر می‎شود.

گاهی اوقات مدیران در زمینه استخدام، مصاحبه و بررسی وضعیت همکاران جدید از میان‌بر استفاده کرده یا این وظیفه را به طور کلی به عهده دپارتمان منابع انسانی بار می‎کنند که این رویکرد، بسیار اشتباه است.

مدیریت بر عملکرد افراد

یکی از بخش‌های گسترده مدیریت، مدیریت بر عملکرد اعضای تیم است. این بخش هم از اصلی‌ترین وظایف یک مدیر به شمار می‌رود. طی این فرآیند، مدیران باید اهداف و انتظاراتی که از هر همکار وجود دارد را شفاف کرده و علاوه بر آموزش، بر عملکرد آنان نظارت داشته و نتایج را مورد سنجش قرار می‌دهند.

از دیگر فاکتورهای مدیریت بر عملکرد افراد می‌توان به بررسی مشکلات عملکردی آنان، ارائه بازخورد به آنان و همچنین رسیدن به شناخت از افراد تیم اشاره کرد. شاید بتوان گفت این بخش از وظایف یک مدیر، بیش‎ترین وقت را از او می‌گیرد.

پیشرفت تیم

علاوه بر توجه مدیران بر مدیریت کردن و پیشرفت تک‌تک افراد، وظیفه هر مدیر است که به پیشرفت تیم به عنوان یک موجودیت مجزا توجه کند. یک تیم متحد و وابسته به یکدیگر بسیار موثرتر از افرادی است که با استقلال کامل کار می‌کنند.

مشخص کردن مسیر و اهداف کلی تیم و سازمان

مدیران وظیفه دارند تا اهداف، مسیر (کوتاه مدت و بلند مدت) تیم و سازمان را مشخص کنند. این مسیر شامل، چشم‌انداز، مسئولیت، اهداف و … یا به بیان دیگر استراتژی کلی است. مدیرانی که تفکری استراتژیک دارند، وظیفه خود را به خوبی به انجام می‌رسانند و زمان مناسبی به فکر کردن به این موضوع اختصاص می‌دهند.

فعالیت به عنوان عضوی حمایت‌کننده

یکی از وظایف اصلی مدیران این است که در همه موقعیت‌ها از اعضای تیم خود حمایت کنند. مدیران نباید اجازه دهند تناقض‌ها و اختلافات موجود در سازمان به اعضای تیم آسیبی برساند. مدیران باید به عنوان عضوی مهم و حمایت‌گر در تیم خود از همکاران خود نهایت دفاع را داشته باشند.

دسترسی رایگان به بانک رزومه +۲ میلیون کارجو:
با دریافت حساب دمو از لینک زیر،‌ به صورت رایگان در بانک رزومه کارجویان جستجو کرده و اطلاعات کامل آن‌ها را در گروه‌های شغلی بازاریابی، فروش، برنامه نویسی و ۴۰ گروه شغلی دیگر مشاهده نمایید

انجام کار منحصر به‌فرد

هر مدیر در هر سطح و در هر سازمانی وظایف خاص و تعریف شده‌ای برای خود دارد. هرچه سطح مدیریت بالاتر می‌رود، این وظایف کم‌تر می‌شود، اما تبدیل به وظایفی می‌شود که امکان محول‎سازی آنان وجود ندارد. یکی از وظایف مدیران این است که مراقب باشند که کاری که انجام می‌دهند تنها در توان خودشان باشد، نه کاری باشد که دوست دارند، در انجام آن کار توانایی دارند یا به تیم خود اطمینان ندارند.

مدیریت منابع

مدیران باید اطمینان حاصل کنند که آیا تیم آن‌ها منابع لازم برای انجام درست کارها را در اختیار دارد یا نه. حال اگر منابع کافی در اختیار دارند، آیا از آن‌ها به درستی استفاده می‌کنند؟ این وظیفه یکی از مهم‌ترین وظایف استراتژیک مدیران است.

بررسی روند و کیفیت انجام کارها

علاوه بر اینکه هر فرد از اعضای تیم باید مسئولیت کیفیت کار خود را بر عهده بگیرد، مدیران نیز وظیفه کنترل کیفیت کل کار انجام شده توسط تیم را دارند. همچنین مدیران وظیفه دارند کیفیت کارهای انجام شده را مدام بهبود ببخشند.

پیشرفت بیش‌تر و بیش‌تر در عملکرد خود

نه تنها مدیران مسئولیت دارند عملکرد کارمندان و اعضای تیم خود را بهبود ببخشند، بلکه یکی از وظایف مهم‌شان پیشرفت و بهبود عملکرد خودشان است. آن‌ها مدام باید خود را به روز نگه دارند، در دوره‌های آموزشی مدیریت شرکت کنند، به دنبال منتور مناسبی برای خود باشند و همچنین درباره مدیریت و رهبری مطالعه مداوم داشته باشند.

انتقال درست اطلاعات

مدیران باید مطمئن شوند اطلاعات به خوبی تبادل می‌شود. این یک وظیفه استراتژیک و بسیار مهم برای مدیران به شمار می‌رود. مدیران نباید هیچ‌وقت مانعی برای تبادل اطلاعات باشند.

در نهایت باید بگوییم اگر از ابتدا به دنبال یافتن رهبری و مدیریت در میان این ده وظیفه مدیران بوده‌اید، اشتباه نکرده‌اید. رهبری همراه و جزئی جدایی‌ناپذیر میان تمام این ده وظیفه مدیران است. اگر بخواهید به عنوان یک مدیر از پس این ده وظیفه به خوبی بر بیایید باید مدیریت و رهبری را چاشنی آن کنید، در غیر این صورت موفق نخواهید بود. رهبری انجام دادن یک کار نیست، رهبری نحوه انجام دادن کارهاست. پیشتر در مقاله‌ای درباره تفاوت مدیریت و رهبری صحبت کرده بودیم.

به نظر شما مهم‌ترین وظیفه مدیر در شرکت شما چیست؟منبع thebalancecareers

مطالب پیشنهادی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.