وبلاگ ایران تلنت
آموزش راهکارهای استخدامی و مدیریت منابع انسانی

از اهمیت زبان بدن در مصاحبه شغلی غافل نشوید

تکیه دادن به صندلی فقط استعاره‌ای از “نشستن” نیست، بلکه روشی منطقی برای نمایش زبان بدن در طول مصاحبه شغلی است. در طی مصاحبه شغلی، شما باید اعتماد به نفس داشته باشید، اما نه به شکلی که آزاردهنده باشد؛ باید باهوش باشید، اما تکبر نداشته باشید.

مطمئناً هنگامی که در مصاحبه اضطراب دارید، توضیح اینکه چرا شما بهترین گزینه برای فرصت شغلی مورد نظر هستید، کمی دشوار است. در چنین شرایطی، زبان بدن تان می‌تواند در طول مصاحبه به کمک شما بیاید. کارجویان باهوش می‌دانند که انتخاب کلمات درست در حین مکالمه با کارفرمای آینده‌نگر اهمیت بالایی دارد. اما در ارتباطات غیرکلامی چطور؟

ابزار رایگان و آنلاین ساخت رزومه
همین حالا می‌توانید به صورت رایگان و آنلاین یک رزومه حرفه‌ای و دو زبانه بسازید و فایل آن را دریافت کنید.

در این مقاله به شما خواهیم گفت که زبان بدن چه اهمیتی در مصاحبه شغلی دارد و چگونه می‌توانید با رعایت نکاتی در خصوص زبان بدن مصاحبه‌ شغلی خوبی داشته باشید و کارفرما را سردرگم نکنید.

با دقت وارد شوید

آلیسون کِرِیگ و مارک بودِن، دو محقق زبان بدن و مشاور پرسونال برندینگ، معتقدند که فرآیند مصاحبه پیش از وارد شدن کارجو به اتاق مصاحبه آغاز می‌شود. زمانی که شما وارد ساختمان می‌شوید نمی‌دانید چه کسانی در پارکینگ ساختمان شما را دیده‌اند، چه کسانی از پنجره ساختمان رفتار شما را بررسی کرده‌اند یا چه اشخاصی در آسانسور همراه شما بوده‌اند. در تمام این مدت، زبان بدن شما باید به شکلی باشد که هر فردی متوجه شخصیت آرام و با اعتماد به نفس شما شود.

به صندلی خود تکیه دهید

زمانی که وارد اتاق مصاحبه می‌شوید، صاف بنشینید و به صندلی خود تکیه دهید. نشستن به شکل خمیده، در زبان بدن نشان‌دهنده ضعف و نداشتن اعتماد به نفس است. بنابراین قرص و محکم به پشتیِ صندلی‌تان تکیه دهید. اگر هم به طور طبیعی خمیده می‌نشینید، تصور کنید که چیزی مدام شما را به سمت عقب می‌کشاند تا بتوانید در طول مصاحبه صاف به صندلی تکیه دهید.

آخرین فرصت‌های شغلی در ایران تلنت

به چشمان کارفرما خیره نشوید

نگاه کردن در چشمان کارفرما در طول مصاحبه نشان‌دهنده اعتماد به نفس شماست. با این حال باید مراقب بود که این نگاه کردن به خیره شدن تبدیل نشود چرا که می‌تواند به عنوان رفتاری گستاخانه تعبیر شود.

لیلیان گِلَس، متخصص زبان بدن ، توصیه می‌کند که بهترین راه این است که در طول مصاحبه به جای نگاه مستقیم به چشمان کارفرما، به اعضای مختلف صورت وی مانند بینی یا لب‌ها نگاه کنید. به این ترتیب، دیگر به چشمان کارفرما زُل نخواهید زد.

در حین صحبت از دستان خود کمک بگیرید

اگر نمی‌دانید در طول مصاحبه با دستان خود چه کار کنید، می‌توانید برای انتقال مفاهیم صحبت‌هایتان کمک بگیرید. زمانی که اضطراب دارید ممکن است به صورت ناخودآگاه دستان خود را پنهان کنید. پنهان کردن دستان می‌تواند به معنی بی‌اعتمادی تعبیر شود.

همچنین، نشستن به حالت دست به سینه ممکن است در کارفرما حالتی تدافعی ایجاد کند. نکته‌ی دیگری که باید به خاطر داشته باشید این است که اشاره کردن با انگشت می‌تواند به عنوان یک عمل توهین آمیز برداشت شود.

محکم دست بدهید، اما دستان کارفرما را خرد نکنید!

یکی از مهم‌ترین نکات در خصوص زبان بدن، دست دادن است. همه ما می‌دانیم که محکم دست دادن، نشان دهنده اعتماد به نفس بالاست. با این حال، آلیسون کریگ معتقد است که بیش از حد محکم دست دادن (که به اصطلاح به آن Death Grip یا دستگیره مرگ نیز گفته می‌شود) می‌تواند نتیجه عکس داشته باشد. بنابراین، بهتر است پیش از مصاحبه با یکی از دوستان خود “دست دادن” را تمرین  کنید.

از آنجاییکه تقریباً تمام آدم‌ها با دست راست خود دست می‌دهند، پیشنهاد می‌کنیم ساعت و زیورآلاتتان را به دست چپ خود ببندید. در هنگام دست دادن، کمی دست‌تان را کج کنید به طوری که کف دست‌تان رو به بالا باشد. به این ترتیب، دست کارفرما دست شما را می‌پوشاند. بسیاری از متخصصان معتقدند این کار به معنی به رسمیت شناختن موقعیت طرف مقابل است.

شرکت‌های که این هفته استخدام دارند
۲۳ شرکت بزرگ و معتبر این هفته استخدام دارند. برای مشاهده آگهی‌های استخدامی و ارسال رزومه کلیک کنید.

نکته‌ی دیگری که باید به یاد داشته باشید این است که هیچ‌وقت در حین دست دادن، دست چپتان را بر روی دست کارفرما قرار ندهید. این عمل ناخواسته ممکن است به نشانۀ سلطه تعبیر ‌شود.

نفس عمیق بکشید

تنفس صحیح، یکی از روش‌های موثر برای کاهش اضطراب در طول مصاحبه است. بیشتر متخصصان پیشنهاد می‌کنند که کارجویان در طول مصاحبه بر روی تنفسشان تمرکز کنند. از همین روی، توصیه می‌شود که کارجویان نفس کشیدنشان‌ را طوری تنظیم کنند که در زمان بازدم، یعنی موقع بیرون دادن هوا، صحبتشان آغاز شود.

تنفس عمیق باعث می‌شود که ما آرام شویم. تونی رایمن، کارشناس منابع انسانی، به کارجویان توصیه می‌کند قبل از مصاحبه ۱۰ نفس عمیق دیافراگمی بکشند زیرا این کار فشار خون، ضربان قلب و میزان انتشار هورمون‌ها استرسی را کاهش می‌دهد.

راه رفتن را تمرین کنید

پیش‌تر در مقاله چگونه برای مصاحبه شغلی آماده شویم؟، گفته بودیم که مصاحبه‌کنندگان معمولاً در ۱۰ ثانیه ابتدایی از روی ظاهر، شخصیت کارجو را محک زده و درباره استخدام او تصمیم می‌گیرند. در این ۱۰ ثانیه ابتدایی، طرز راه رفتن شما بخشی از این تصمیم‌گیری است.

بنابراین برای آنکه نظر کارفرما را جلب کنید، شانه‌هایتان را به عقب کشیده و سرتان را صاف نگه دارید. زمانی که به سمت کارفرما حرکت می‌کنید، بدنتان را طوری تنظیم کنید که رو به او باشد.

در حین گوش دادن، سر تکان دهید

علاوه بر ارتباط چشمی، تکان دادن سر در حین گوش دادن به صحبت‌های کارفرما نشانۀ توجه است. بنابراین  زمانی که کارفرما مشغول صحبت است هر از گاهی سر خود را به نشانۀ تایید تکان دهید تا او متوجه شود که حرف‌هایش را درک می‌کنید.

کف هر دو پایتان بر روی زمین باشد

متخصصان توصیه می‌کنند که کف هر دوپایتان باید بر روی زمین باشد. خانم‌ها هیچ‌وقت نباید پاهایشان را از ناحیه زانو روی پای دیگر قرار دهند. در عوض بهتر است پاهایشان را از روی مچ بر روی پای دیگر بگذارند. به این ترتیب، زمانی که بخواهید حالت پاهایتان را تغییر دهید، هیچ کس متوجه این موضوع نخواهد شد.

با این حال بهترین حالت نشستن در طول مصاحبه‌های شغلی این است که کف هر دو پایتان بر روی زمین باشد. البته برای قرار دادن کف پاها بر روی زمین دلیل علمی وجود دارد. پاسخ دادن به سوالات دشوار بدون آنکه کف پاهایتان بر روی زمین باشد بسیار دشوار است. در حقیقت، این کار موجب تقویت ارتباط بین نواحی لیمبیک و نئوکورتکس مغز می‌شود. در تئوری لایمن، پاهای استوار بر زمین کمک می‌کند که انسان در برابر پرسش‌های پیچیده راحت‌تر از تفکر خلاق به تفکر منطقی یا برعکس گریز بزند.

مطالب پیشنهادی
2 دیدگاه
  1. مهدی امامی می‌گوید

    چگونه می توانم در هنگام مصاحبه کاری استرس و اضطراب هم و ترس اجتماعی هم را کنترل و مدیرت کنم

    1. ایران تلنت می‌گوید

      سلام جناب آقای امامی،
      پیشنهاد می‌کنیم مطلب چگونه بر استرس مصاحبه شغلی غلبه کنیم؟ را در وبلاگ ایران تلنت مطالعه نمایید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.